تعویض و قیمت گیربکس amt

اولین بار گیربکس AMT با خودروی MVM110 وارد شد و هر چند آمار فروش مدل‌های اتومات این خودرو آنقدر نبود که بتواند بازار خودروهای دنده اتومات کشور را به عایدی خود تغییر دهد البته حداقل توانست اسم سیستم‌های جابجایی قدرت AMT را وارد کشور نماید. در  ادامه در رابطه با تعویض و قیمت گیربکس amt صحبت خواهیم کرد.

 

AMT

عبارت AMT مخفف عبارت AUTOMATED MANUAL TRANMISSION میباشد که در معنای گیربکس دستی اتوماتیک شد‌ه می باشد. این سامانه برای اولین بار در سال 1996 میلادی بوسیله کمپانی BMW به بازار معرفی شد. AMT، به عبارتی گیربکس دستی میباشد، گیربکس‌های AMT در واقعیت یک راهکار میانبر برای رسیدن به یک سیستم گیربکس اتوماتیک با کمترین هزینه میباشد. این سیستم از این جهت به عنوان راه حل میانبر در نظر گرفته می گردد.

مزایای گیربکس‌های دستی را در کنار راحتی گیربکس‌های اتومات به صورت یک جا عرضه می‌نماید. در حالی که دردسرهای تعویض‌دند‌ه در گیربکس‌های دستی و هزینه بالای سیستم‌های اتومات را ندارد. با این تفاوت که فرآیند تعویض دنده و کلاچ گیری در آن بوسیله یک مجموعه رباتیکی هوشمند اجرا می گیرد. در‌این نوع از جعبه‌دنده، پدال کلاچ از پایین پای راننده حذف شد‌ه‌است، چون کار کلاچ‌گیری به صورت اتوماتیک و به وسیله یک برنامه کامپیوتری و یک سیستم الکتریکی ایفا می‌گردد.

دنده‌ها نیز می تواند به طور خودکار و با هدایت سیستم مدیریت کامپیوتری تعویض شوند، هر چند که راننده نیز قادر است به طور دستی در کار این سیستم دخالت کرده و دنده‌ها را سبک یا این که سنگین کند، درین شرایط نیز فرمان راننده بر پایه ی سبک یا این که سنگین کردن دنده‌ها مانند گیربکس‌های موسوم به تیپ‌ترونیک و به طور «+» و یا این که «-» میباشد و در نهایت فرمان راننده به طور یک پالس الکتریکی به سیستم میرسد و ادامه فعالیت همچنان بر عهده واحد مدیریت کامپیوتری و گروه الکتریکی میباشد. در سطح بین‌المللی این سیستم جزو سیستم‌های توسعه یافت محسوب شد‌ه و از جایگزین‌های سیستم د‌ستی به حساب می آید. مزیت اساسی این سیستم مشتمل بر ارزش کم، سادگی تعمیر و حفظ و کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان و بالابردن عمر قطعات خودرو و نیز راحتی در رانندگی است.

تعویض و قیمت گیربکس amt

یکی از مهمترین مزایا این سیستم نسبت به سیستم‌های معمول اتوماتیک (که از مبدل گشتاور. بهره می برند) عدم وجود مبدل گشتاور و وجود کلاچ میباشد. مبدل گشتاور به جهت ساختار خاص خود همواره بخشی از نیرو را تلف می‌نماید. البته در سیستم‌های دارنده کلاچ، جابجایی نیرو از موتور به گیربکس نسبتاًً بدون اتلاف میباشد. به دلیل وجود همین اتلاف در گیربکس‌های اتوماتیک ساده است که استفاده از آنان بر روی موتورهای کم حجم و خودروهای کوچک رایج نیست. به دلیل آنکه قدرت موتور این خودروها در حالت معمولی هم محدود میباشد. نصب مبدل گشتاور بخشی از این قدرت محدود را تلف می‌نماید و عملاً خودرو بخش عمده‌ای از توان‌های حرکتی خود را از دست میدهد. در مقابل به کارگیری از AMT به جهت برخورداری از کلاچ در این خودروها عمومیت بیشتری دارد. تعمیرگیربکس درتهران

پیچیدگی فنی پایین و بعدها کوچک یکی دیگر از مختصات این سیستم میباشد که آن را در جايگاه‌ای فراتر از سیستم‌های اتوماتیک معمولی قرار میدهد. گیربکس‌های اتوماتیک معمولی به جهت پیچیدگی ساختاری، تا مدتی قبل تعداد دنده محدودی داشتند. در مقابل AMT میتواند با قیمت کمتر، دنده‌های بیشتری را عرضه نماید. دنده‌های بیشتر در معنای شتابگیری روان‌تر و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست‌محیطی میباشد. از سوی دیگر قیمت پایین‌تر این سیستم نسبت به سیستم‌های گیربکس خودکار از سایر مزایا میباشد.

تعویض گیربکس amt

افزایش طول عمر کلاچ خودرو هم یک کدام از مسایلی میباشد که کمپانی‌های تولیدکننده این سیستم به عنوان مثال ZF بر آن تاکید دارند. درین سیستم به این دلیل‌که یک برنامه کامپیوتری وظیفه درگیر کردن کلاچ را بر عهده دارد. کنترل دقیقی بر سرعت و زمان درگیر شدن کلاچ وجود دارد.  همین قضیه قادر است منجر افزایش طول عمر کلاچ شود. اما برخی از کاربران این سیستم این افزایش طول قدمت را تایید نمی کنند. معتقدند تفاوت خاصی میان زمان فرسودگی کلاچ درین سیستم و سیستم‌های تعویض دستی نیست. یک سری تولیدکنندگان سیستم نتایج خود را در سیکل‌های آزمایشی طولانی به دست آورده‌اند.

انواع انتقال قدرت

گیربکس‌های به کار رفته در خودروها را می‌توان از جنبه‌های متفاوت تقسیم‌بندی کرد ولی یکی‌از رایج‌ترین تقسیم‌بندی‌ها، تقسیم این سیستم‌های انتقال قدرت به اشکال دستی (Manual) و اتوماتیک (Automatic) میباشد. این تقسیم‌بندی هر چند بیشتراز حد کلی میباشد البته قادر است تا حدود متعددی گیربکس‌های متعدد را در بر بگیرد.

این روند هر چند در صدر چندان سخت نیست البته انجام چند ده و چند صد باره آن در یک رانندگی شهری می تواند آزاردهنده باشد و اینجا میباشد که گیربکس‌های اتوماتیک وارد میدان میگردند. سیستم‌های انتقال قدرت خود کار این روز ها تنوع بسیار متعددی دارند البته شکل سنتی آنها که سال‌ها میباشد در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد شامل بخشی به اسم مبدل گشتاور برای جابجایی قدرت از موتور به گیربکس و یک سیستم گیربکس سیاره‌ای برای درگیر کردن اتوماتیک دنده‌های مختلف میباشد. این سیستم هر چند کارآیی خود را سال‌ها به نمایش نهاد‌ه ولی به دلیل قیمت بالا، فضای زیادی که اشغال می‌نماید.

درین سیستم راننده نقش مهم را در تعویض دنده‌ها داراست به این دلیل که بایستی با فشردن پدال کلاچ، ارتباط در میان گیربکس و موتور را قطع می‌کند. از سوی دیگر با به کارگیری از اهرم تعویض دنده، چرخ دنده‌های مناسب را در گیربکس خودرو رو به روی یکدیگر قرار دهد و درپی با رها کردن پدال کلاچ، مجدداً رابطه در میان موتور و گیربکس را برقرار نماید.

این پروسه بایستی سریع صورت بپذیرد ضمن آنکه دور موتور نیز چه در طول جدا کردن ارتباط و چه حین تعویض‌دنده و در نهایت برقرار کردن دوباره رابطه می بایست از سوی راننده به صورت قابل قبولی تنظیم شود.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس  cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *