نحوه سنجش سطح روغن گیربکس

نحوه سنجش سطح روغن گیربکس

برای یافتن زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس یا نحوه سنجش سطح روغن گیربکس، راه های دیگری غیر از مشاهده علائم ذکر شده وجود دارد. تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران یکی از حرفه ای ترین فعالیت ها می باشد.

در واقع با یک تست ساده می توانید متوجه شوید که آیا گیربکس شما روغن  کافی دارد یا خیر. برای انجام این کار باید:

ماشین را روشن نمایید و مدتی صبر فرمایید.

گیج روغن گیربکس را خارج کنید.

گیج را با دستمال تمیز کنید.

حالا گیج را دوباره در جای خود قرار دهید و دو باره بردارید.

خط روغن  روی گیج را بررسی کنید و ببینید آیا روغن  کم است یا خیر

نحوه سنجش سطح روغن گیربکس

سنجش سطح روغن در گیربکس دستی

برخی از خودروسازان یک میله نشانگر برای تعیین سطح روغن گیربکس در خودرو تعبیه می کنند، اما برخی دیگر چنین میله نشانگر را در تولید لحاظ نمی کنند. اگر خودروی شما این نشانگر و ابزار را ندارد، باید به مکانیک متخصص مراجعه کنید تا در چند دقیقه وضعیت را ارزیابی کرده و به شما اطلاع دهد.

سنجش سطح روغن در گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک دارای میله‌ های نشانگر هستند که به آن میله های اندازه گیری می گویند. شما باید این میله را بشناسید و آن را با سایر میله های خودرو اشتباه نگیرید. برای بررسی سطح روغن گیربکس اتوماتیک، باید در حالی که ماشین روشن است و دنده در پارک است، میله نشان‌گری را بکشید. اگر نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید، از مکانیک کارها کمک بخواهید.

1. تعویض روغن در گیربکس دستی

در گیربکس دستی، روغن گیربکس معمولاً بعد از مدتی استفاده از ماشین کثیف می گردد. البته ممکن است روغن همچنان کیفیت و ویژگی طبیعی خود را حفظ کند، اما واقعیت این است که آلوده شده است. در واقع، با گذشت زمان، فرسودگی ابزارها و یاتاقان ها منجر به ایجاد ذرات فلزی میکروسکوپی در روغن گیربکس می شود. البته اگر تعداد رانندگی در شرایط سخت زیاد باشد، زمان تعویض هر 25 هزار کیلومتر به روغن گیربکس می رسد. رانندگان جدید، کسانی که در معرض ترافیک مداوم هستند و رانندگان کوهستان باید مراقب باشند و قبل از 50 تا 100000 کیلومتر روغن گیربکس را جایگزین کنند. به طور کلی، زمانی که نیاز به تعویض دنده باشد، زمان تعویض روغن  زودتر از شرایط عادی و معمولی می آید.

۲. تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک

در گیربکس اتوماتیک، گرمای بیشتری از گیربکس دستی تولید می شود. افزایش دما باعث کاهش کیفیت روغن  می شود. دلیل آن نیز خرابی قطعه در گیربکس و جابجایی زمان تعویض توسط روغن گیربکس است. بنابراین اگر می خواهید با مشکلاتی که قابل پیشگیری است عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار ندهید، حتما روغن را به موقع تعویض کنید. توصیه کارشناسان زمان تعویض اتوماتیک روغن گیربکس در هر 100000 تا 150000 کیلومتر است. البته تعویض زودهنگام روغن گیربکس مثلا در هر 50000 کیلومتر اشکالی ندارد.

نشانه های تعویض روغن گیربکس

نشانه های تعویض روغن گیربکس چیست در واقع با یک تست ساده می توانید متوجه شوید که آیا گیربکس شما روغن کافی دارد یا خیر، برای انجام این کار باید:

ماشین را روشن کنید و کمی صبر کنید.

گیج روغن گیربکس را خارج کنید.

گیج را با دستمال تمیز کنید.

حالا گیج را دوباره سر جای خود بگذارید و دوباره بردارید.

خط روغن روی گیج را بررسی کنید و ببینید آیا روغن  کم است یا خیر

اگر روغن کاهش بیابد، باید روغن گیربکس اضافه گردد.

خسارت ناشی از عدم تعویض به موقع گیربکس

در این قسمت از مقاله، مطمئناً آسیبی را که روغن گیربکس می تواند به گیربکس وارد کند، اگر به موقع روغن گیربکس را جایگزین نکنید، درک می کنید. اما در ادامه به بررسی مختصر این آسیب ها می پردازیم:
آسیب به یاتاقان ها و چرخ دنده ها
تعویض دنده دستی دشوار است.
دور موتور افزایش می یابد و دنده ها می لرزند.
صدای ناهنجار وقتی دنده در حالت خلاص است.
داغی زیاد روغن گیربکس
بوی روغن سوخته در ماشین
تمام موارد فوق باعث کاهش عمر مفید گیربکس خودروی شما و افزایش هزینه های تعمیر می شود. بنابراین با تعویض روغن گیربکس در زمان مناسب، عملکرد این قطعه را بهبود خواهید بخشید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران نیازمند یک تیم متخصص می باشد که می توانید با مراجعه به مجموعه گیربکس تهران این خدمات را با کیفیت بالا دریافت کنید.

نحوه سنجش سطح روغن گیربکس

ویژگی روغن گیربکس مرغوب

روغن گیربکس خوب و با کیفیت دارای ویژگی های زیر است:

ویسکوزیته:

ویسکوزیته در واقع مقاومتی می باشد که مایعات در مقابل جاری شدن دارند. روغن گیربکس، برعکس، روغن، موتور ویسکوزیته بالایی دارد. به این معنی که کمی سفت تر است و دلیل آن فشار زیاد بین اجزای گیربکس در هنگام تعویض دنده است. این ویسکوزیته تا حدودی از ضربه به قسمت های مختلف جلوگیری می کند.

مقاومت در برابر دمای بالا:

یکی از مهمترین ویژگی های روغن با کیفیت بالا، مقاومت در برابر دمای بالا است. در نتیجه یکی از ویژگی های دیگر روغن گیربکس با کیفیت بالا مقاومت حرارتی بالای آن است.

مقاومت در برابر فشار بالا:

سیستم گیربکس همیشه تحت فشار است، به همین دلیل روغن گیربکس با کیفیت باید بتواند این فشار را تحمل کند تا از خوردگی بین قطعات جلوگیری شود.

تمیز نگه داشتن قطعات داخلی:

علاوه بر روانکاری، وظیفه تمیز نگه داشتن قطعات را برای بهبود عملکرد آنها بر عهده دارد.

مقاوم در برابر کف کردن:

روغن هایی که کف می کنند نمی تواند قدرت را به خوبی منتقل کند. بنابراین روغن موتوری که کف می کند کیفیت خوبی ندارد.

هزینه تعویض روغن گیربکس

یکی از نکات بسیار مهم در تعویض روغن گیربکس کیفیت روغن گیربکس است. به همین دلیل بهتر است در تعویض خودروی روغن به برند و کیفیت آن توجه کنید تا قیمت آن، زیرا خرید روغن گیربکس با کیفیت هزینه های تعمیر شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. البته می توانید روغن گیربکس باکیفیت و قیمت مناسب را از تعمیرگاه تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران تهیه کنید.

مجموعه گیربکس تهران با چندین سال سابقه درخشان در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران یکی از معتبر ترین مجموعه های شناخته می شود. این مجموعه با دارا بودن امکانات بی نظیر و همچنین افراد متخصص و با تجربه باکیفیت ترین خدمات را به مشتریان خود ارائه خواهد داد.

امیدواریم مطلب نحوه سنجش سطح روغن گیربکس برای شما مفید باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *