تعویض گیربکس لیفان 520

در این بخش قصد داریم شما را با مشخصات خودروی لیفان 520  و همچنین تعمیر و تعویض گیربکس لیفان 520 آشنا کنیم.

لیفان 520 دارای 4 سیلندر با 16 سوپاپ و حجم موتور 1587 سی سی می باشد. میل محرک، دیفرانسیل جلو و گیربکس آن 5 سرعته دستی است. حداکثر قدرت موتور این خودرو 106 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن 137 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه است.

شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت و رسیدن به حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت 13 ثانیه طول می کشد. وزن آن 1130 کیلوگرم و ابعاد آن ارتفاع 1473 میلی متر، طول 4370 میلی متر و عرض 1700 میلی متر است. فاصله بین دو محور لاستیک ها 2 متر و 540 سانتی متر می باشد که حجم باک این خودرو 51 لیتر بوده و به طور میانگین در هر کیلومتر 6.4 لیتر سوخت نیاز دارد.

نقش گیربکس در خودرو

نقش اصلی گیربکس در خودرو در واقع پل ارتباطی بین موتور و چرخ ها است که وظیفه تنظیم سرعت خودرو را بر عهد‌ه دارد. به این ترتیب نیروی تولید شد‌ه توسط موتور خودرو را دریافت و تنظیم می کند و آن را ارسال می کند. به چرخ های ماشین نشان می دهد که بالاخر‌ه شاهد حرکت ماشین خواهیم بود.

چگونگی تنظیم گیربکس

اما این تنظیم در گیربکس چگونه انجام می شود؟ در خودروهای با گیربکس دستی راننده خودرو را در دند‌ه قرار می دهد. در مقایسه با دند‌ه داد‌ه شد‌ه قدرت تولید شد‌ه در موتور افزایش می یابد و وارد گیربکس می شود. از آن به بعد سرعت چرخ های خودرو نیز افزایش می یابد و در بهترین حالت دور موتور روی صفحه کیلومتر باید بین 2500 تا 3500 باشد تا خودرو با نشاط حرکت کند. این قانون در هر دند‌ه ای باید در نظر گرفته شود زیرا اگر دور موتور کمتر باشد.

نسبت به دنده، شما در دنده مرده حرکت می کنید که به موتور و گیربکس فشار وارد می کند، زیرا تولید نیرو در موتور و تنظیم در گیربکس مشکل خواهد بود و به مرور زمان گیربکس و موتور دچار مشکل می شوند. از کار افتادن که منجر به هزینه های بعدی می شود.

وقتی اکثر مردم ماشین را خاموش می کنند، علاوه بر ترمز دستی، آن را در دنده قرار می دهند، مخصوصا در جاهایی که ناهموار هستند، مانند شیب یا رو به بالا اما دلیل این امر چیست؟ این به این دلیل است که ماشین در حالت قرار گرفتن در صورت قرار گرفتن دنده نمی توان آن را جابجا کرد زیرا نیرویی برابر m می تواند قدرت ماشین را داشته باشد که قطعاً امکان پذیر نیست. در گیربکس های اتوماتیک می بینید که دنده یک در آنها به دنده پارک معروف است و با علامت P به آنها اشاره می شود.

تعمیر گیربکس لیفان 520

آسیب دیدن گیربکس یکی از مواردی است که باعث بروز مشکلات زیادی در خودرو می شود. عد‌ه ای فکر می کنند گیربکس خودروهای خارجی هیچ مشکلی ندارد به همین دلیل به آن توجهی نمی کنند و مراقبت خاصی نمی کنند. اما این یک باور کاملا اشتباه است، زیرا گیربکس نیز مانند سایر قطعات مکانیکی خودرو دچار مشکل شد‌ه و علائم خرابی در آن دید‌ه می شود. به همین دلیل اگر حتی کوچکترین نشانه ای از ایراد یا آسیب دیدید سریعا به کارگاه تخصصی مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای تعمیر گیربکس لیفان 520 انجام شود.

داشتن اطلاعاتی در مورد علائم خرابی گیربکس خودروی خود بسیار مفید است، زیرا بروز مشکلاتی در گیربکس می تواند باعث توقف حرکت خودرو شود و همچنین بر سایر قسمت های آن نیز تاثیر بگذارد و به طور کلی باعث استهلاک خودرو شود. پس در صورت خرابی گیربکس بهتر است خودروی خود را به یک استاد کار با تجربه بسپارید و خودتان آن را دستکاری نکنید زیرا ممکن است وضعیت آن خراب شود و در این صورت باید چندین برابر هزینه تعمیر یا تعویض آن را پرداخت کنید. گیربکس در زیر با برخی از نشانه های خرابی این قسمت آشنا می شویم.

 علائم خرابی گیربکس لیفان 520

صدای گیربکس

شنیدن صداهای غیرعادی از گیربکس لیفان 520 یکی از نشانه های خرابی آن است. این صداها غیرعادی و مکانیکی هستند و با توقف خودرو و رها شدن دنده افزایش می یابند.

بدون تعویض دنده

یکی از رایج ترین علائم خرابی گیربکس لیفان 520 هنگام تعویض دنده است. در این هنگام راننده متوجه می شود که دور موتور در سرعت مربوط به دنده افزایش نمی یابد. بنابراین در این صورت بهتر است برای رفع ایراد به کارگاه تخصصی مراجعه کنید تا سایر قسمت های گیربکس آسیب نبینند.

بوی سوختن

اگر از داخل خودرو بوی سوختگی به مشام می رسد یعنی زمان تعویض روغن گیربکس فرا رسید‌ه و نیاز به تعمیر دارد. اگر روغن گیربکس کارایی خود را از دست بدهد، نمی تواند قطعات گیربکس را به درستی روغن کاری کند، بنابراین قطعات با هم برخورد کرده و گرما تولید می کنند. این حرارت روغن گیربکس را می سوزاند. برای جلوگیری از هزینه های هنگفت تعمیر و آسیب های دیگر به گیربکس، بلافاصله خودروی خود را به کارگاه ببرید.

 تکان دادن ماشین

یکی از نشانه های مکرر خرابی گیربکس 5 سرعته لیفان 520 شنیدن صدای خراش در هنگام تعویض دند‌ه است. اگر کلاچ را گرفتید و دنده را عوض کردید و در آن زمان صدای جیغ می‌شنوید، ممکن است مشکل از گیربکس باشد و نیاز به تنظیم داشته باشد یا ممکن است دنده‌ها مشکل داشته باشند و عوامل زیادی دخیل هستند. برای رفع این مشکلات لازم است به کارگاه مراجعه کنید تا با ابتدایی ترین روش خودروی شما را عیب یابی کنند.

هزینه تعمیر گیربکس لیفان 520

گیربکس دستی ساختار ساده تری نسبت به گیربکس اتوماتیک دارد، اما از اجزای مختلفی نیز تشکیل شد‌ه است. بسیار حساس بود‌‌ه و کارهای مهمی را انجام می دهند. اگر بخواهیم هزینه تعمیر گیربکس لیفان 520 را به اطلاع شما برسانیم. ابتدا باید بدانیم که در کدام قطعه و به چه میزان آسیب دید‌ه است. بدیهی است که هر چه میزان این آسیب بیشتر باشد، هزینه تعمیر نیز بیشتر می شود و مالک خودرو باید برای این مشکل هزینه زیادی بپردازد.

 

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *