همه چیز در مورد گیربکس اتوماتیک سمند

همه چیز در مورد گیربکس اتوماتیک سمند، گیربکس سمند Ef7 تنها گیربکس ایرانی محصولات ایران خودرو است که بر روی سمند LX و سریر ملی موتور نصب می شود. از این قطعه برای انتقال نیروی موتور به محورهای خودرو برای اعمال حرکت و شتاب در خودرو استفاده می شود. گیربکس ها عموماً در دو مدل دستی و اتوماتیک با 5 یا 6 یا 6 حالت سرعت هستند که یکی مربوط به دنده عقب و حالت های دیگر تعیین کننده سرعت خودرو از کم به زیاد است. در تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران گیربکس اتوماتیک سمند به عنوان یکی از گیربکس هایی با کارایی بالا مورد استفاده عموم قرار داده میشود.

همه چیز در مورد گیربکس اتوماتیک سمند

قدرت یا سرعت؟!

در تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران این دو واژ‌ه به صورت عملی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. قدرت و سرعت دو عامل مهم و اساسی در خودرو هستند که اولی توسط موتور و دومی توسط گیربکس خودرو تعیین می شود. اما شاید این سوال به ذهن خطور کند که تفاوت یا کارایی این دو ویژگی در یک خودرو چیست و کجاست؟ با ذکر مثالی می توان قدرت و سرعت خودرو و عوامل تعیین کننده آن یعنی موتور و گیربکس خودرو را بهتر درک کرد.
وقتی ماشینی را در سربالایی یا زمین نرم می‌رانید، به عنوان راننده ماشین، احساس می‌کنید که ماشین شما برای عبور از این مسیر به نیروی بیشتری نیاز دارد، این کار را با تغییر دنده از دنده‌های بالاتر به پایین‌تر انجام می‌دهید، در حالی که همچنان پای خود را روی دنده فشار می‌دهید. پدال گاز یعنی با وجود اینکه دنده سنگین تری برای سرعت خودرو انتخاب کرده اید اما با فشردن پدال گاز قدرت بیشتری از موتور خودرو می خواهید، این امر مستلزم زمان بیشتری است.

ارزیابی گیربکس با یک آزمایش ساده

حال، موقعیتی را تصور کنید که با ماشین دیگری در جاده ای هموار و آرام مسابقه می دهید. بدین صورت باید سرعت خودرو را از کم به زیاد یا به اصطلاح از سنگین به سبک تغییر دهیدو آن را به حداکثر برسانید.در این شرایط است که گیربکس شما از لحظه شروع مسابقه تا پایان مورد ارزیابی قرار می گیرد و هر چه این گیربکس سریعتر، نرمتر و نرمتر کار کند، شما و ماشینتان از رقبای خود در این مسابقه جلوتر خواهید بود. در تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران با آزمایشات انجام گرفته شما خواهید دریافت که گیربکس سمند ef7 از نظر فنی و سطح نرمی و سرعت عکس العمل یکی از بهترین ها در بین گیربکس های محصولات ایران خودرو می باشد که البته در قسمت کیت کلاچ باید مدل قوی تر و دقیق تری به صورت انحصاری طراحی شود برای این گیربکس.

 

دریچه گاز برقی و اتصال آن با گیربکس سمند

یکی دیگر از عوامل مهم در سرعت واکنش گیربکس ها قطعه ای به نام شیر گاز است که در حال حاضر در مدل های دستی و برقی مانند گیربکس دستی و اتوماتیک تولید می شود.
این قطعه در برخی از محصولات ایران خودرو مانند موتور Tu5 و موتور Ef7 از نوع برقی می باشد. مزیت استفاده از دریچه گاز برقی جدا از فشردگی و ساییدگی کمتر نسبت به مدل مکانیکی آن، کنترل فشارهای ناگهانی بر روی موتور خودرو است. در شیرهای گاز دستی به محض فشردن پدال گاز توسط راننده از طریق سیمی که از پدال به شیر گاز وصل می شود. فرمان افزایش دور موتور مخابره می شود و موتور در هر شرایطی دستورات را اجرا می کند. اغلب خارج از محدوده استاندارد است که عمل میکند. در تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران این موارد را مورد بررسی کامل قرار داد‌ه ایم.

نحوه کارکرد گیربکس سمند بر روی این خودرو

همه چیز در مورد گیربکس اتوماتیک سمند

گیربکس سمند EF7 شبیه پوسته آلومینیومی است. که یک سر آن گرد و کاسه ای شکل و انتهای آن تونل یا استوانه ای مخروطی شکل است. در قسمت کاسه ای شکل آن کیت کلاچ متشکل از دیسک، صفحه و بلبرینگ کلاچ قرار گرفته. و در تونل استوانه ای آن، دند‌ه های گیربکس در دو ردیف روی هم ایستاده اند.
چرخ دنده های ردیف بالا مستقیماً با چرخ دنده و چرخ دنده های ردیف پایین مستقیماً با چرخ دنده های ردیف بالا درگیر می شوند. در واقع چرخ دنده های ردیف پایین لغزشی از همان چرخ دنده های بالای خود هستند. که باعث می شود چرخش اول چرخ دنده دوم نیز بچرخد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *