زمان مناسب تعویض روغن گیربکس

اگر می خواهید خودروی شما روان کار کند و از خرابی زودهنگام جلوگیری کند. بهترین کار این است که سرویس گیربکس و تعویض روغن خود را برنامه ریزی کرده و در زمان مناسب این کار را انجام دهید.

اگر می خواهید زمان مناسب تعویض روغن گیربکس خودرو خود را بدانید با ما در این مقاله همراه باشید.

روغن گیربکس چیست

اولین سوالی که برای تعیین بهترین زمان تعویض روغن باید به آن پاسخ دهیم این است که روغن گیربکس چیست یا به اصطلاح واسکازین چیست؟

واسکازین یک کلمه روسی به معنای روغن گیربکس است. همانطور که می دانید خودرو دارای قطعات متحرک است و این قطعات برای حرکت در مسیر تعیین شده نیاز به روغن کاری دارند تا از اصطکاک ناشی از حرکت جلوگیری شود.

اگر این قطعات روغن کاری نشوند، نمی توانند نرم و راحت حرکت کنند و این امر منجر به آسیب دیدن آن قسمت ها و قطعات درگیر می شود.به عبارتی می توان گفت روغن واسکازین یا گیربکس به عنوان روان کننده عمل می کند. و باعث می شود قطعات داخل گیربکس یا گیربکس به خوبی کار کنند و به درستی کار کنند.

همانطور که می دانید گیربکس رابط بین موتور خودرو و چرخ ها است و نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ ها منتقل می کند.

در صورت بروز مشکل در این گیربکس می توان گفت که تمام امور خودرو قطع می شود. پس باید به این قسمت توجه ویژه ای داشته باشید و از بهترین نوع روغن گیربکس استفاده کنید و روغن گیربکس را تعویض کنید. وگرنه تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران هزینه زیادی دارد.

اهمیت تعویض روغن در گیربکس خودرو 

به نظر شما چرا روغن گیربکس باید تعویض شود؟ اگر روغن گیربکس در زمان مناسب تعویض نشود چه اتفاقی می افتد؟

تمامی قطعاتی که در خودرو هستند نیاز به توجه دارند اما به طور کلی مایعاتی که در خودرو هستند نیاز به توجه ویژه تری دارند. و باید برای تعویض و تعویض آن ها در بهترین و مناسب ترین زمان برنامه ریزی کرد.

مزایای تعویض به موقع روغن گیربکس

گیربکس و اجزای داخلی آن بهتر و بهتر عمل خواهند کرد.قطعات داخل گیربکس عمر طولانی تری خواهند داشت.
گرمای گیربکس در حد پایین نگه داشته شده و از آسیب دیدن آن جلوگیری می کند.
از سر و صدای قسمت های داخلی گیربکس جلوگیری می کند.

شاید شما یکی از رانندگانی باشید که فکر می کنید خرید روغن گیربکس باکیفیت می تواند به عملکرد بهتر خودرو شما منجر شود، در واقع تصور شما کاملا درست است. اما باید مراقب باشید که این روغن مرغوب را در سمت راست تعویض کنید. زمان فکر نکنید که یک بار پرداخت برای این کالا کافی است، می توانید عملکرد خوب خودرو خود را برای همیشه تضمین کنید.

حتی اگر هزینه زیادی برای خرید روغن گیربکس با کیفیت بالا صرف کنید، باز هم باید آن را تعویض کنید و باید در زمان مناسب آن را تعویض کنید.

پس از مدتی روغن موجود در گیربکس در اثر فرسایش و حرارت در گیربکس خاصیت خود را از دست می دهد و کارایی قبلی را نخواهد داشت. به همین دلیل برای جلوگیری از تغییر خواص فیزیکی روغن گیربکس باید در زمان مناسب تعویض و با روغن مرغوب جایگزین شود.

معمولا در این موارد برای خودروهای با عملکرد ضعیف فاصله زمانی تعریف می شود. و برای خودروهای با عملکرد معمولی این زمان برای تعویض روغن گیربکس بر اساس مسافت طی شده تعیین می شود.

دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک در بازار موجود است

که گیربکس های دستی نسبت به گیربکس های اتوماتیک حساسیت کمتری به تعویض روغن گیربکس دارند و می توانید دیرتر از گیربکس های اتوماتیک آن ها را تعویض کنید.

بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس دستی خودرو زمانی است که مسافت 80000-100000 کیلومتر است و برای جلوگیری از خرابی و از بین رفتن عملکرد نرم گیربکس بهتر است در این زمان روغن گیربکس خودرو خود را تعویض کنید.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک برای بازه های زمانی مختلف تعریف شده است و روغن در گیربکس های شرکت های مختلف باید در بازه های زمانی مختلف تعویض شود.

در گیربکس های اتوماتیک کیفیت روغن بسیار مهم است و اگر می خواهید خودروی شما عمر بیشتری داشته باشد بهتر است از بهترین و با کیفیت ترین روغن گیربکس استفاده کنید.

بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر 50000 تا 60000 کیلومتر است و توصیه می شود تمام روغن گیربکس در این زمان تعویض شود.

اگر می خواهید مشکلی در گیربکس گیربکس های اتوماتیک نداشته باشید، توصیه می شود روغن گیربکس را هر 30000 کیلومتر تعویض کنید.

یکی از نکاتی که در این قسمت باید به شما بگوییم این است که در برخی منابع خارجی ذکر شد‌ه است. که در هر 100 تا 150 هزار کیلومتر لطفاً روغن گیربکس را تخلیه کرده و روغن اصلی گیربکس را داخل آن بریزید.

از آنجایی که در این فاصله روغن گیربکس فرسود‌ه شد‌ه و خاصیت خود را از دست می دهد. توصیه می شود آن را با روغن اصلی و مرغوب تعویض کنید. وگرنه تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران هزینه زیادی دارد

زمان تعویض روغن گیربکس خودرو صفر

یکی از مزیت های ماشین صفر این است که دقیقاً می دانید چه زمانی باید روغن گیربکس را تعویض کنید. و مطمئن هستید که قبلاً از روغن گیربکس باکیفیت استفاد‌ه شد‌ه است.زمان تعویض روغن گیربکس خودروی صفر بین 80000 تا 100000 می باشد و باید در این زمان از روغن مرغوب به عنوان اولین روغن تعویض گیربکس استفاده کنید.

سایر علائم زمان تعویض روغن گیربکس عبارتند از

هنگامی که تعویض دنده دشوار می شود، باید مایع گیربکس خود را بررسی کنید زیرا ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.
تعویض دنده یکی دیگر از نشانه های تعویض روغن گیربکس خودرو است.
وقتی ماشین را روشن می کنید، نمی توانید ماشین را حرکت دهید و صدای جیر جیر زیر ماشین را می شنوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *