فیلتر روغن گیربکس چیست و چه کاربردی دارد؟

روغن موتور یکی از مهم ترین مواد مورد استفاده در خودرو است که به خنک سازی و روانکاری اجزای گیربکس کمک می کند. بنابراین تعویض به موقع و نگهداری منظم گیربکس در بهبود شرایط رانندگی و کارکرد صحیح خودرو بسیار موثر است. روغن واسکازین در داخل گیربکس استفاده می شود. روغن گیربکس به دلیل قطعات داخلی گیربکس و دنده ها و یاتاقان هایی که در داخل آن استفاده می کند به مرور زمان سایش و کثیف می شود. از این رو در این مقاله شما را با یکی از کاربردی ترین قطعاتی که به فیلتر روغن گیربکس معروف است آشنا می کنیم. بدر ادامه با فیلتر روغن گیربکس وچه کاربردی دارد اشنا میشوید.

فیلتر چیست؟

فیلتر خودرو به بخشی یا گروهی از قطعات داخلی اطلاق می شود که از ورود گرد و غبار به یک سیستم مکانیکی محافظت کرده و از ورود آن جلوگیری می کند. فرآیند گنجاندن کل این مجموعه فیلترینگ نامید‌‌‌‌‌ه ‌‌‌می شود. فیلترها در خودروها کارایی بخش های مختلف خودرو از جمله موتور و گیربکس را بهبود می بخشند.

دیگر کاربردهای فیلتر روغن گیربکس؟

روغن در گیربکس های خودرو استفاده می شود، علاوه بر روانکاری قطعات، به خنک شدن آنها نیز کمک می کند.با این حال، گاهی اوقات اجزای گیربکس در حین کار کمی خورده می شوند. این رویداد باعث می شود که ذرات ریز فلز (و گاهی اوقات غیر فلز) به داخل روغن جاری شد‌‌ه و به داخل روغن نفوذ کنند.

این ذرات ممکن است با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشند، اما می توانند مشکلات متعددی را برای خودروها و انتقال آنها ایجاد کنند، مانند افزایش خوردگی و آلودگی مایع انتقال. برای این کار از یک فیلتر روغن در سیستم انتقال استفاده می شود که مانند یک فیلتر بین روغن و گیربکس قرار می گیرد.

وظیفه اصلی فیلتر روغن گیربکس جداسازی ذرات ریز موجود در روغن گیربکس می باشد که در صورت عدم کارکرد صحیح آن صدمات جبران ناپذیری به بار می آورد. علاوه بر این، این قطعه از آلودگی و ناخالصی های موجود در سیال انتقال محافظت می کند. فیلتر مایع گیربکس با کارکردن خودرو کثیف می شود و کارکرد خودرو را مختل می کند. بنابراین باید پس از مدتی تعویض شود.

مزایای فیلتر روغن گیربکس

فیلتر روغن در موتور خودرو می تواند بازده روغن را بهبود بخشد، عمر موتور و عملکرد طبیعی خودرو را افزایش دهد. فیلتراسیون همچنین به کاهش شکنندگی، ترشی و فساد روغن کمک می کند. این مواد در هنگام استفاده از خودرو به دلیل عبور از مناطق آلود‌ه به داخل موتور نفوذ می کنند.یک فیلتر مایع انتقال مناسب می تواند این آلاینده ها را هر چقدر هم که کوچک باشد جذب کند.

فیلتر روغن گیربکس چیست و چه کاربردی دارد؟

علائم خرابی فیلتر روغن گیربکس

اگر این قطعه به موقع تعویض نشود، ممکن است آسیب ببیند و مشکل ایجاد کند. علائمی وجود دارد که فیلتر روغن گیربکس آسیب دیده است. از این میان می توان به روکش فیلتر روغن، چین و ساییدگی قطعات گیربکس، رنگ روغن (عدم شفافیت و قهوه ای شدن رنگ روغن) و … اشاره کرد.

زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس

فیلتر روغن گیربکس پس از مدتی نیاز به سرویس دارد. خودروهای دارای فیلتر مجزا قابل تعویض هستند. بهتر است هنگام تعویض روغن گیربکس فیلتر را همزمان تعویض کنید. برای تعویض فیلتر روغن گیربکس خودرو بهتر است از نیروهای تعمیر و نگهداری ماهر و مجرب کمک بگیرید. زیرا کار سخت و پیچیده ای است باید توسط افراد حرفه ای صورت گیرد. فیلترهای روغن گیربکس باید هر 20000 کیلومتر تعویض شوند، که البته تفاوتی ایجاد می کند. فیلتر روغن گیربکس ممکن است دیر یا زود نیاز به تعویض داشته باشد.

خرابی در این قسمت می تواند به سایر قسمت های خودرو فشار وارد کند و عملکرد آنها را خراب کند. در تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران اگر فیلتر روغن نگهداری نشود، فیلتر برداشته می شود.و روغن کمتری از آن عبور می کند و باعث سوختن گیربکس می شود. در برخی خودروها  در تعمیر روغن گیربکس اتوماتیک درتهران فیلتر روغن گیربکس توسط خود راننده قابل تعویض است.

اما این امکان در گیربکس های قدیمی بیشتر است. چون نمونه های جدیدی از فیلترها در خود گیربکس استفاده می شود. یعنی فیلتر جداگانه ندارند و در صورت فرسود‌‌ه شدن باید خود گیربکس تعویض گردد. فقط باید توسط متخصصان با تجربه تغییر داده شوند. البته این محصولات عمر طولانی تری دارند. و به اسانی فرسوده نمی شوند.

در ادامه با فیلتر روغن گیربکس چیست و چه کاربردی دارد؟

چه خودرویی فیلتر روغن گیربکس دارد؟

گیربکس خودرو دو نوع دستی و اتوماتیک دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. اکثر خودروهای اتوماتیک دارای فیلتر روغن در جعبه دنده خود هستند. از جمله پژو 206، مرسدس بنز، بی ام و، اسپورتیج، اچ سی کراس، سوزوکی، لندکروزر، تویوتا پرادو، گرند ویتارا و غیره. در برخی از این خودروها فیلتر روغن داخل جعبه دنده و در برخی دیگر داخل کارتل نصب می شود.

تعویض خودروها با فیلتر روغن داخل گیربکس باید توسط متخصصان و متخصصانی که  درتعمیر گیربکس اتوماتیک  درتهران به این نوع گیربکس تسلط کامل دارند انجام شود.برای گیربکس برخی از مدل های مرسدس بنز، بی ام و یا ژاپنی، گیربکس هیوک (HIVEC) یا AL4 از این قبیل گیربکس ها هستند.

 قیمت فیلتر روغن گیربکس

قیمت این قطعه نیز مانند هر قطعه دیگر با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می شود. مهمترین پارامترها برند سازنده و نوع یا مدل خودرو هستند. از خودروهای مجهز به فیلتر روغن گیربکس می توان به BMW، تویوتا، مزدا، مرسدس بنز و غیره اشاره کرد. از برندهای معروف فیلتر روغن می توان به ساکورا، کارنوما، مان، نیسان موتور، بوریس، لفتراک و … اشاره کرد. اگر قصد خرید این قطعه را دارید باید معتبرترین برند را خریداری کنید.

فیلتر روغن گیربکس چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع فیلتر روغن گیربکس

فیلتر روغن MANN فیلتر روغن بوریس فیلتر روغن لیفتراک فیلتر روغن دومکس فیلتر روغن کمپرسور تبریز کاربرد فیلتر روغن گیربکس قابل استفاده با انواع کمپرسورها:

پویا عجیب و غریب حجمی دیافراگم سفت کردن کاربرد فیلتر روغن گیربکس چرخ دنده ها و موتورهای خودرو نیاز فوری به روان کننده ها و روغن های مناسب دارند و روغن گیربکس می تواند عملکرد گیربکس را بهبود بخشد.این برای کاهش اصطکاک در موتور است. بنابراین فیلتر روغن گیربکس از وجود هر نوع ماده اضافی در کنار این روغن جلوگیری می کند. ..خوردگی قطعات تنها مشکل این نوع فیلتر روغن نیست، بلکه موارد دیگر…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *