نحوه تعویض گیربکس تویوتا

تعمیر گیربکس تویوتا با توجه به نوع گیربکس به کار رفته در خودرو تفاوت هایی دارد که فقط تکنسین های متخصص از آن آگاهی کامل و کافی دارند.  برای اشنایی با نحوه تعویض گیربکس تویوتا با ما همراه باشید. تعمیر گیربکس تویوتا باید بر اساس علت خرابی انجام شود تا نتیجه کار منجر به تعمیر خرابی گیربکس شود.

گیربکس

گیربکس تویوتا مانند موتور خودرو منحصر به فرد است و با توجه به عملکرد و هدف کلی خودرو در خودرو قرار می گیرد و با تمام قطعات خودرو شما هماهنگی کامل دارد به همین دلیل نوع گیربکس تویوتا در خودرو شماست. ماشین باید در زمان تعویض چک شود.
ماشین شما فرآیند بسیار جالبی برای انتقال نیرو از موتور به چرخ ها دارد. در بین تمامی اجزای مکانیکی که در این فرآیند شرکت می کنند، مهمترین آنها گیربکس خودرو است. در حالی که خودروی شما می‌تواند با موفقیت نیرو را بدون گیربکس انتقال دهد، کاربرد آن در فناوری خودرویی که به سرعت در حال توسعه در طول سال‌هاست، آن را به بخشی ضروری از پیشرانه تبدیل کرد‌ه است.گیربکس خودرو وظیفه خود را در انتقال مقدار مناسب نیرو از طریق چرخش ثابت، سنگ زنی و نبردی بی پایان با اصطکاک انجام می دهد. گیربکس با همه چیز همراه است، این امر اجتناب ناپذیر است که گیربکس دچار فرسودگی و پارگی و گهگاه اشکال شود.

اجزای اصلی یک وسیله نقلیه

یکی از اجزای اصلی یک وسیله نقلیه گیربکس آن است که وظیفه انتقال نیروی تولید شد‌ه توسط موتور به چرخ ها را بر عهده دارد. اگر شما هم از خودرو تویوتا استفاده می کنید با ما همراه باشید، در این مقاله قصد داریم نکات جامع و آموزنده ای را در اختیار شما قرار دهیم.

تشخیص:

این مشکل به دلیل نقص در قسمت کلاچ رخ می دهد که اجازه نمی دهد به موقع به طور کامل درگیر یا جدا شود. به همین دلیل، کلاچ خودرو حتی پس از تکمیل تعویض، درگیر می‌ماند و انتقال نیرو به چرخ‌ها را متوقف یا به حداقل می‌رساند. اجزای اصلی ایجاد کنند‌‌ه این مشکل یا صفحات فرسود‌ه، فنرهای کلاچ یا سیلندرهای اصلی هستند. همچنین ممکن است توسط هوا در کانال سیال ایجاد شود. اگر هوا در سیستم وجود دارد، می توان آن را به سادگی با تخلیه آن از کانال مربوطه رفع کرد. در سایر موارد، قسمت آسیب دیده باید تعویض شود. گاهی اوقات بیش از یکی از آن قطعات می تواند دلیل نیاز به تعویض کل محفظه کلاچ باشد.

گیربکس اتوماتیک تویوتا

در گیربکس های اتوماتیک تویوتا، راننده با قرار دادن دسته دند‌‌ه در حالت رانندگی شروع به حرکت می کند و وظیفه گیربکس در اینجا انتخاب گشتاور مناسب است.
گیربکس اتوماتیک تویوتا همیشه بهترین موقعیت دند‌ه را از طریق سنسورهای مختلف حس می کند و از ضربه و ضربه جلوگیری می کند.

عوامل آسیب گیربکس تویوتا

گیربکس های اتوماتیک از سال 1940 وارد عرصه خودرو شدند. بسیاری از مردم گیربکس های اتوماتیک را به گیربکس های دستی ترجیح می دهند، اما در حالی که راحتی بیشتری را برای راننده فراهم می کند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به گیربکس های دستی دارد.
بهترین اقدام در خرابی گیربکس اتوماتیک تویوتا، تغییر در شرایط ناگهانی و شرایط نامساعد جاده است.
از حرکت با دند‌ه آزاد در سراشیبی ها خودداری کنید. روغن گیربکس را مرتب چک کنید و برای تعویض از روغن های با کیفیت استفاده کنید.
اگر قصد دارید خودرو را در حالت دستی قرار دهید، حتما قبل از آن ترمز کنید.
در ترافیک روان، دند‌ه را روی حالت دستی قرار دهید.
از رینگ و لاستیک استاندارد استفاده کنید زیرا استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد به گیربکس آسیب می رساند.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک تویوتا

یکی از مهم ترین مواردی که در پیشگیری از خرابی گیربکس تویوتا می توان به آن اشاره کرد تعویض به موقع و اصولی روغن گیربکس است. در این قسمت قصد داریم علائمی را که به ما از خرابی گیربکس هشدار می دهند را به شما معرفی کنیم.
چند نمونه از علائمی که به ما در مورد خرابی گیربکس اتوماتیک هشدار می دهند عبارتند از:
نشتی روغن: نشتی روغن بیشتر به دلیل وجود شکاف در قسمتی از گیربکس است که اگر این مشکل به موقع حل نشود مشکلات دیگری را ایجاد می کند.

بوی سوختگی:

گرم شدن بیش از حد گیربکس یا سوختن روغن گیربکس باعث ایجاد بوی سوختگی در خودرو می شود.

صداهای عجیب:

در صورت شنیدن صداهای غیرعادی هنگام توقف یا تعویض دند‌‌ه، حتما در اسرع وقت به تعمیرگاه تویوتا مراجعه کنید.

چراغ چک:

یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک موتور می تواند مربوط به سیستم انتقال قدرت یا گیربکس خودرو باشد.

دند‌ه مرده چیست

سیستم کامپیوتری در خودروهای دند‌ه اتوماتیک به گونه ای طراحی شد‌ه است که بر اساس فشار پای راننده بر روی پدال، زمان تعویض دنده را مشخص می کند، اما در خودروهای دنده دستی، راننده باید زمان تعویض دنده را تعیین کند.

در دفترچه راهنمای هر خودرو میزان دور موتور برای تغییر حالت دند‌ه ذکر شد‌ه است. در اکثر خودروها تعویض دنده باید بین 3 تا 4 هزار دور موتور انجام شود. حال اگر تعویض دنده زمانی انجام شود که دور موتور کم باشد و خودرو توانایی ادامه حرکت را نداشته باشد به آن «دنده مرده» می گویند.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تویوتا

زمان دقیق تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تویوتا در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شد‌ه است که معمولاً هر 50 هزار کیلومتر است، اما اگر خودرو در شرایط نامناسب جاده از جمله رانندگی در کوهستان قرار دارد، روغن باید زودتر از موعد مقرر تعویض شود.

بهترین روغن گیربکس چه ویژگی هایی دارد

انتخاب روغن گیربکس مناسب و با کیفیت بسیار مهم است. از ویژگی های روغن گیربکس مناسب می توان به مقاومت و پایداری بالا، عدم کف کردن روغن، سیال بودن ( چسبناک) کافی و … اشاره کرد.

نحوه بررسی روغن گیربکس اتوماتیک

برای بررسی و کنترل روغن گیربکس اتوماتیک، ابتدا موتور خودرو را روشن نگه دارید، سپس میله اندازه گیری را بیرون آورده و با دستمال تمیزی پاک کنید و دوبار‌ه در جای خود قرار دهید و بیرون بیاورید. حالا مقدار روغن بالا رفته روی میله را بررسی کنید. اگر سطح روغن بالای خط دوم روی میله اندازه گیری باشد و روغن شفاف و قرمز باشد، روغن مشکلی ندارد وگرنه روغن گیربکس باید تعویض شود.

ضربه گیربکس اتوماتیک

دلایل مختلفی برای تصادف گیربکس اتوماتیک وجود دارد که یکی از دلایل اصلی آن تغییر وضعیت دنده و سرعت نامناسب در هنگام رانندگی است. اما عوامل دیگری نیز در گیربکس اتوماتیک موثر هستند که در اینجا چند نمونه از آنها را برای شما عزیزان آورد‌ه ایم:
شل شدن اتصالات گیربکس: یکی از علل ترک خوردگی گیربکس اتوماتیک شل شدن اتصالات گیربکس است که باعث ترک خوردن گیربکس می شود.
آسیب به سوپاپ ها: در صورتی که سوپاپ های گیربکس دچار مشکل شوند، روغن کاری گیربکس اتوماتیک به دلیل تحت فشار قرار گرفتن به درستی انجام نمی شود و باعث ترک خوردن گیربکس اتوماتیک می شود.
عملکرد نامناسب روغن گیربکس: وظیفه اصلی روغن در گیربکس روانکاری آن است و در صورت آلود‌ه بودن روغن، فرآیند روغن کاری به درستی انجام نمی شود و باعث ایجاد ترک در گیربکس می شود.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *