تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی سمند

نحوه تعویض گیربکس هیوندای جنسیس

گیربکس ماشینی است که وظیفه انتقال و افزایش قدرت را بر عهده دارد. فرآیند انتقال نیرو در گیربکس ها به روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه با آن ها آشنا می شویم. اما قبل از آن باید با نحوه عملکرد این جعبه جادویی آشنا شویم.
در این مقاله قصد داریم نحوه تعویض گیربکس هیوندای جنسیس را بازگو کنیم.

دنده ساده

این نوع چرخ دنده ها یکی از رایج ترین انواع چرخ دنده ها هستند که در ساخت گیربکس کاربرد فراوانی دارند. چرخ دنده های ساده به دلیل سادگی فرآیند تولید، قیمت پایین تری نسبت به سایرین دارند. این چرخ دنده ها برای انتقال نیرو و تبدیل گشتاور مناسب بوده و در انواع صنایع سبک و سنگین کاربرد دارند.

چرخ دنده مارپیچ

مکانیزم چرخ دنده های مارپیچ مانند مدل ساده است و ارتقاء دنده های ساده هستند. از نظر کارایی، این نوع عملکرد بهتری نسبت به مدل ساده دارد. دلیل برتری چرخ دنده حلزونی به سادگی این است که در این نوع به دلیل شکل هندسی چرخ دنده ها تعداد بیشتری از چرخ دنده ها همزمان با یکدیگر در تماس هستند و این امر باعث عملکرد بهتر و افزایش طول عمر آنها می شود. . همچنین یکی از مزایای چرخ دنده های مارپیچ نسبت به نوع ساده آنها این است که در حین کار صدای کمتری دارند. اما ناگفته نماند که هزینه تولید چرخ دنده های مارپیچ بسیار بیشتر از چرخ دنده های ساده است.

 نحوه تعویض گیربکس هیوندای جنسیس

یکی از خودروهای لوکس شرکت کره ای هیوندای است که تولید آن از سال 2008 در دو مدل سدان و کوپه آغاز شد و ابتدا تعداد انگشت شماری از مدل های 2008 توسط شرکت آسان موتور وارد بازار ایران شد و واردات انبوه آن انجام شد. خودرو در سال 2009 در کشور ما آغاز شد. آغاز شد. این خودروها دارای سیستم سوخت رسانی MPI بودند اما تعداد محدودی از آن ها به صورت غیر رسمی با موتور 6 سیلندر GDI وارد شده است.
هیوندای جنسیس وارداتی دارای موتور 3.8 لیتری 6 سیلندر با دو اگزوز است و در سیستم حرکتی آن از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک تیپترونیک استفاده شد‌ه است که نیروی موتور را به چرخ های عقب خودرو می فرستد. از ویژگی های بارز هیوندای جنسیس می توان به کابین جادار، امکانات رفاهی متنوع، امنیت بالا و کسب پنج ستاره ایمنی از NHTSA، شتاب و سرعت عالی و همچنین عایق بندی مناسب خودرو اشاره کرد.

گیربکس های اتوماتیک

از یک سیستم بسیار پیچیده تشکیل شده اند، به همین دلیل هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک بالاتر از هزینه تعمیر موتور است، بنابراین اگر هر یک از علائم زیر در گیربکس های اتوماتیک خودرو شما ظاهر شد، آن را جدی بگیرید و به یک تعمیرگاه مجرب به عدم پرداخت هزینه های گزاف.

مشکلات در گیربکس های اتوماتیک هیوندای جنسیس

گیربکس های اتوماتیک: کمبود روغن گیربکس، نرسیدن روغن کافی به پشت کاسه کلاچ، فرسودگی و پارگی صفحات کلاچ.
ترک خوردگی گیربکس های اتوماتیک: دلیل اصلی این مشکل می تواند مشکل الکتریکی یا کمبود فشار روغن ناشی از مشکل در ساعت یا خرابی موتور گیربکس باشد.
خلاص شدن از گیربکس اتوماتیک: برش دنده پمپ روغن، خرابی توربین، روغن ضایعات، گیربکس خالی از روغن و دنده های داخل گیربکس معیوب است.

زوزه گیربکس های اتوماتیک

صدای زوزه گیربکس های اتوماتیک به دلیل صدای فشار روغن و یا خرابی دنده ها، مجموعه دنده های سیاره ای و دنده های دیفرانسیل است.
گیرکردن دنده در حالت پارک: گیرکردن دنده در حالت پارک می تواند به دلایل زیر باشد: کمبود برق در سیستم پارک یا خالی بودن باتری خودرو، خرابی توقف زیر پدال ترمز، شکستن اهرم تعویض دنده از داخل گیربکس یا خرابی در انتخابگر
لرزش خودرو در حین رانندگی: لرزش خودرو به دلیل آسیب دیدن دسته موتور، صفحات کلاچ و خرابی پلاس است.
تاخیر در کارکرد گیربکس: گیربکس های اتوماتیک هیوندای جنسیس به گونه ای طراحی شده اند که عمل تعویض دنده در کسری از ثانیه صورت می گیرد، اما اگر در تعویض دنده با تاخیر مواجه شدید، ممکن است به دلیل نشت روغن گیربکس باشد.
سر و صدای ماشین در هنگام دور آرام: اگر در هنگام دور آرام صداهای غیرعادی شنیدید، مشکل به دلیل کم بودن روغن گیربکس، کثیف بودن روغن گیربکس یا قطعات فرسوده مانند بلبرینگ، زنجیر دنده عقب یا چرخ دنده است.
نشتی روغن گیربکس: نشت روغن گیربکس یکی دیگر از دلایل بروز مشکلات در گیربکس های اتوماتیک می باشد که باید سریعا نسبت به رفع آن اقدام نمایید زیرا در صورت ادامه نشتی، آسیب زیادی به سیستم گیربکس خودرو شما وارد می شود. رنگ روغن گیربکس قرمز و شفاف است، اگر رنگ آن تیره است باید آن را تعویض کنید.

احساس بوی سوختگی از روغن گیربکس

در صورت احساس بوی سوختگی از روغن، باید سریعا مشکل را تشخیص و رفع کنید.  روغن گیربکس کثیف یا بوی سوختگی باعث می شود که فرآیند روغن کاری در سیستم انتقال قدرت خودروهای هیوندای جنسیس به خوبی انجام نشود و باعث آسیب به گیربکس شود.

گیربکس اتوماتیک چیست

گیربکس های اتوماتیک همانطور که از نامشان پیداست، دنده ها را به صورت خودکار عوض می کنند. این سیستم ها دیگر نیازی به پدال کلاچ ندارند و رانندگی راحت تری را به همراه خواهند داشت. در این سیستم ها، خودرو در حین کار در محل نیازی به جداسازی ندارد. به همین دلیل مصرف سوخت در این زمان کمی بیشتر از گیربکس های دستی است. البته در هنگام رانندگی با سرعت بالا مصرف سوخت بسیار کاهش یافته و به صرفه خواهد بود.

اجزای مختلف گیربکس

گیربکس اتوماتیک از اجزای مختلفی مانند کلاچ گیربکس اتوماتیک، دنده اتوماتیک، کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) و مبدل گشتاور تشکیل شده است. این سیستم ها دارای مدل های مختلفی مانند گیربکس AMT، DCT دو کلاچه، سیاره ای AT و CVT می باشند.

البته ظاهر و مکانیسم عملکرد در تمامی این مدل ها تقریبا شبیه به یکدیگر است. به طوری که همه آنها نیروی مکانیکی را از موتور دریافت کرده و با کمک مبدل گشتاور به گیربکس منتقل می کنند. سپس قدرت شروع به چرخش شفت گیربکس می کند. به این ترتیب خودرو با سرعت مشخصی حرکت می کند.

روغن داخل گیربکس

با توجه به اینکه نقش این قطعه به درستی درک نشده است و در بسیاری از موارد دیده شده که توجه خاصی به آن نمی شود. اما نقش بسیار مهمی در سلامت گیربکس خودرو دارد. روغن داخل گیربکس اتوماتیک وظیفه خنک سازی و روانکاری قسمت های داخلی گیربکس را بر عهده دارد. اما گاهی دیده می شود که قطعات به هم خورده می شوند. و ذرات آن در داخل روغن گیربکس قرار می گیرد. این ذرات باعث آسیب جدی به گیربکس می شوند. برای جمع آوری این ذرات از فیلتر گیربکس استفاده می شود.
اگر فیلتر گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جنسیس 2009، 2010، 2011 و 2012 را تعویض نکنید، با مشکلاتی مواجه خواهید شد:
مسدود شدن مسیر روغن
فیلتر به درستی کار نمی کند
آلودگی روغن گیربکس جدید در حین تعویض
آسیب به عملکرد صحیح فیلتر

 

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *