گیربکس اتوماتیک چند لیتر روغن میخواهد

گیربکس اتوماتیک چند لیتر روغن میخواهد، در مورد حجم و مقدار روغن گیربکس به گیربکس های اتوماتیک در ادامه توضیج خواهیم داد. تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران در مورد حجم گیربکس های اتوماتیک با توجه به فشارها و شفت ورودی و خروجی نیروهای وارد بر گیربکس تعیین می شود. گیربکس AL4 در هنگام تعمیر اساسی 6 لیتر روغن مصرف می کند. باید 6 لیتر بریزیم یعنی گیربکس رو کامل تعمیر کردیم و توربین عوض شد 6 لیتر روغن نو میریزیم ولی وقتی میخوایم سرجاش عوض کنیم بیشتر از 3.5 لیتر ازش بیرون نمیاد روغن گیربکسرا در این وضعیت فقط 3.5 لیتر میتونیم عوض کنیم بقیه روغن همینه. داخل گیربکس همانند داخل ساعت و توربین می ماند و نمی توان آن را خالی کرد.

گیربکس اتوماتیک چند لیتر روغن میخواهد

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

توصیه می شود روغن گیربکس را بعد از هر 60000 کیلومتر یا هر 36 ماه یکبار تعویض کنید، اما بهتر است به صورت دوره ای سطح و کیفیت روغن را بررسی کنید. اگر روغن گیربکس را به موقع تعویض نکنید، کلاچ ها روی هم می لغزند و آسیب می بینند. معمولاً روغن گیربکس اتوماتیک در مسافت پیموده شده زیاد تعویض می شود، اما با این وجود اگر با علائم زیر مواجه شدید، بهتر است به تعمیرگاه یا نمایندگی مراجعه کنید:
شنیدن صدای زمزمه هنگام تعویض دنده
تعویض سخت دنده ها
ناهماهنگی دنده
تاخیر در حرکت حتی پس از تعویض دنده

روغن گیربکس اتوماتیک چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

گیربکس اتوماتیک یا دنده اتوماتیک نوعی گیربکس خودرو است که تعویض دنده در آن به صورت اتوماتیک انجام می شود و از آنجایی که گیربکس اتوماتیک مانند سایر سیستم های خودرو با روغن کار می کند در این مقاله قصد داریم روغن گیربکس اتوماتیک را برای شما مخاطبین عزیز معرفی کنیم، بیایید بررسی کنیم.

تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران در مورد روغن دنده توضیحاتی ارائه میدهد که در ادامه به آن میپردازیم.

روغن دنده یک مایع روان کننده است که قسمت های گیربکس را روغن کاری می کند. روغن گیربکس اتوماتیک علاوه بر روانکاری وظیفه انتقال نیرو از پمپ روغن به کلاچ را نیز بر عهده دارد. با توجه به اهمیت روغن گیربکس و نقش مهم و حیاتی آن در عملکرد خودرو، در ادامه مقاله به بررسی ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می پردازیم.
آنچه به عنوان روان کننده در سیستم دنده دستی استفاده می شود روغن دنده یا واسکازین است. روغن گیربکس اتوماتیک با روغن مورد استفاده در گیربکس های دستی کاملا متفاوت است. همانطور که گفتیم روانکاری تنها کاربرد روغن گیربکس اتوماتیک نیست، این روغن باید بتواند نیرو را از پمپ روغن به کلاچ منتقل کند. به همین دلیل داشتن ویژگی هایی که در ادامه توضیح می دهیم ضروری است.

عملکرد روغن گیربکس اتوماتیک

روغن های ATF مورد استفاده در گیربکس های اتوماتیک دارای عملکردهای مختلفی هستند که درتعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران به آنها اشاره می کنیم:
1. منتقل نمودن قدرت موتور به وسیله ای مبدل گشتاور
2. کنترل دما از طریق انتقال حرارت
3. روانکاری یاتاقان ها و چرخ دنده ها
4. روانکاری کلیه سطوح اصطکاکی
5. کنترل تورم محل عبور و مرور آب
6. کنترل اصطکاک روی صفحه کلاچ ها در دمای متغیر
7. حفاظت از سطوح فلزی در برابر خوردگی

گیربکس اتوماتیک چند لیتر روغن میخواهد

ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس اتوماتیک با توجه به کاربردهای آن باید دارای ویژگی های زیر باشد:

• ویسکوزیته پایین

روغن گیربکس اتوماتیک برخلاف روغن گیربکس دستی نازک است و غلظت بالایی ندارد. به عبارت دیگر ویسکوزیته این روغن کمتر است. این یکی از مهمترین ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک است که باعث می شود قدرت به خوبی به کلاچ منتقل شود.

• مقاومت در برابر حرارت

یکی دیگر از ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک خنک شدن است. عملکرد این روغن در سیستم گیربکس اتوماتیک مشابه مایع خنک کننده در سیستم رادیاتور خودرو است که با انتقال حرارت از داغ شدن دنده ها جلوگیری می کند. نقطه جوش روغن گیربکس اتوماتیک کمتر از گیربکس دستی است که با افزودن مواد افزودنی افزایش می یابد.

• آب گریزی

روغن گیربکس باید آبگریز بوده و قابلیت جدا شدن از آب را داشته باشد تا در صورت نفوذ آب یا رطوبت به مخزن از تشکیل امولسیون های مضر برای سیستم جلوگیری شود.

• خاصیت ضد کف و ضد حباب

یکی دیگر از ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک، قابلیت جلوگیری از تشکیل کف و حباب است. وجود حباب در روغن مانع از انتقال نیرو در سیستم گیربکس شده و بازده روغن را کاهش می دهد.

• پایداری در برابر خوردگی و سایش

روغن گیربکس اتوماتیک در برابر خوردگی قطعات بسیار مقاوم است. گیربکس ها از قطعات فولادی، چدنی، آلومینیومی، مسی، برنزی و … ساخته می شوند. روغن مورد استفاده در سیستم گیربکس باید در برابر سایش و خوردگی انواع فلزات مقاوم باشد.
از دیگر ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک می توان به ضد زنگ، ضد اکسید شدن و قابلیت کنترل لجن و رسوبات اشاره کرد.

روغن گیربکس اتوماتیک در دو نوع مصنوعی و معدنی تولید می شود.

تفاوت این دو نوع روغن در فرآیند تولید آنهاست. روغن های مصنوعی در برابر دما و فشار بالا مقاومت بیشتری دارند و بنابراین قیمت بسیار بالاتری دارند. توجه داشته باشید که تغییر روغن گیربکس از معدنی به مصنوعی لزوماً باعث افزایش راندمان گیربکس نمی شود. همچنین ممکن است باعث خرابی سیستم شود. در مورد خودروهای قدیمی بهتر است از روغن های معدنی استفاده کنید اما اگر گیربکس خودروی شما CVT است روغن گیربکس باید مصنوعی باشد.
البته مراقب باشید چون روغن گیربکس اتوماتیک نقش مهمی در خودروهای اتوماتیک دارد بهتر است برای انتخاب بهترین نوع روغن گیربکس به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا از آسیب های احتمالی به گیربکس و خودرو جلوگیری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *