تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی سمند

گشتاور تولید شده توسط موتور خودرو باید با توجه به نیاز خودرو به چرخ ها منتقل شود. وظیفه کنترل و تنظیم این نیرو بر عهده گیربکس خودرو می باشد. در واقع گیربکس این امکان را به راننده می دهد که در شرایط مختلف با سرعت های مختلف خودرو را کنترل کند. به دلیل اهمیت شناخت گیربکس و ارتباط آن با اجزای خودرو، در این مقاله قصد داریم به توضیح کامل گیربکس بپردازیم.

وظایف گیربکس خودرو

اهمیت گیربکس این است که هر موتور می تواند مقدار مشخصی نیرو و گشتاور تولید کند. اما از طریق گیربکس می توان بدون افزایش تعداد دور و گشتاور موتور به سرعت مورد نظر دست یافت. علاوه بر این وظیفه مهم، گیربکس وظایف دیگری با اهمیت متفاوت را انجام می دهد. در بخش زیر چند مورد را نام می بریم.

جلوگیری از سرعت ناخواسته

در شرایط بد جاده که سرعت می تواند از کنترل خارج شود، راننده با کمک گیربکس کنترل کاملی بر خودرو دارد.

تنظیم جهت خودرو

با کمک شیفتر دنده می توانید جهت خودروی خود را به جلو و عقب کنترل کنید و به آن قدرت حرکت به عقب بدهید.

روشن کردن خودرو بدون حرکت

گاهی اوقات موتور ماشین باید روشن باشد، اما نباید حرکت کند. با کمک گیربکس می توان انتقال نیروی موتور به چرخ ها را متوقف کرد و آن را فعال کرد.

اجزا و قطعات گیربکس و نحوه کار آنها

گیربکس آنقدر مهم است که از قسمت های زیادی تشکیل شده است. مهمترین قسمت گیربکس دنده است و بسته به نوع گیربکس از اشکال و مواد مختلفی استفاده می شود. محفظه گیربکس شامل بسیاری از چرخ دنده های به هم پیوسته است که فعالیت آنها میزان قدرت و گشتاور منتقل شده از موتور به چرخ ها را تعیین می کند. هر دنده نشان دهنده سرعت انتقال روی اهرم دنده در کابین است. اگر گیربگس خودروی شما دچار نقص باشد در مراکز تعمیر تخصصی گیربکس اتومات در تهران می توانید مشکل را رفع کنید.

وجود این دنده ها در انواع گیربکس ثابت است اما نوع و تعداد آنها متفاوت است. سایر اجزای کمتر مهم سیستم انتقال خودرو عبارتند از:

جعبه دنده:

این قسمت از چدن ساخته شد‌‌‌‌‌‌‌ه و دنده ها، بلبرینگ گیربکس و محورها را در خود جای داد‌‌‌‌‌ه است.

شفت ورودی یا شفت کلاچ:

یکی از اجزای گیربکس و ارتباط دهنده ان با اجزای خودرو شفت کلاچ یا محور محرک جعبه دنده محسوب می شود. این شفت که به طور یکپارچه به چرخ دنده در قسمت ورودی پوسته انتقال وصل می شود و از طریق کلاچ به موتور خودرو متصل می شود.

شفت میانی یا شفت پایین:

این شفت وظیفه انتقال گشتاور به محور محرک را بر عهده دارد. چندین چرخ دند‌‌‌‌‌‌‌‌ه مانند روی شفت نصب شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. چرخ دند‌‌‌‌‌‌‌ه اولیه در این شفت با چرخ دند‌‌‌‌‌ه محور محرک مرتبط می شود و سرعت ورودی تولید شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه توسط موتور را بدون تغییر مقدار آن به شفت خروجی هدایت می کند. چرخ دنده های این شفت در اندازه های مختلف می باشد.

گیربکس و ارتباط آن با اجزای خودرو

شفت خروجی:

یکی دیگر از اجزای گیربکس و ارتباط دهنده ان با اجزای دیگر خودرو، شفت خروجی است. این شفت توسط چرخ دند‌‌‌‌‌ه ها و یاتاقان ها به شفت میانی متصل می شود و نیروی تبدیل شد‌‌‌‌‌ه توسط گیربکس را به محورهای محرک یا دیفرانسیل هدایت می کند. چرخ دنده های مختلفی به این شفت متصل می شوند اما یکپارچه نیستند. در واقع چرخ دنده هایی با قطرهای مختلف به کمک بلبرینگ در این محور می چرخند. حرکت این چرخ دنده ها با درگیر شدن دنده های میانی شفت امکان پذیر می شود.

بلبرینگ گیربکس:

این قسمت که به چرخ دند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه تنظیم نیز معروف است یک لایه داخلی دندانه دار است و با کشیدن به سمت چرخ دند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه مورد نظر قفل می شود. این بخش بیرونی ترین قسمت سیستم انتقال است.

اهرم دنده:

اهرم دنده که در برخی خودروهای گیربکس اتوماتیک به طور کامل برداشته می شود، معمولاً یک مسیر H شکل را طی می کند تا از طریق دنده های مختلف در جعبه دنده جابجا شود. دسته اهرمی می تواند به صورت خودکار یا دستی توسط راننده کنترل شود. اگر حس کردید در هنگام جابجایی دنده صدای عجیبی می شنوید سریعا به مراکز تعمیر گربکس اتومات در تهران مراجعه کنید.

فلایویل:

فلایویل رابط بین شیفتر و ماهک است و راننده در واقع با حرکت شیفتر فلایویل را به حرکت در می آورد. عملکرد این میله فلزی به نوع گیربکس بستگی دارد. فلایول می تواند دستی، الکترونیکی، خلاء یا هیدرولیک باشد. امروزه بیشتر شاهد فلایول های دستی و الکترونیکی هستیم. در حالت دستی تعداد چرخ فلایویل ها با توجه به تعداد دند‌‌‌‌‌ه ها تغییر می کند. به عنوان مثال، یک جعبه دنده 4 سرعته دارای 3 چرخ دنده است. در فلایول الکترومغناطیسی، حرکت فلایویل ها بر اساس اتصال الکترومغناطیسی بین آهنرباهای متصل به آنها و هسته آهنی و سیم پیچی جعبه دنده است. در صورت وجود هرگونه سوال در مورد گیربکس اتومات می توانید به مراکز تعمیر گیربکس اتومات در تهران مراجعه کرده و از افراد متخصص کمک بگیرید.

ماهک :

یک قطعه فلزی منحنی که به بالای فلایویل متصل شد‌‌‌‌ه است، ماهک نام دارد. نیروهای وارد شد‌‌‌ه به ماهک توسط اهرم تغییر جهت حرکت به چرخ ها منتقل می شود. حرکت موتور همچنین شامل حرکت کشویی شیفتر می شود که به نوبه خود دنده مورد نظر را برای تنظیم سرعت خودرو فعال می کند. به تعداد فلایویل های گیربکس، ماهک وجود دارد.

گیربکس و ارتباط آن با اجزای خودرو

لغزنده دنده:

قسمتی است که در دو طرف شیارهایی دارد که یک طرف آن موتور در شیار کار می کند و طرف دیگر آن گیربکس برنجی با بلبرینگ است. دند‌‌‌‌‌‌‌ه انتخاب شد‌‌‌‌‌ه وارد مدار می شود. نوار لغزنده روی قطعه ای به نام توپ به جلو و عقب حرکت می کند.

چرخ دنده برنجی:

برای درگیری دنده کشویی با بلبرینگ گیربکس از چرخ دنده برنجی واقع در بین این دو قسمت استفاده می شود و این درگیری سریع و دقیق است. چرخ دنده برنجی یک جسم فلزی حلقوی است و شکل دندانه ای در اطراف خود دارد و اصطکاک بیشتری با بلبرینگ دارد.

کاسه نمدی یا نشتی:

کاسه نمدی یا نشتی، بلبرینگ ها و روغن موجود در آنها را از نفوذ ذرات گرد و غبار محافظت می کنند.

چرخ دنده انتقال:

دنده ها مهمترین قسمت اصلی گیربکس خودرو هستند. بدون دنده گیربکس مفهوم و کاربرد خود را از دست می دهد. ابتدایی ترین قسمت های مکانیکی پوسته گیربکس، دنده ها هستند. دنده ها نشان دهنده هر یک از چرخ دنده های خودرو هستند.

برای اینکه چرخ دنده ها درگیر شوند، آن ها باید یک اندازه باشند. البته لازم نیست این چرخ دنده ها قطر یکسانی داشته باشند. دو نوع چرخ دنده وجود دارد: با دندانه های صاف و با دندانه های اریب. همچنین این قطعات مهم با توجه به جهت انتقال نیرو به سه نوع محور عمودی، محور موازی و محور افقی طبقه بندی می شوند.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *