گیربکس اتوماتیک دیسک و صفحه دارد؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد که آیا گیربکس اتوماتیک دیسک و صفحه دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش بهتر است که ابتدا با این دو نوع گیربکس آشنا شده و تمایزهای آن ها را بشناسیم. سپس به راحتی می توانیم به این پرسش پاسخ بگوییم.

معرفی گیربکس ماشین

گیربکس یکی از قطعات مهم و اصلی خودرو است که وظیفه انتقال نیروی ایجاد شده توسط موتور را به چرخ ها انجام می دهد. در واقع این قطعه یک دور موتور از پیش تعیین شده را به چرخ های خودرو منتقل می کند که به کمک این سیستم به راحتی قابل تنظیم است. گیربکس های اتوماتیک مشکلات دنده های دستی را ندارند، به صورت خودکار تنظیم می شوند و به سرعت دنده ها را تعویض می کنند. جالب است بدانید که این دنده ها مصرف سوخت کمی دارند.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند

گیربکس های خودکار با کمک سیستمی به نام دنده سیاره ای کار می کنند. عملکرد این دنده بگونه ای است که انتقال نیروی موتور به چرخ ها را با استفاده از نسبت های مختلف دنده انجام می دهد. این سیستم یک دنده مرکزی به نام دنده خورشیدی دارد. همچنین دارای یک حلقه بیرونی به نام دندان های داخلی است که به آن دهده رینگی نیز می گویند.
تفاوت انتخاب بین دنده اتوماتیک و دستی به سلیقه فرد در هنگام رانندگی مربوط می شود.

تصویر گیربکس

برای افرادی که علاقه چندانی به رانندگی ندارند و می خواهند تا حد امکان راحت و ساده رانندگی کنند، خودروهای دنده اتوماتیک بهترین گزینه هستند. گیربکس های اتوماتیک اغلب بسیار سریعتر از مدل های دستی دنده را تعویض می کنند و هنگامی که خودرو شتاب می گیرد، فاصله بین تعویض دنده به سرعت اتفاق می افتد.

نحوه عملکرد گیربکس دستی

دنده های دستی در جاده های پر پیچ و خم با مشکل زیادی مواجه می شوند. در این مواقع باید در حین بازی با پدال گاز همزمان ترمز، کلاچ و تعویض دنده را انجام دهید. از این نظر به راحتی می توانید متوجه تفاوت دنده های اتوماتیک و دستی خودرو شوید. در حالی که گیربکس ها مکانیکی یا گیربکس های دستی به مهارت بیشتری برای رانندگی نیاز دارند، گیربکس های اتوماتیک تمام مراحل را با فشار دادن پدال گاز انجام می دهند.
این تفاوت بین دنده اتوماتیک و دستی باعث شده است تا رانندگی با دنده اتوماتیک محبوبیت بیشتری نسبت به دنده دستی داشته باشد. بنابراین بازار خرید خودروهای دست دوم اتومات همواره با بیشترین تقاضا همراه است. مهمتر از همه، حضور در ترافیک با خودروهای گیربکس اتوماتیک بسیار آسان است و راننده در مدت زمان طولانی خسته نمی شود.

طریقه انتقال قدرت

تفاوت اصلی بین گیربکس اتوماتیک و دستی در نوع انتقال قدرت موتور به چرخ ها است. به همین دلیل است که نوع اتوماتیک گیربکس نسبت به مدل دستی مزایای بیشتری دارد و راحتی و آسایش بیشتری را برای رانندگان به ارمغان می آورد. اما فراموش نکنید که مدل های دستی گیربکس حداکثر قدرت موتور یک خودرو را می گیرند. با بررسی تفاوت بین اتوماتیک و دستی می بینید که گیربکس اتوماتیک همیشه بهترین دند‌ه را با توجه به شرایط خودرو یعنی سرعت و شتاب انتخاب می کند.

تصویر توربین کلاچ
این کار به گونه ای اصلاح شد‌ه است که آنها این کار را با دقت بیشتری انجام می دهند که منجر به تعویض مکرر دند‌ه و هدر رفتن قدرت موتور می شود. این تنها ایراد خودروهای گیربکس اتوماتیک است. به همین دلیل اکثر خودروهای اسپورت با موتورهای قدرتمند دارای گیربکس دستی هستند.

انتقال قدرت به دیسک و صفحه کلاچ در گیربکس

انتقال خودکار نیرو به دیسک و صفحه کلاچ از قطعاتی تشکیل شد‌ه است که همه آنها به سیستم مبدل گشتاور معروف هستند. موتور و گیربکس بر خلاف کلاچ گیربکس های دستی که مراحل خاص خود را دارد، در یک مبدل گشتاور برای خودروهای اتوماتیک قرار دارند.
مبدل گشتاور موتور و گیربکس را به هم متصل می کند تا چرخ ها حرکت کنند. گیربکس اتوماتیک نسبت های مختلف دند‌ه را ارائه می دهد.
مبدل چرخشی از یک توربین، پروانه، استاتور و کلاچ تشکیل شد‌ه است (گیربکس اتوماتیک شما یک کلاچ دارد). پروانه بخشی از محفظه روتور است و به موتور متصل است. توربین را با استفاد‌ه از سیال برای انتقال انرژی و سپس بازگشت سیال از توربین به حرکت در می آورد.
نحوه عملکرد دیسک و کلاچ صفحه در یک ماشین دند‌ه اتوماتیک
اگر تا به حال خودرویی با گیربکس اتوماتیک رانندگی کرد‌ه اید، می دانید که دو تفاوت بزرگ بین گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی وجود دارد: در خودروهای گیربکس اتوماتیک، پدال کلاچ وجود ندارد.
شما در خودروی گیربکس اتوماتیک دنده را تعویض نمی کنید. وقتی گیربکس درگیر است، همه چیز خودکار است. هر دو گیربکس اتوماتیک (با مبدل گشتاور آن) و گیربکس دستی (با کلاچ آن) اساساً یکسان هستند، اما به روش های کاملاً متفاوتی کار می کنند. وظیفه توربین در گیربکس اتوماتیک که انتقال قدرت است را، دیسک و صفحه کلاچ در گیربکس های دستی انجام می دهد.

تصویر صفحه کلاچ
درست مانند یک گیربکس دستی، عملکرد اصلی یک گیربکس اتوماتیک این است که ماشین با سرعت معینی کار کند و در عین حال سرعت های متنوعی را ارائه دهد.

نتیجه گیری

بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که در گیربکس های اتوماتیک، دیگر قطعه هایی وجود دارند که کار دیسک و صفحه را در گیربکس های دستی انجام میدهند. عدم وجود کلاچ در ماشین هایی با گیربکس اتوماتیک یک تمایز بزرگ میان گیربکس های اتومات و دستی است.
تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران
اگر شما یک خودرو با گیر بکس اتوماتیک دارید، حتما تا کنون با دردسرهای تعمیر گیربکس اتوماتیک آشنا هستید. اما برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران شما درسر کمتری را متحمل خواهید شد. برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در تتهران شما با گستره ی وسیعی از لوازم یدکی و مکانیکان مجرب رو به هستید که می توانید خودروی خود را به آن ها بسپارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *