مشکلات گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک خودرو یکی از مهم ترین قطعات خودرو است که عملکرد صحیح آن به دقت و توجه زیاد راننده بستگی دارد. همانطور که می دانید هزینه تعویض یا تعمیر گیربکس اتوماتیک می تواند بیشتر از هزینه تعویض موتور باشد. حتی نعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران هم دردسرهای خود را دارد. رانندگان معمولا در هنگام استفاده از خودروی اتوماتیک با مشکلات زیادی مواجه می شوند که در ادامه این مقاله تعدادی از آن ها را برای شما بررسی خواهیم کرد.

گیربکس اتوماتیک چیست؟

امروزه پرطرفدارترین خودروهای موجود در بازار خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند که نیازی به تعویض دستی دنده توسط راننده ندارند. این نوع خودروها را خودروی اتوماتیک می نامند. سیستم انتقال نیرو که گیربکس نام دارد وظیفه هدایت و کنترل گشتاور و سرعت خودرو را بر عهده دارد.

تصویر گیربکس اتوماتیک

بنابراین، گیربکس اتوماتیک می تواند نسبت دنده را با حرکت خودرو تغییر دهد. در واقع گیربکس های اتوماتیک مجهز به سنسورهایی هستند که می توانند با استفاده از فشار داخلی روغن در زمان مناسب دنده ها را تعویض کنند. هنگام رانندگی با خودروی اتوماتیک، گیربکس اتوماتیک به طور موقت از موتور جدا شده و توسط مبدل گشتاور کنترل می شود. تعویض اتوماتیک دنده در این مواقع اتفاق می افتد.

مشکلات گیربکس اتوماتیک

در این قسمت به ارائه برخی از مهم ترین و رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک می پردازیم.

‎تاخیر در تعویض دنده مهمترین مشکل گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک می تواند با تاخیر در تعویض دنده در حین رانندگی مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد کند. تاخیر در تعویض دنده یکی از مهمترین مشکلات گیربکس خودرو است که بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر، با پیشرفت دانش زمان تاخیر گیربکس اتوماتیک بهبود یافته است، اما گاهی اوقات تاخیر به اندازه ای طولانی است که توسط هر راننده تازه کار قابل تشخیص است.
اما این تاخیر از نظر کارشناسان فنی طبیعی است. زیرا تشخیص زمان تعویض دنده از طریق سنسورهای به کار رفته در گیربکس می باشد و این عملکرد مربوط به سیستم تنظیم شده روی گیربکس خودرو می باشد.

عمر کوتاه گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک خودرو یکی از ویژگی های جذاب خودرو است که رانندگی را برای رانندگان راحت تر می کند. شاید بد نباشد بدانید که گیربکس اتوماتیک خودرو به دلیل حوادثی که در حین رانندگی ممکن است رخ دهد از گیربکس دستی خطرناکتر (از نظر هزینه) است. بنابراین عمر آن بسیار کمتر از گیربکس است.
عوامل اصلی که در کاهش عمر گیربکس نقش دارند عبارتند از:

  •  تاخیر در تعویض دنده
  •  تکان های ناگهانی ناشی از دنده معکوس
  •  تولید حرارت بالا در هنگام تعویض دنده
  • آسیب به سنسورها
  •  درگیر شدن بیش از حد قطعات گیربکس هنگام تغییر دند‌ه
  • و دلایل فنی دیگر.

موارد ذکر شد‌ه در بالا به آسیب رساندن به گیربکس و کاهش عمر آن نقش اساسی دارد.

بوی سوختن در ماشین

گاهی اوقات اتومبیل شما به دلیل گرمای بیش از حد بوی سوختگی می دهد. این مشکل یکی از رایج ترین مشکلات خودروهای اتوماتیک است که به دلیل گرم شدن بیش از حد گیربکس خودرو رخ می دهد. روغن دند‌ه نقش مهمی در محافظت از دند‌ه اتوماتیک و جلوگیری از شکستن آن و وارد آوردن خسارت مالی به شما دارد.
روغن دند‌ه به عملکرد روان دند‌ه کمک می کند. در صورت بروز مشکل در سیستم روغن گیربکس، گیربکس در اثر افزایش اصطکاک گرم شد‌ه و ممکن است از کار بیفتد.

ایراد خلاص بودن دند‌ه

حتما این صحنه را دیده اید که ناگهان ماشین یکی از رانندگان در وسط جاد‌ه خاموش شد‌ه و دچار مشکل می شود. این مشکل معمولاً به دلیل خرابی گیربکس اتوماتیک ایجاد می شود. یکی از مهمترین مشکلات گیربکس اتوماتیک مشکل دند‌ه آزاد است. در واقع، از آنجایی که رانند‌ه نمی تواند ماشین را روشن کند، نمی تواند ماشین را به حالت ریکاوری برساند. متاسفانه هنوز راه حل کامل و جامعی برای حل این مشکل گیربکس اتوماتیک پیدا نشد‌ه است. بهتر است که در چنین مواقعی، گزینه ی تعمیر گیربکس اتوماتیک خود در تهران را مد نظر داشته باشید.

از جا پریدن دنده حین رانندگی

یکی از مشکلات دیگری که رانندگان با گیربکس اتوماتیک دارند، سر خوردن دند‌ه از جای خود است. همچنین گاهی اوقات دند‌ه خودرو چسبندگی خود را از دست می دهد. باید بگوییم که این مشکل گیربکس اتوماتیک بسیار جدی است و می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. برای رفع این مشکل بهتر است خودروی خود را به یک کارشناس معتبر نشان دهید.

سطح روغن گیربکس اتوماتیک کم یا نشتی دارد

یکی از مشکلات اصلی گیربکس اتوماتیک نشتی روغن گیربکس است که در این صورت هنگام رانندگی در جاد‌ه می توانید مایع قرمز رنگی از خود باقی بگذارید. مشکل نشتی روغن گیربکس خودرو بسیار جدی است و بی توجهی به آن می تواند باعث بروز مشکلات دیگر و در نهایت پرداخت هزینه بیشتر شود. پس در صورت مشاهد‌ه این مشکل، بهتر است سریعا به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید.
ناگفته نماند که روغن گیربکس خودرو بر خلاف روغن موتور حتی با گذشت زمان نیز تحلیل نمی رود. بنابراین اگر روزی متوجه شدید که سطح این روغن کاهش یافته است، بدانید که گیربکس اتوماتیک مشکل دارد و نشتی دارد.

تصویر گیربکس اتوماتیک

سوختن و کاهش سطح روغن گیربکس اتوماتیک باعث افزایش اصطکاک گیربکس خودرو و در نتیجه آسیب به قطعات گیربکس می شود. اگر این مشکل را برطرف نکنید ممکن است گیربکس کاملاً آسیب دید‌ه باشد.

هزینه بالای تعمیر گیربکس اتوماتیک

با توجه به مشکلاتی که تا اینجا ذکر شد حتما متوجه شد‌‌ه اید که تعمیر یا تعویض گیربکس اتوماتیک بسیار پرهزینه است. قیمت بالای تعمیر گیربکس اتوماتیک در ایران به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  هزینه گران قطعات گیربکس اتوماتیک
  •  تغییر ناگهانی سرعت خودرو
  •  هزینه بالای تعمیر گیربکس
  •  کمبود متخصص گیربکس خودرو در ایران
  •  بودن بیش از حد در ترافیک
  •  طول عمر گیربکس

تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران

همانطور که گفتیم تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران هم پر دردسر و پرهزینه است. اما ما همچنان تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران را به شما توصیه می کنیم. چراکه هم به قطعات یدکی بیشتر و متنوع تری دسترسی دارید و هم اینکه برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران گستر‌ه‌ی وسیعی از مکانیک های مجرب در اختیار شما خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *