ساختار و تعویض گیربکس خودروهای اتوماتیک

در این مقاله قصد داریم شما را با معرفی گیربکس اتوماتیک و انواع آن و همچنین تعویض گیربکس اتوماتیک آشنا کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

 تعویض گیربکس خودروهای اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یک راه هوشمند برای کاهش استرس رانندگی و بهبود ایمنی جاده است. یک گیربکس اتوماتیک وظیفه انتخاب نسبت دنده و تعویض بین دنده ها را بر اساس پارامترهای مختلف تعیین شده توسط راننده (موقعیت دنده، سرعت و غیره) بر عهده دارد.

گیربکس های اتوماتیک مدرن دارای دنده های 5، 6 یا 7 هستند. مدل‌های SEAT از کنترل‌های الکترونیکی با طیف وسیعی از حالت‌های رانندگی استفاده می‌کنند تا عملکرد کمتر مطلوب گیربکس‌های اتوماتیک را در مقایسه با نسخه‌های دستی جبران کنند و سطح مطلوب مصرف سوخت را تضمین کنند.

گیربکس (یا گیربکس) به عنوان پل بین موتور و چرخ های محرک خودرو عمل می کند. یک گیربکس گشتاور و قدرت را به سرعت های مختلف تبدیل می کند. به زبان ساده، نیرو را از قسمت اول به قسمت دوم می فرستد و به جلو و عقب خودرو کمک می کند. نسخه اتوماتیک گیربکس می تواند با تعویض ماشین دنده ها را عوض کند، بدون اینکه راننده مجبور باشد به غیر از انتخاب حالت، کار دیگری انجام دهد.اتومبیل های مدرن از نسخه های مختلفی از گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند که در اینجا به طور خلاصه توضیح می دهیم:

انواع مختلفی از گیربکس اتوماتیک بسته به نوع و مدل خودرو وجود دارد. تعمیر گیربکس اتوماتیک بسیار جدی است و نباید به کسی واگذار شود.

رایج ترین نوع ساختار و تعویض گیربکس خودروهای اتوماتیک

این سیستم که اغلب به عنوان مبدل گشتاور اتوماتیک نامیده می شود، گیربکس اتوماتیک استانداردی است که امروزه در اکثر خودروها یافت می شود. برخلاف گیربکس دستی، گیربکس اتوماتیک دنده را تعویض نمی کند. در عوض، کانکتورهای هیدرولیک یا آچارهای گشتاور این کار را انجام می دهند. این سیستم به واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) متصل است و می تواند خودرو را به طور دقیق کنترل کند.

چگونگی گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک حساسیت بیشتری نسبت به گیربکس های دستی دارند و در صورت عدم استفاده صحیح و مناسب ممکن است لغزش بالایی مشاهده شود. تعمیر گیربکس اتوماتیک متفاوت است زیرا مشکلاتی در گیربکس های اتوماتیک وجود دارد که رفع آنها به مهارت بالایی نیاز دارد.تعویض نکردن دنده، ضربه زدن، از دست دادن گاز و لکنت از جمله مشکلات رایج این نوع گیربکس است.

توجه داشته باشید که تعمیر گیربکس اتوماتیک باید توسط افراد مجاز و متخصص در این زمینه انجام شود، در غیر این صورت ممکن است باعث آسیب جدی به قسمت های مختلف گیربکس شود. در این مقاله با مشکلات رایج این گیربکس و تعمیر گیربکس اتوماتیک از صفر تا صد قدم آشنا می شویم.

چرخ دنده های دیسکی و صفحه ای یکی از قطعات و لوازم مصرفی خودرو هستند که در گیربکس ها مورد استفاده قرار می گیرند. چنین مواردی دیگر در گیربکس های اتوماتیک موجود نیستند، زیرا مکانیسم های متفاوتی برای چنین گیربکس هایی وجود دارد. این مکانیسم متفاوت منجر به خرابی های متفاوتی در دو گیربکس شد. توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد روغن گیربکس را نیز تعمیر می کند.

انواع مختلفی از روغن گیربکس اتوماتیک در بازار وجود دارد که هر کدام مشخصات و قیمت های خاص خود را دارند. این روغن ها عبارتند از 75W80، 75W90، 85W90، ATF، MTF، AL4، GL5 و غیره. برای تعمیر گیربکس تیگو 5 کلیک کنید. کیفیت قطعات به طور مستقیم بر میزان سایش گیربکس تأثیر می گذارد.به عنوان مثال شایع ترین خرابی گیربکس خودروهای ایرانی و قدیمی مانند 206 اتوماتیک است. میزان خسارت خودروهای چینی بسیار کمتر از گیربکس خودروهای ایرانی است. این خرابی در گیربکس خودروهای کره ای رایج است. نرخ خرابی گیربکس برای خودروهای اروپایی و ژاپنی کمترین میزان است.

تعمیر یا تعویض گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک، یکی از مهمترین بخش های خودروی شما می باشد. این بخش وظیفه ی تعویض دنده در خودروی شمارا به عهده دارد و به چرخ ها اجازه می دهد تا در سرعت ها و قدرت های مختلف حرکت کنند. تعمیر و بازسازی گیربکس اتوماتیک می تواند خودرو را به بهینه ترین شرایط عملیاتی خود برگرداند. در اینجا ما علائمی را بیان می کنیم که نشان می دهد گیربکس خودروی شما نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد:

– بوی سوختگی از گیربکس خودروی شما به مشام می رسد

– گیربکس خودروی شما روغن ریزی دارد

– چراغ چک خودروی شما روشن است

– گیربکس خودروی شما صدای غیر عادی تولید می کند

– تعویض دنده خودروی شما با مشکل مواجه است

با وجود اینکه تعمیر و بازسازی گیربکس اتوماتیک در اغلب موارد و در همه ی کشورها امری پرهزینه و گران محسوب می شود اما در مقایسه با خرید یک گیربکس جدید بسیار ارزان تر است.زیرا در هنگام تعمیرات و ترمیم فقط قطعات معیوب تعویض می شوند اما باید هزینه تمام قسمت های گیربکس را پرداخت کنید. اگر مشکلات گیربکس زود تشخیص داده شود، می توانید با کسری از هزینه به خودروی خود جان تازه ای بدهید. تعمیر گیربکس، چه دستی یا اتوماتیک، ماشین شما را در بهترین حالت خود نگه می دارد.

انواع گیربکس اتوماتیک

1- گیربکس سیاره ای

2- گیربکس AMT

3- گیربکس CVT

گیربکس 4-DCT دو کلاچه

اگر تا به حال خودرویی با گیربکس اتوماتیک رانده باشید، دو تفاوت اصلی بین گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی را می دانید:

– خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک فاقد پدال کلاچ هستند.

– خودرویی با گیربکس اتوماتیک نیازی به گیربکس دستی ندارد. هنگامی که دنده را درگیر می کنید، همه چیز خودکار است.

ساختار و تعویض گیربکس خودروهای اتوماتیک

پارک نکردن در موقعیت P

یکی از رایج ترین مشکلات خودروهای با گیربکس اتوماتیک این است که موقعیت P را تشخیص نمی دهد و خودرو توقیف می کند.در صورت بروز این مشکل، موارد مختلف باید بررسی شوند. اما شایع ترین علت این مشکل انتخاب دنده است. برای رفع این مشکل باید قطعه با قطعه اصلی و سالم تعویض شود. بر روی Fix MVM x33 Converter کلیک کنید.

عدم تشخیص دنده عقب خودرو

یکی از رایج‌ترین دلایلی که خودروی اتوماتیک به عقب نمی‌رود، تعمیر گیربکس اتوماتیک است، زیرا گیربکس دنده‌های عقب یا جلو خودرو را تشخیص نمی‌دهد. موقعیت P گیربکس گاهی اوقات تشخیص داده نمی شود، همین امر می تواند در دنده عقب و دنده جلو اتفاق بیفتد. در این صورت ممکن است قسمت های دیگر به غیر از سلکتور مشکل داشته باشند. اما رایج ترین قسمتی که نیاز به تعویض دارد، انتخابگر دنده است.

گاز  هنگام تعویض دنده

کمبود گاز در گیربکس اتوماتیک می تواند آزاردهنده باشد. عوامل مختلفی از جمله معیوب بودن سنسورهای گیربکس، کمبود روغن گیربکس، کثیفی فیلتر، صفحات کلاچ معیوب، ساعت های گیربکس معیوب، سوپاپ های فردی معیوب، صفحات حاوی آزبست و تسمه ترمز سوخته می توانند در ایجاد این نوع خرابی نقش داشته باشند.

علت تقه در گیربکس اتوماتیک 

تقه زدن گیربکس اتوماتیک در حالت‌های مختلفی انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال، این تقه می‌تواند در حین تعویض دنده‌ها باشد. همچنین ممکن تنها در حین تعویض دنده صعودی تقه را احساس کنید. تمام این حالت‌ها، نشانه‌هایی برای خرابی قطعات مختلف هستند. خرابی شیر برقی روغن، کثیفی فیلترها و شل شدن اتصالات گیربکس می‌توانند عواملی برای بروز این مشکل و نشانه نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک باشند.

 

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *