وقتی صحبت از گیربکس اتوماتیک می شود، بسیاری از دوستداران خودرو از لذت بیشتر رانندگی با گیربکس های دستی صحبت می کنند. اما این لذت تا زمانی که جاده باز باشد پایدار است. وقتی جاده ناهموار شود، رانندگی با گیربکس دستی برای شما خیلی سخت خواهد شد. این مزیت اصلی گیربکس های اتومات نسبت به گیربکس دستی است. در صورت بروز هرگونه نقص در گیربکس اتومات، مراکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران شما را در این لذت کمک میکنند. با ما همراه باشید تا بدانید مکانیزم گیربکس های اتوماتیک چیست.

لذت رانندگی آسان با گیربکس اتومات

همانطور که می دانیم موتورهای احتراق داخلی به طور مداوم کار می کنند و برای ادامه کار نیاز به یک سرعت پایه یا حداقل (دور بیکار) دارند. این مشکل اتصال مستقیم موتور احتراق داخلی به واحد انتقال نیرو را غیرممکن می کند زیرا خودرو باید قادر به توقف و حرکت باشد. نحوه تامین گشتاور توسط موتور احتراق داخلی و وجود شرایط محیطی مختلف نیز ما را مجبور به استفاده از مجموعه انتقال قدرت مجهز به چندین ضریب قابل انتخاب می کند. برای رفع این مشکلات از کلاچ و اهرم دنده در گیربکس استفاده می شود.

کلاچ به ما این امکان را می دهد که موتور را با گیربکس وصل کنیم و این دو را نسبت به یکدیگر بلغزانیم تا حرکتی نرم آغاز شود. دسته دنده نیز راننده را قادر می سازد تا دنده مورد نظر خود را انتخاب و درگیر کند. تا این مرحله، سیستم انتقال قدرت دستی راه حل خوبی به نظر می رسد، اما یک مشکل وجود دارد. گیربکس تهران این مشکل را مورد بررسی قرار داده که در ادامه به تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران و معرفی دقیق این گیربکس میپردازیم.

گیربکس اتوماتیک

در گذشته که گیربکس ها هماهنگ نبودند (دنده های یکسان کننده سرعت وجود نداشت) تعویض دنده نیز کار سختی بود و راننده باید با نگرانی خاصی دنده را در لحظه مناسب تعویض می کرد. این مشکل در گیربکس های دستی امروزی وجود ندارد، اما مشکل درگیر شدن کلاچ همچنان وجود دارد. همه ما به خوبی می دانیم که برای شروع حرکت خودرو باید به حد مناسب لغزش موتور نسبت به گیربکس برسیم. مرزی که ما به آن نیم کلاچ می گوییم.

در حین حرکت، زمانی که خودرو نیازی به غلبه بر اینرسی خود ندارد، موضوع نیم کلاچ آنچنان آزاردهنده نیست. اما زمانی که در ترافیک سنگین گرفتار می شویم، عمل نیمه کلاچ شدن خسته کننده و دردناک می شود.
برای حل موارد فوق، طراحان به سراغ گیربکس اتوماتیک رفتند. گیربکسی که دنده مناسب را در لحظه مناسب انتخاب کرده و اتصال موتور و نسبت لغزش مناسب آنها را مشخص می کند. در صورت بروز هرگونه مشکل در گیربکس اتومات می توانید به مراکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران مراجعه کنید.

مکانیزم گیربکس های اتوماتیک چیست

انتقال قدرت هوشمند

انواع مختلفی از گیربکس اتوماتیک وجود دارد اما رایج ترین نوع گیربکس اتوماتیک، گیربکس اتوماتیک دنده سیاره ای است. در خودروهای اتوماتیک عمومی از مکانیزم دنده سیاره ای برای انتقال نیرو استفاده می شود. در این گیربکس ها برخلاف گیربکس های دستی به جای درگیر شدن دنده های جداگانه برای تغییر ضریب، از دنده های سیاره ای برای ایجاد ضرایب انتقال متفاوت استفاده می کند.

چرخ دنده های گیربکس اتومات

چرخ دنده های سیاره ای مجموعه ای از چرخ دنده ها هستند که به طور دائم درگیر هستند. مجموعه کامل این چرخ دنده ها قفسه سیاره ای نامیده می شود. هر قفسه سیاره ای از یک چرخ دنده مرکزی (دنده خورشیدی) و یک چرخ دنده بیرونی (دنده حلقه ای) تشکیل شده است.

ارتباط بین چرخ دنده خورشیدی و چرخ دنده حلقه ای توسط چرخ دنده هایی به نام دنده سیاره ای برقرار می شود که روی پوسته سیاره ای نصب می شوند تا فاصله ثابتی از یکدیگر داشته باشند. شکل کلی این مجموعه را می توان با منظومه ای مقایسه کرد که در آن سیارات به دور یک ستاره مرکزی می چرخند. ورودی قفسه سیاره ای دنده خورشیدی و خروجی آن چرخ دنده است. نسبت سرعت چرخش چرخ دنده خورشیدی به چرخ دنده حلقه، نسبت انتقال کلی قفسه سیاره را تعیین می کند.

ویژگیهای سیستم قفسه سیاره ای

سیستم قفسه سیاره ای یک ویژگی بسیار مهم دارد و این ویژگی امکان تغییر نسبت انتقال آن بدون نیاز به قطع و درگیر شدن مجدد دنده های مجموعه است. در واقع می توان با ته نشین شدن پوسته (حلقه)، چرخ دنده خورشیدی یا سیارات، نسبت انتقال توان کلی قفسه را به طور مداوم تغییر داد. اساس گیربکس اتوماتیک این ویژگی قفسه سیاره ای است.

گیربکس اتوماتیک مجموعه ای از قفسه های سیاره ای در کنار یکدیگر است که در آن سیستم می تواند چندین نسبت دنده مختلف را با قفل کردن و رها کردن چرخ دنده ها، سیارات و حلقه های خورشیدی تولید کند. گیربکس اتوماتیک چندین قسمت برای اجرای این فرآیند دارد که در ادامه گیربکس تهران به توضیح هر یک از این قسمت ها می پردازد. همچنین در مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران به همه سوال های شما پاسخ می دهند.

مبدل گشتاور در مکانیزم گیربکس های اتوماتیک چیست؟

مبدل گشتاور ورودی اصلی گیربکس است و نقش کلاچ را در گیربکس اتوماتیک بر عهده می گیرد. طبیعتاً وقتی گیربکسی داریم که خودش تصمیم می گیرد، نمی توانیم کنترل کلاچ را به راننده بسپاریم. مبدل گشتاور یک هیدرولیک قفسه ای متشکل از توربین ها است که امکان لغزش و قطع اتصال با موتور را کنترل می کند. بهترین راه برای توصیف نحوه عملکرد مبدل گشتاور، مثال معروف فن است. اگر دو فن را مقابل هم قرار دهیم و یکی از آنها را روشن کنیم، پروانه فن خاموش با جریانی که در هوا ایجاد می کند، پروانه فن خاموش را در جهت خود می چرخاند.

مکانیزم گیربکس های اتوماتیک چیست

در مبدل گشتاور 3 توربین اصلی وجود دارد:

که یکی تیغه پمپ، یکی پره توربین و دیگری تیغه استاتور است. تیغه پمپ تیغه اولیه است و با پوسته مبدل گشتاور یکپارچه شده است. با چرخش میل لنگ و فلایویل، پوسته مبدل گشتاور که به فلایویل پیچ شده است، همراه با آن می چرخد. در نتیجه تیغه پمپ می چرخد ​​و یک جریان گردابی در روغن هیدرولیک داخل پوسته ایجاد می کند. تیغه پمپ یک تیغه گریز از مرکز است. یعنی روغن را از تیغه های نزدیک به مرکز خود می مکد و از مرکز خود به بیرون پرتاب می کند. خلاء ایجاد شده باعث ادامه مکش می شود. این جریان پرتابی، تیغه توربین را می چرخاند و شفت اصلی گیربکس را با آن می چرخاند.

ادامه عملکرد مبدل گشتاور

تیغه توربین دقیقاً برعکس پمپ است و جریان پرتاب شده را دریافت کرده و از مرکز خود خارج می کند. در نهایت استاتور که به شکل مغز بین دو پره قرار می گیرد، به وسیله کلاچ یک طرفه خود فقط در یک جهت می چرخد ​​و از برخورد شدید روغن خروجی توربین با ورودی پمپ جلوگیری می کند. زیرا زاویه پره های خروجی توربین همیشه مخالف زاویه پره های ورودی پمپ است. استاتور در واقع جهت جریان را تصحیح می کند و راندمان گشتاور مبدل را تا حد زیادی افزایش می دهد. اما مکانیزم گیربکس های اتوماتیک چیست؟

مبدل گشتاور همیشه محور اصلی گیربکس را می چرخاند، اما باتوجه به موقعیت انتخابگر دنده، ممکن است شفت اصلی جدا شده یا درگیر شود. اگر در زمان درگیر شدن شفت اصلی (توقف در هر شرایطی به جز N و P) متوقف شویم، عملاً تیغه پمپ نمی تواند توربین را بچرخاند و فقط استاتور را وارونه می کند. این حالت خودرو ساکن است اما مقاومت نسبی در برابر توقف دارد که باعث افزایش دمای روغن می شود.
در مبدل گشتاور اصولاً پمپ سریعتر از توربین می چرخد ​​و افزایش گشتاور چند برابری داریم. در سرعت های بالا، سرعت توربین و پمپ یکسان می شود. اکثر گیربکس های مدرن دارای صفحه کلاچ در مبدل گشتاور خود هستند که در چنین شرایطی توربین را به پمپ قفل می کند.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *