تعویض و قیمت گیربکس cvt

گیربکس CVT، اصل دنده مبتنی بر دو جفت دیسک اصطکاکی مخروطی است که یک زنجیره یا مجموعه پیوند فشار روی آنها اجرا می شود. تعویض و قیمت گیربکس cvt باید با توجه به نوع گیربکس و ساختار خاص این گیربکس انجام شود. به همین دلیل تعویض گیربکس CVT تنها در چند مرکز کوچک انجام می شود.

 CVT

گسترش گیربکس های CVT در مقایسه با سایر گیربکس های اتوماتیک کم است. برای مدت طولانی، گیربکس های CVT در بین رانندگان وسایل نقلیه چندان محبوب نبودند، زیرا صدای پس زمینه ناخوشایندی ایجاد می کردند. اگر راننده شتاب بگیرد، موتور زوزه می کشد و با تاخیر شتاب می گیرد. این پدیده به دلیل تاخیر، “اثر نوار لاستیکی” نامیده می شود.
با این حال صنعت خودروسازی این فناوری از این نوع گیربکس های اتوماتیک را از دست نداده است، گیربکس CVT همچنان در خودروهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد زیرا پتانسیل خوبی برای صرفه جویی در مصرف سوخت در این نوع گیربکس وجود دارد.

تعویض گیربکس cvt

در گیربکس های CVT معمولاً خرابی گیربکس زمانی رخ می دهد که تسمه کشش پاره شود، ممکن است به طور ناگهانی و غیرقابل پیش بینی برای راننده از کار بیفتد، معمولا آسیب به گیربکس از قبل خود را اعلام می کند. با این حال، باید به علائمی که معمولاً خفیف به نظر می رسند توجه کنید. فرآیندهای جابجایی دشوارتر می شوند، طولانی تر می شوند و ممکن است باعث وقفه های قابل توجهی در کشش شوند.

در بدترین حالت، دنده ها اصلا درگیر نمی شوند یا به بیرون می پرند. سپس دور موتور ناگهان بالا می رود. همچنین هنگام خاموش بودن و حرکت نکردن خودرو به صداهای غیرعادی توجه کنید.  دنده های روغنی یا ترک خورده نیز در هنگام انتخاب دنده دستی علامت قرمز هستند.

گیربکس CVT

اساساً یک گیربکس CVT از دو شفت تشکیل شد‌ه است که بر روی هر یک از آنها دو دیسک مخروطی شکل به نام واریاتور به صورت لغزنده نصب شد‌ه است. نوک واریاتورها مقابل هم قرار گرفته و در نتیجه یک مقطع V شکل بین واریاتورها ایجاد می شود. شفت اولیه از طریق کلاچ به موتور متصل می شود. شفت دوم به دنده دیفرانسیل منتهی می شود. زنجیر بین متغیرهای هر دو شفت بدون لمس شفت قرار دارد. اگر فاصله بین متغیرها را روی یک شفت تغییر دهید، ترجمه تغییر می کند.

مزایای گیربکس CVT

نگهداری و تعمیر گیربکس CVT تبدیل یکپارچه گشتاور و سرعت مزایای بسیاری را ارائه می دهد، به خصوص در مورد راحتی و کارایی رانندگی. از این گذشته ، موتور همیشه می تواند در محدوده بهینه کار کند. با استفاده از یک برنامه رانندگی مانند “Eco” یا “Sport” راننده حداکثر دور موتور را تنظیم می کند و گیربکس بقیه را انجام می دهد. در تئوری، یک گیربکس CVT هم اسپرت تر و هم اقتصادی تر از هر گیربکس دستی است. پس از همه، نسبت انتقال بهینه به طور مداوم بدون هیچ گونه وقفه در درک در دسترس است.
عدم وجود وقفه در کشش نه تنها باعث لذت رانندگی پویا می شود، بلکه از تکان خوردن یا پریدن خودرو در زمانی که سایر گیربکس های اتوماتیک مجبور به درگیر شدن با کلاچ هستند، جلوگیری می کند. علاوه بر این، توسعه صدای موتور را می توان با برنامه رانندگی مناسب محدود کرد. از آنجایی که دیگر نمی تواند بالاتر از مقدار مشخص شد‌ه گردش کند. از این گذشته، گیربکس CVT در طراحی اولیه نسبتاً ساده است و می تواند با هزینه کم و صرفه جویی در فضا اجرا شود. بنابراین برای خودروهای کوچک نیز ایده آل است.

تعویض و قیمت گیربکس cvt

در شروع، متغیرها تا حد امکان در موج اول از هم فاصله دارند. زنجیر به شفت نزدیک است. از طرف دیگر، واریاتورهای شفت دوم تا حد امکان به یکدیگر نزدیک هستند. زنجیر از شفت دور است. این منجر به کاهش دنده مانند از یک دنده کوچک به یک دنده بزرگ می شود. برای افزایش سرعت، فاصله بین متغیرها در شفت اول کاهش و در شفت دوم افزایش می یابد. کاهش مانند یک دنده بزرگ به یک دنده کوچک تبدیل می شود. تعویض گیربکس cvt قیمت نسبتا بالایی دارد.
با تغییر مداوم نسبت، شفت دوم سریعتر می چرخد ​​بدون اینکه شفت اول نیاز به چرخش سریعتر داشته باشد. موتور همیشه می تواند در محدوده قدرت بهینه کار کند. تنها زمانی که نسبت انتقال CVT به حداکثر برسد، دور موتور برای ادامه شتاب افزایش می یابد. انتقال نیرو از واریاتورهای شفت اول به زنجیر و از زنجیر به جفت واریاتور دوم به صورت اصطکاکی است. در گیربکس های CVT مدرن، متغیرها به صورت هیدرولیکی تنظیم می شوند.

عملکرد CVT

هر موتور احتراق داخلی با حداقل و حداکثر سرعت آن تعریف می شود. فقط گشتاور محدودی در این ناحیه موجود است. برای دور زدن این محدودیت مکانیکی، گشتاور و سرعت توسط گیربکس تبدیل می شود. از این گذشته ، چرخ ها در سرعت های بالا بسیار سریعتر از میل لنگ می چرخند. از سوی دیگر، هنگام شتاب گیری، گشتاور بالایی لازم است. محدوده سرعت بین حداکثر گشتاور موتور و حداکثر خروجی آن به عنوان محدوده الاستیک شناخته می شود و برای خودروهای سواری معمولی بین 2000 تا 4500 دور در دقیقه است. تبدیل توسط گیربکس به موتور اجازه می دهد تا در محدوده الاستیک کار کند، در حالی که نسبت دنده سرعت و گشتاور مورد نظر را با توجه به وضعیت رانندگی ایجاد می کند. گیربکس همچنین می تواند جهت چرخش را معکوس کند و رانندگی معکوس را امکان پذیر می کند.

ساخت گیربکس CVT

در حالی که جفت دنده ها یا مجموعه دنده های سیاره ای انتقال قدرت و شتاب کافی را در گیربکس های دستی و گیربکس های اتوماتیک کاهنده تضمین می کنند – دنده های بزرگ با دندانه های زیاد به معنای گشتاور بالا و سرعت کم هستند – عملکرد داخلی یک گیربکس CVT به طور قابل توجهی متفاوت است. در محور محرک که از طریق مبدل گشتاور یا کلاچ به موتور متصل است، به جای آن جفت قرقره مخروطی اولیه یافت می شود. مخروطی‌های دایره‌ای متضاد روی شفت به هم نزدیک‌تر می‌شوند و با افزایش فاصله مخروطی می‌شوند.

تسمه فشار یا زنجیر در موقعیت اولیه بین دو قرقره مخروطی در پایین قرار دارد. با این حال، فشار روغن می تواند یک تسمه را به تسمه ثابت دیگر فشار دهد و تسمه محرک را به سمت بیرون در برابر دیواره های هر دو تسمه فشار دهد. شعاع چرخش و در نتیجه نسبت انتقال تغییر می کند. این اصل به طور مشابه برای شفت خروجی به صورت معکوس اعمال می شود. به دو جفت قرقره واریاتور نیز می گویند.

نیم دیسک الکتروهیدرولیک است، به طوری که قسمت متحرک متغیر ثانویه به طور طبیعی در مقابل دیسک مخروطی متحرک در محور محرکه قرار دارد. اگر اینطور نبود، زنجیر یا تسمه نمی توانست مستقیم اجرا شود. کنترل گیربکس فشار روغن دو متغیر را با در نظر گرفتن موقعیت اهرم انتخابگر، برنامه رانندگی، موقعیت پدال گاز و البته سرعت رانندگی تنظیم می کند. افزایش شعاع چرخش در یک شفت همیشه باید با کاهش چرخش در محور دیگر مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت زنجیره یا تسمه می شکند.

 

معایب گیربکس CVT

این شامل پیوندهای رانش و تسمه های فولادی است که پیوندهای رانش را در کنار هم نگه می دارد و آنها را انعطاف پذیر می کند. اگر گشتاور خیلی زیاد باشد، این نوارهای فولادی یا بسته‌های نوار فولادی می‌توانند پاره شوند. آنها همچنین در حین چرخش در گیربکس دائماً خم می شوند که می تواند منجر به خستگی مواد و همچنین پاره شدن تسمه کشنده شود.
زنجیر دیسکی مانند آنهایی که در Multitronic آئودی استفاده می شود می توانند گشتاورهایی تا 400 نیوتن متر را منتقل کنند، اما باید با صداهای سوت ناشی از لرزش زنجیر مقابله کنند. مشکل را می توان با استفاده از طول های مختلف پیوندهای زنجیره ای سرکوب کرد. از یک طرف قرقره های مخروطی متحرک محوری باید بتوانند به راحتی حرکت کنند، اما از طرف دیگر باید به صورت ضد گشتاور به شفت متصل شوند.

 

 

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *