تعویض گیربکس لیفان

تعمیر گیربکس لیفان 620

در این بخش درمورد معرفی  گیربکس و عملکرد آن و همچنین تعویض گیربکس لیفان توضیح خواهیم داد. جهت آشنایی با عوامل خرابی گیربکس لیفان و همچنین چگونگی تعویض آن تا نتها با ما همراه باشید.

مقدمه:

گیربکس یکی از مهمترین اجزای هر خودرو است. گیربکس مسئول انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها و تنظیم سرعت خودرو می‌باشد. اگر گیربکس خودرو خراب شده یا نیاز به تعویض داشته باشد، انجام این عملیات با دقت و تخصص بسیار مهم است. در این مقاله، ما به تعویض گیربکس خودروهای لیفان خواهیم پرداخت و مراحل مهم این فرآیند را بررسی خواهیم کرد.

مراحل تعویض گیربکس لیفان:

  1. تشخیص مشکل گیربکس: اولین مرحله در تعویض گیربکس، تشخیص مشکلات موجود در گیربکس فعلی خودرو است. شما باید برای این منظور به یک مکانیک خودرو متخصص مراجعه کرده و مشکلات را تشخیص دهید. اگر گیربکس قابل تعمیر باشد، ممکن است نیازی به تعویض نباشد.
  2. تهیه قطعات جدید: اگر تصمیم به تعویض گیربکس گرفته‌اید، شما باید قطعات جدیدی را تهیه کنید. این قطعات شامل گیربکس جدید، کلاچ و دیگر قطعات مرتبط با گیربکس می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که قطعات مورد نیاز با کیفیت و مطابق با مشخصات خودروی لیفان شما هستند.
  3. تخصیص زمان و مکان: تعویض گیربکس یک کار زمان‌بر است. شما باید زمان مناسبی را برای انجام این کار در نظر بگیرید و یک مکان مناسب برای انجام عملیات تعویض انتخاب کنید. بهتر است این کار را در یک ورشکسته خودروسازی یا کارگاه مجهز به ابزار و تجهیزات مناسب انجام دهید.
  4. تعویض گیربکس: در این مرحله، گیربکس فعلی خودرو را از محل نصب آن جدا می‌کنید. سپس گیربکس جدید را به جای گیربکس قدیمی نصب می‌کنید. این عملیات نیاز به دقت و تخصص دارد و بهتر است توسط یک مکانیک متخصص انجام شود.
  5. تست و تنظیمات نهایی: پس از نصب گیربکس جدید، شما باید خودرو را تست کنید و از صحت عملکرد گیربکس اطمینان حاصل کنید. همچنین، تنظیمات نهایی مانند تنظیم کلاچ و سیستم ترمز را انجام دهید تا خودرو به درستی عمل کند.

چرا تشخیص خرابی گیربکس خودرو مهم است؟

گیربکس برای عملکرد کارآمد و ایمن وسیله نقلیه شما بسیار مهم است. به عنوان مثال، برخلاف چراغ عقب شکسته، گیربکس معیوب می تواند به این معنی باشد که ماشین شما کار نمی کند و می تواند شما را در کنار جاده گیر کند.

 

همچنین بخوانید : نحوه تعویض گیربکس لیفان 820

ویژگی های گیربکس

وظیفه اصلی گیربکس در خودرو انتقال نیروی تولید شده توسط موتور به محور است و ساختار بسیار پیچیده ای دارد. بنابراین در برخی موارد هزینه تعویض گیربکس اتوماتیک می تواند بیشتر از خرید موتور باشد. این قسمت از خودرو به اندازه موتور یا ژنراتور مهم است.

تعمیر آن نیاز به تخصص بالایی دارد و توجه به حفظ سلامت آن نیز از اولویت های نگهداری اولیه خودرو است. برای اینکه در طولانی مدت مجبور به پرداخت هزینه های اضافی نباشید، بهترین راه حل، دانستن روش های نگهداری و تقویت گیربکس است.

تنظیم، کنترل و انتقال نیرو از یک منبع دوار به قسمت دیگر

گیربکس نیرو را از موتور به قسمت های دیگر منتقل می کند. به عبارت دیگر به راننده کمک می کند تا در شرایط مختلف خودرو را با سرعت های مختلف کنترل کند.

– جلوگیری از سرعت ناخواسته:

در جاده ها و سطوح شیبدار به راننده کمک می کند تا سرعت خودرو را کنترل کند.

– تنظیم جهت خودرو:

گیربکس شرایطی را برای حرکت خودرو به جلو یا عقب فراهم می کند. همچنین به ماشین قدرت عقب می دهد.

– قابلیت کارکردن موتور در محل:

در برخی موارد که نیازی به حرکت نیست، اما موتور باید فعال باشد، این امر مانع از انتقال نیروی موتور به چرخ ها می شود.

علائم خرابی گیربکس خودرو

در این مقاله علائمی وجود دارد که با آنها می توانید تشخیص دهید که گیربکس آسیب دیده است. این علائم عبارتند از:

نشت مایع

چراغ چک موتور را بررسی کنید

علائم خرابی لغزش دنده و واکنش ضعیف گیربکس خودرو هنگام تعویض دنده

صدای گیربکس در حالت بیکار و تشخیص صدای غیر معمول

نحوه تعویض گیربکس لیفان 520

تعمیر گیربکس

تعمیر گیربکس باعث بهبود عملکرد قطعات آن می شود. گیربکس یکی از مهم ترین قطعات خودرو است که نقش مهمی در انتقال نیرو دارد. بنابراین سلامت گیربکس بسیار مهم است. دارندگان خودرو باید به علائم خرابی گیربکس توجه کنند.

در غیر این صورت، گیربکس خودرو ممکن است آسیب جدی ببیند و نیاز به تعویض داشته باشد. اگر صداهای غیرعادی مانند وزوز، ناله و غیره، مشکل در تعویض دنده، نشتی روغن گیربکس، کندی تعویض دنده، بوی سوختگی، لیز خوردن دنده و صداهای عجیب دنده شنیدید، باید جعبه دنده خودرو را بررسی کنید.

شک کارشناسان توصیه می کنند که اگر در صورت مواجه شدن با هر یک از مشکلات فوق، برای رفع آن به مرکز خدمات مراجعه کنید.

گیربکس لیفان

گیربکس لیفان دارای دو مدل اتومات و دستی می باشد. مدل گیربکس دستی در خودروی لیفان x50 موجود است، این خودرو یکی از خودروهای ارزان قیمت خارجی در بازار ایران محسوب می شود. گیربکس اتوماتیک خودرو لیفان از نوع cvt می باشد که شماره فنی آن RDC15-FB می باشد.

به گفته برخی افراد این گیربکس نسخه ضعیفی از گیربکس اتوماتیک نیسان جک است، در گیربکس CVT دو قرقره وجود دارد که توسط یک زنجیر انتقال قدرت به هم متصل می شوند. این زنجیر از فلز ساخته شده و با تغییر مداوم قطر قرقره باعث انتقال نیرو به چرخ ها می شود.

گیربکس لیفان x 50 دستی است. به همین دلیل این وسیله نقلیه برای استفاده در جاده ها و دامنه های کوهستانی مناسب نیست. خودروی لیفان 820 (لیفان 820، 2.4 لیتر) دارای گیربکس 6 سرعته اتوماتیک است.

استفاده از روغن های گیربکس خوب باعث افزایش عمر مفید وسیله نقلیه شما می شود. روغن واسکازین در گیربکس های اتوماتیک علاوه بر روانکاری از اصطکاک جلوگیری می کند و دمای خودرو را کنترل می کند.

استفاده از روغن گیربکس با کیفیت، خودرو را خنک می کند و اصطکاک دیسک کلاچ را کنترل می کند. در کل بهتر است روغن گیربکس اتوماتیک را بعد از طی 60000 کیلومتر تعویض کنید. اگر شصت هزار کیلومتر رانندگی نکرده اید و سه سال گذشته است، روغن گیربکس را عوض کنید. با گذشت زمان، کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک کاهش می یابد و باید تغییر کند.

برای مراقبت از گیربکس خودرو حتما باید موارد زیر را انجام دهید :

  1. تعویض روغن گیربکس: روغن گیربکس باید به صورت منظم تعویض شود. این عملیات به حفظ عمر و عملکرد صحیح گیربکس کمک می‌کند. توصیه‌شده است که به راهنمایی خودروسازی لیفان مراجعه کرده و فواصل زمانی تعویض روغن را رعایت کنید.
  2. رانندگی اقتصادی: رانندگی همواره با سرعت زیاد و تغییرات مکرر دنده‌ها می‌تواند به گیربکس آسیب برساند. سعی کنید رانندگی اقتصادی را رعایت کرده و تغییر دنده‌ها به نرمی و بدون تنش انجام دهید.همچنین برای خودرو های اتوماتیک این عمل به صورت پیش فرض در خودرو صورت میگیرد .
  3. تعمیرات به موقع: اگر مشکلات کوچکی در گیربکس شما وجود دارد، سریعاً به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. عدم تعمیر به موقع ممکن است به مشکلات بزرگتر و هزینه‌برتری منجر شود.
  4. استفاده از تجهیزات اصلی: هنگام تعویض قطعات گیربکس یا هر تعمیر دیگری، از قطعات اصلی و معتبر استفاده کنید. قطعات ارائه شده توسط خودروساز لیفان بهترین کیفیت را دارند و از عمر گیربکس شما حفاظت می‌کنند.
  5. تمیزی و نگهداری: گیربکس و محیط آن را تمیز نگه دارید. ذرات خارجی و آلودگی‌ها می‌توانند به سرعت گیربکس را کهنه کنند. همچنین، بررسی ترشحات روغنی و نشتی‌ها نیز بسیار مهم است.
  6. تعویض کلاچ به موقع: کلاچ نیز یکی از اجزای مهم در تغییر دنده‌ها است. اگر کلاچ خودرو فرسوده یا مشکل داشته باشد، به موقع تعویض کنید تا از خرابی‌های جدی در گیربکس جلوگیری کنید

تعمیر گیربکس لیفان X60

رفع ترک های گیربکس اتوماتیک لیفان

وقتی از N به D یا R تغییر مکان می دهید، نباید صدای کلیک بشنوید.در غیر این صورت برای رفع این صدا موارد زیر را انجام دهید.

1) ماشین را خاموش کنید و دنده را در موقعیت N قرار دهید.

2) پدال های ترمز و گاز را همزمان فشار دهید و سوئیچ را باز کنید.

3) هنگامی که CVT درگیر و قفل شد، پدال گاز را رها کنید اما پدال ترمز را فشار دهید.

4) در همین حالت ماشین را روشن کنید و دنده را از N به D و بالعکس چندین بار تغییر دهید تا بیشترین لرزش را احساس کنید.

5) پدال ترمز را سه بار فشار دهید تا چراغ CVT خاموش شود.

6) چندین بار از N به D تغییر مکان داده و این روند را تا زمانی که صدای کلیک از بین برود ادامه دهید.

7) دنده را در حالت پارک قرار دهید و ماشین را خاموش کنید.

8) ماشین را روشن کنید و هنگام تعویض دنده از حالت N به D، کلیک گیربکس را بررسی کنید.

9) اگر هنگام تغییر موقعیت اهرم دنده از N به R صدای کلیک شنیدید، مراحل بالا را دوباره از N به R تکرار کنید.

تعمیرگیربکس لیفان X50

هزینه تعمیر گیربکس لیفان

هزینه تعمیر گیربکس لیفان بسته به دستی یا اتوماتیک بودن گیربکس متفاوت است. تعمیر گیربکس های دستی به دلیل ساختار ساده تر هزینه کمتری خواهد داشت.با این حال، آسیب رساندن به گیربکس خودرو می تواند هزینه های زیادی را برای صاحب خودرو به همراه داشته باشد. گاهی اوقات این خرابی ها می تواند به دلیل نبود روغن واسکازین یا بی کیفیت بودن این روغن باشد، کاهش روغن در گیربکس منجر به شکستگی دنده ها می شود.

اما هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان نسبت به گیربکس های دستی بیشتر است. البته اگر خرابی گیربکس اتوماتیک به دلیل قطعه کامپیوتر و سنسورهای آن باشد، باید هزینه کمتری برای تعمیر بپردازید، اما اگر مشکل مربوط به دنده های گیربکس خودرو لیفان باشد، با گرانی بیشتری مواجه خواهید شد. تعمیرات به طور کلی هزینه تعمیر گیربکس لیفان بر اساس هزینه روزانه قطعات و دستمزد کارشناس محاسبه می شود.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *