مزایا و معایب گیربکس CVT

گیربکس متغیر پیوسته یا CVTبه عنوان مثال، زمانی که حداکثر قدرت خودرو در دور موتور مورد نیاز بود، ضریب دنده به سرعت کاهش یافت و با نوآوری های اخیر، این مشکل تا حدی حل شد. همچنین اخیراً ضریب دنده های تقلبی نیز به این جعبه ها اضافه شده است تا حس تعویض دنده و یا حس یک جعبه اتوماتیک سنتی را به طرفداران این نوع جعبه ها بدهد گیربکس های CVT امروزی بسیار بهتر از قبل هستند و آنطور که شنیده اید بد نیستند، اما نمی توان آنها را بی عیب و نقص در نظر گرفت. در ادامه به مزایا و معایب گیربکس CVT خواهیم پرداخت و همچنین درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران صحبت خواهیم کرد.

مزایای گیربکس CVT

1.انتقال قدرت بهینه

با گیربکس CVT، ماشین شما همیشه در دنده مناسب است. برخلاف گیربکس های اتوماتیک معمولی یا حتی گیربکس های دستی، یک CVT طوری برنامه ریزی شده است که سرعت و قدرت موتور را متناسب با یکدیگر نگه دارد.سرعت و قدرت موتور را با یکدیگر هماهنگ نگه دارد.

هنگام شتاب گیری، دیگر نیازی به گیرکردن دکمه دور موتور در پایین نیست. این روش ممکن است هنگام عبور از وسایل نقلیه دیگر به شما کمک کند.

2. مزایای اقتصادی گیربکس CVT

از نظر مصرف سوخت می توان گیربکس CVT را مقرون به صرفه تر از نوع معمولی گیربکس دانست.هنگام رانندگی در بزرگراه ها و بزرگراه ها، معمولاً با تغییر آب و هوای نسبت دنده، صفحه سرعت موتور خودرو در پایین ترین سطح نگه داشته می شود که از نظر مصرف سوخت بسیار سودمند است.

3. تعمیر گیربکس CVT ساده تر است

تعداد قطعات مورد استفاده در گیربکس CVT کمتر از گیربکس معمولی است. به جای استفاده از چرخ دنده های مختلف، دو قرقره و یک تسمه کار اصلی انتقال نیرو را در این نوع گیربکس انجام می دهند.

به این ترتیب با حرکت دنده، نسبت دنده نیز تغییر می کند. ساخت مکانیکی ساده تر به معنای تمایل کمتر به خرابی است.

4. گیربکس CVT وزن کمتری دارد

گیربکس‌های CVT به دلیل اجزای ساده‌ترشان، سبک‌تر و نرم‌تر از گیربکس‌های اتوماتیک معمولی هستند. کمترین مزیت این امر کاهش مصرف سوخت برای خودرو به دلیل وزن خالص کم آن است.

5. تغییرات روانتر گیربکس CVT

برخلاف گیربکس های دستی و اتوماتیک معمولی، چون CVT ها دنده ندارند، تغییر ضرایب دنده از 0 به 100 نرم و کاملاً روان است

 معایب گیربکس CVT

1.گاهی اوقات به نظر می رسد که آنها خوب کار نمی کنند

تعداد زیادی از انواع گیربکس CVT به گونه ای طراحی شد که راننده فکر می کند به خوبی کار نمی‌کند. عدم تعویض دنده در این نوع گیربکس باعث می شود راننده صحت عملکرد آنها را متوجه نشود و فکر کند گیربکس مشکل دارد.

2. سر و صدای زیادی ایجاد می کند

تعداد زیادی از رانندگان از چسبندگی گیربکس های CVT به دور موتور بالا شکایت دارند. این عمل با افزایش دور موتور همراه بوده و صدای ناخواسته ای ایجاد می کند. متاسفانه این روش یکی از ویژگی های ذاتی گیربکس های CVT است.

3. عملکرد غیر هیجان انگیز جعبه CVT

بحث کردن با این جمله سخت است: “CVT اصلا هیجان انگیز نیست.گیربکس CVT بسیار مفید و موثر است، اما یخچال در کابینت آشپزخانه نیز ابزار مفیدی است و نه تنها می تواند هیجان انگیز باشد زیرا مفید است. بنابراین هیچ آهنگ حماسی در ستایش جعبه CVT وجود نخواهد داشت.

4. کاربرد محدود

همچنین باید بدانید که گیربکس های CVT در خودروهای خانوادگی و اقتصادی بیشتر از خودروهای لوکس و اسپرت استفاده می شوند.این گیربکس ها قابلیت انتقال گشتاور بسیار بالا را ندارند و به همین دلیل نمی توان از آنها در تمامی خودروها استفاده کرد.

5. نصب جعبه CVT نسبتا گران قیمت

هزینه های تعمیر و نگهداری گیربکس های CVT معمولا کم است، اما زمانی که نیاز به تعمیر واقعی باشد، هزینه های تعمیر به دلیل قطعات گران قیمت بیشتر خواهد بود. همچنین کیفیت خوب این گیربکس کمیاب است.

معایب گیربکس CVT در خودروهای چینی موجود در ایران

مزایا و معایب گیربکس CVT: در بین خودروسازان چینی این نوع گیربکس ها به دلیل مکانیزم ساده و هزینه تولید کمتر نسبت به گیربکس های اتوماتیک معمولی مورد توجه قرار گرفته اند و البته این صرفه جویی مورد قبول همه خریداران خودروهای چینی در ایران است.

این جعبه‌ها در ابتدای راه با مشکلات زیادی از جمله خرابی تسمه و ظرفیت حمل کم دست و پنجه نرم می‌کردند، اما بعدها با کمک فناوری جدید و بهبود مواد به کار رفته در این نوع جعبه‌ها، وضعیت بهتری پیدا کردند.

و در حال حاضر توسط خودروسازان مانند رنو، نیسان و تویوتا در مدل های ارزان و اقتصادی استفاده می شود.البته در این مدت شرکت های معروفی مانند تویوتا، نیسان و میتسوبیشی از این گیربکس ها با تکنولوژی خاصی استفاده کردند که باعث شد کیفیت و کارایی گیربکس های مورد استفاده این شرکت ها بهتر از نوع استفاده شده از خودروساز چینی است.

تویوتا گیربکس e-CVT را معرفی کرده است

تویوتا از موتور الکتریکی در این گیربکس استفاده می کند تا نوعی قدرت رانندگی هیبریدی داشته باشد.

همچنین تویوتا با اضافه کردن دنده به گیربکس استاندارد CVT مشکل رایج حرکت ضعیف استارت در این نوع گیربکس ها را حل کرد.

این در حالی است که خودروهای چینی موجود در ایران اغلب با مشکل استارت و مشکل دیگری مواجه هستند که باعث از بین رفتن لذت رانندگی می شود و خرابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران افزایش یافته است.

قدرت موتور پایین این خودروها در دور موتورهای پایین (خودروهای غیر توربو) است. که باعث می شود رانندگی با سرعت بالا نیز به این معنی است که موتور تحت فشار است و صدای زیادی در کابین وجود دارد.

رانندگی با سرعت بالا نیز به این معنی است که موتور تحت فشار است و صدای زیادی در کابین وجود دارد. با تمام این اوصاف مشتریان اصلی گیربکس های CVT ارزان قیمت خودروسازان چینی و ایرانی هستند.

در ایران باید از گیربکس ساخت شرکت پنج بلژیک استفاده شود که به دلیل بازگشت مجازات این مشکل حل نمی شود. جعبه CVT به دلیل استفاده نکردن از دنده معمولی حس شتاب شدیدی ندارد و عدم اتصال موتور و جعبه به خوبی احساس می شود. در نتیجه شتاب خودرو خیلی سریع نیست و برای رسیدن به سرعت مناسب باید فشار زیادی وارد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *