نحوه تعویض گیربکس پرشیا

پژو پارس اتوماتیک یک سدان خانوادگی و یکی از مدل های پژو پارس است که از سال 1369 توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید شده است. موتور معروف TU5 که قدرت آن از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. برای اشنایی با نحوه تعویض گیربکس پرشیا با ما همراه باشید.
آپشن های قابل قبول، استفاده از گیربکس اتوماتیک، متریال خوب و خدمات پس از فروش و همچنین امکانات فراوان از نقاط قوت پژو پارس اتوماتیک است که آن را به یکی از خودروهای پرفروش کشور تبدیل کرده است.

گیبربکس پرشیا

صندوق عقب خودرو یکی از مهم ترین قطعات آن است. این قطعه مهم نقش مهمی در حرکت خودرو دارد، سرعت موتور را تنظیم می کند و نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند.
گیربکس مجموعه ای از قطعات به هم پیوسته است که عملکرد آنها به یکدیگر بستگی دارد. مکانیزم گیربکس به گونه ای است که در صورت آسیب یا آسیب دیدن هر قسمت، کل سیستم با مشکل مواجه می شود.به همین دلیل لازم است با علائم خرابی گیربکس آشنا شد‌‌ه و نسبت به رفع آن به موقع اقدام شود.

نشانه خرابی گیربکس پرشیا

همانطور که گفتیم با توجه به اهمیت و نقش گیربکس در خودرو در مطلب زیر می خواهیم در مورد علائم خرابی گیربکس و علل آن صحبت کنیم. با توجه به این نکات می توانید در اسرع وقت متوجه وجود اشکال و ناهماهنگی در گیربکس شوید.

1. اگر هنگام رانندگی صدایی شنیدید

اغلب ما صدای ماشین را نادیده می گیریم. با این حال، زمانی که خودرو چیزی غیرعادی حمل می کند، باید فورا آن را بررسی کرد.
اگر در حین رانندگی صدای بلند یا صدایی از خودروی خود می شنوید، نشانه مشکل در گیربکس است. هرگز این موضوع را نادیده نگیرید، زیرا هر چه دیرتر این کار را انجام دهید، آسیب بیشتری به سایر قطعات وارد می شود.

ممکن است این مشکل به دلیل آسیب دیدن چرخ دنده ها یا یاتاقان ها باشد. شاید روغن گیربکس (واسکازین) خیلی کم است و به قسمت های مختلف آن نمی رسد.

2. اگر گیربکس دیر کار می کند

سیستم انتقال قدرت به گونه ای طراحی شد‌ه است که به شما امکان می دهد دنده ها را به راحتی و به سرعت تعویض کنید.بنابراین اگر احساس کردید که گیربکس به خوبی جواب نمی دهد و در تعویض دنده کمی تاخیر دارد، نشانه مشکل گیربکس است.
این مشکل می تواند ناشی از حمل و نقل روغن یا فاضلاب نشتی، نگهداری نادرست خودروها و یا حتی نفوذ ناخواسته آب به قطعات آن به دلیل سقوط خودرو در سیل باشد. در صورت رفع نشدن این مشکل ممکن است قسمت های داخلی گیربکس در اثر حرارت آسیب ببیند.

3. اگر از ماشین بوی سوختگی به مشام می رسد

می تواند نشانه بسیاری از مشکلات باشد، اما اولین چیزی که باید به آن مشکوک شد عفونت است. گرمای روغن گیربکس می تواند بوی سوختگی ایجاد کند.

اغلب این مشکل به دلیل حمل و نقل نفت یا کاهش ارزش آن رخ می دهد. اگر روغن بسوزد یا دیر تعویض شود، نمی تواند قطعات متحرک را به خوبی خنک کند. به دلیل گرمای ناشی از قطعات گیربکس، بوی روغن سوزی به مشام می رسد.همیشه سطح و وضعیت روغن گیربکس را بررسی کنید. با این حال، اگر این اتفاق افتاد، نگران نباشید. فقط ماشین را پیش یک مکانیک سریعتر ببرید.

4. اگر آب از زیر ماشین نشت می کند

دیدن آب در جایی که نباید باشد، اغلب یکی از آشکارترین نشانه هاست. بهترین راه برای یافتن نشتی این است که چند تکه مقوا را زیر خودروی خود در جایی که پارک شد‌ه است قرار دهید. سپس مقوا را بیرون بکشید و متوجه نشت آب شوید.
رنگ روغن گیربکس قرمز است، بنابراین در صورت مشاهده لکه قرمز روی کارتریج، روغن گیربکس نشتی دارد. با این حال، برخی از روغن های گیربکس هستند که رنگ قرمز ندارند. در این صورت می توانید ماشین را به مکانیک نشان دهید تا با ابزارهای پیشرفته تری محل جریان آب را پیدا کند.
برخی از دلایل نشتی روغن گیربکس، خرابی واشر یا مهر و موم محفظه گیربکس، آسیب به چرخ دنده، آسیب به کاسه کاروان یا حتی سطح پایین روغن گیربکس است.

اگر دنده سخت است

برای گیربکس های دستی، زمانی که صدای کلیک یا تعویض دنده سخت را هنگام تعویض دنده احساس می کنید، ممکن است کلاچ فرسوده شده و نیاز به تعویض داشته باشد. یکی از همگام‌های انتقال (همگام‌سازی در مجموعه همگام انتقال) فرسوده یا آسیب دیده است.
اما برای خودروهای گیربکس اتوماتیک، تغییر شدید و ناگهانی دنده به دنده دیگری که نمی توانید تشخیص دهید می تواند نشانه خرابی گیربکس باشد.
نشتی روغن گیربکس، خرابی گیربکس، شلنگ یا شیر گیربکس آن، فرسوده یا آسیب دیدن قطعات داخلی و کم یا کثیف بودن روغن گیربکس می تواند از دلایل این مشکل باشد.

6. اگر ماشین بیکار باشد صدا ایجاد می کند

صدای تکان خوردن و ضربه خوردن لزوماً علامت هشدار یا مشکل نیست، اما اگر خودرو در هنگام حرکت صدا ایجاد کند، نشانه مشکل گیربکس است. گاهی اوقات می توان به سادگی با تعویض روغن گیربکس مشکل را حل کرد.اما اگر مشکل حل نشد و در هنگام خاموش بودن خودرو همچنان صدا را می شنوید، باید کار را به مکانیک بسپارید.
اگر سطح مایع گیربکس پایین باشد یا دنده ها و قسمت های داخلی سیستم گیربکس آسیب دیده باشد، ممکن است این صداها و لرزش ها را احساس کنید.

7. اگر چراغ چک موتور روشن باشد

وقتی چراغ های هشدار در داشبورد وجود دارد به این معنی است که سیستم های زیر کاپوت مشکل دارند که نباید نادیده گرفته شود. حتی اگر چراغ چک موتور روشن باشد. بستگی به ماشین و اجزای آن دارد و معمولا اولین چیزی که باید بررسی شود انتقال است. به احتمال زیاد گیربکس خیلی داغ است.
گرمای بیش از حد گیربکس می تواند به دلیل معیوب بودن سنسورهای سرعت، مشکلات در شیر برقی گیربکس یا لیز خوردن در جعبه دنده باشد.

نحوه تعویض گیربکس پرشیا

زیرا هر 45000 کیلومتر یا به عبارتی هر سه سال یکبار نیاز به تعویض دارد.
روغن گیربکس اتوماتیک پژو فارسی را حتما در بازه های زمانی مشخص شد‌ه تعویض کنید
گیربکس های اتوماتیک به دلیل تجهیزات ویژه و سیستم کامپیوتری که در اختیار دارند، می توانند هزینه های زیادی را بر عهده دارندگان خودرو بگذارند. بنابراین می توان گفت که هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پرشیا ممکن است بیشتر از هزینه تعمیر موتور باشد. البته این بستگی به میزان آسیب شما دارد. با توجه به این موضوع بهتر است با مشاهده هر یک از علائم ذکر شده گیربکس را تعمیر کنید و انتظار نداشته باشید که این علائم به طور ناگهانی از بین بروند و آنها را به عنوان مشکلات جدی در نظر بگیرید. زیرا در غیر این صورت باید آسیب زیادی متحمل شوید.

نحوه تعویض گیربکس

تشخیص صحیح مشکل گیربکس پرشین می تواند هزینه و زمان تعمیر آن را کاهش دهد.با توجه به تجربه بالای شرکت تخصصی پاور گیربکس در عیب یابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک فارسی، می توانید در اسرع وقت نسبت به عیب یابی اقدام نمایید.
اگر عیب یابی گیربکس پرشین به درستی انجام نشود می تواند به سایر قسمت های خودرو آسیب برساند و در نهایت مجبور به تعویض قطعات یا تمام گیربکس اتوماتیک پرشین شوید. بنابراین، تجربه و دانش بالایی در زمینه تعمیرات انتقال قدرت به‌ویژه کسب کنید تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و با صرفه‌ترین قیمت، بخش مهم خودروی شما را تعمیر کنند.

 

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *