گیربکس در فرهنگ لغت فارسی به معنی جعبه دنده است  اما در اصطلاح یکی از ابزارهای سیستم انتقال قدرت است که بین موتور (تولیدکننده انرژی) و مصرف کننده انرژی (مانند میکسر، تغلیظ کننده و …) قرار می گیرد و وظیفه اصلی گیربکس zd4 تغییر سرعت چرخش و گشتاور مورد نیاز برای استفاده در بخش های مختلف صنعتی می باشد که در داخل گیربکس zd4 دستگاه گشتاور لازم را دریافت می کند.

تولید گیربکس ها در دو دسته

گیربکس های کاهنده : این نوع گیربکس ها بین رانند‌ه و راند‌ه قرار می گیرد و سرعت لازم را فراهم می کند و در انواع مختلفی تولید می شود. شایان به ذکر است که اکثر گیربکس ها در این دسته قرار می گیرند.

گیربکس های تقویت کننده : در برخی از صنایع تولید برق، به عنوان مثال، توربین های بادی و همچنین در صنایع بالادستی و پالایشگاهی، بوستر یا گیربکس های پرسرعت برای دستیابی به سرعت بالاتر با گشتاور کمتر، نیاز به تغییر سرعت و گشتاور دارند.

اجزای تشکیل دهنده گیربکس

چرخ دنده ها: گیربکس ها اجزا های مختلفی دارند که قسمت اصلی آن ها دنده ها هستند که شکل و جنس آن ها بسته به نوع گیربکس ها متفاوت است.

محفظه چرخ دنده: چرخ دنده ها در داخل آن قرار دارند و جنس آن معمولاً از جنس چدن است.

شفت های ورودی و خروجی: این شفت ها می توانند توخالی یا توپر باشند و از جنس فولاد ساخته می شوند.

بلبرینگ ها: برای تحمل بارهای شعاعی و محوری محور انتقال استفاده می شوند.

نشت بند یا تشت نمدی: برای محافظت از یاتاقان ها در برابر عوامل خارجی مانند گرد و غبار و همچنین نگه داشتن روغن در داخل محفظه استفاده می شود.

تعمیر گیربکس اتوماتیک zd4

تعمیر گیربکس اتوماتیک نیاز به دانش و تجربه های بسیار بالایی دارد. امروزه بسیاری از آموزشگاه ها برای آموزش تعمیرکاران گیربکس اتوماتیک چندین ساعت دوره های تخصصی برگزار می کنند. پس انتظار نداشته باشید با مطالعه این راهنما تبدیل به یک تعمیرکار ماهر شوید. اما میتوانید اطلاعات چندان خوبی بدست آورید.

فکر می کنم پس از خواندن این راهنما، اطلاعات اولیه ای در مورد گیربکس اتوماتیک zd4 و رایج ترین مشکلاتی که ممکن است برای این قسمت از خودرو ایجاد می شود، داشته باشید. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعمیر و تعویض گیربکس اتوماتیک هستید با ما همراه باشید.

تعمیر گیربکس zd4

تعمیر گیربکس اتومات با گارانتی چیست؟

گیربکس مکانیزمی است که سرعت خودرو را به موتور منتقل می کند. در واقع وقتی از دنده اول به دوم می روید، فرمانی را به گیربکس می فرستید. گیربکس اتوماتیک گیربکسی است که بسته به دور موتور بدون نیاز به فرمان راننده به طور خودکار دنده موتور را تغییر می دهد. خودروهای با گیربکس اتوماتیک مکانیسم کلاچ ندارند. البته این خودروها دارای دست و پارو شیفتر هستند. گیربکس های اتوماتیک را می توان برای دنده عقب یا خیلی کم/خیلی زیاد تنظیم کرد.

برخی از خودروها امکان کار با گیربکس اتومات و دستی را دارند. این بدان معناست که راننده می تواند خودرو را با گیربکس اتوماتیک هدایت کند و از کلاچ و گیربکس برای تعویض دنده موتور استفاده کند.

استفاده از گیربکس های اتومات رانندگی خودرو را بسیار آسان می کند. با حذف مکانیزم کلاچ، راننده کنترل بسیار بیشتری بر روی پدال گاز و ترمز خواهد داشت و این مشکل ایمنی او و سایر سرنشینان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. همچنین استفاده از گیربکس اتومات با گارانتی با وجود هزینه های اولیه بالاتر نسبت به گیربکس های دستی، در نهایت هزینه های نگهداری و تعمیر خودرو را بسیار کاهش می دهد.

همچنین لازم به ذکر است که خودروهای دارای گیربکس اتومات با گارانتی نسبت به خودروهای دارای گیربکس دستی آلایندگی بسیار کمتری تولید می کنند. و از این نظر استفاده از این گیربکس ها بسیار مقرون به صرفه است.

رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک zd4

در این قسمت از راهنمای آشنایی با نحوه تعمیر گیربکس های اتومات با گارانتی به بررسی برخی از رایج ترین ایرادات این قطعات و راهکارهای مربوط به رفع آن ها برای تعمیر و تعویض گیربکس اتوماتیک می پردازیم.

نشت روغن

رایج ترین مشکلی که در گیربکس اتوماتیک رخ می دهد، کاهش سطح روغن به دلیل نشتی آن است. اگر زیر ماشین شما لکه های سیاه یا قرمز وجود دارد، به احتمال زیاد این نشانه نشت روغن گیربکس است. البته این مشکل چندان بزرگ و غیر قابل حل نیست. با تغییر فیلتر انتقال به احتمال زیاد مشکل شما حل خواهد شد. در صورت بروز مشکل باید فیلتر گیربکس تعمیر و تعویض گردد ، حتما به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

تعمیر گیربکس zd4لغزش گیربکس

اگر ناگهان متوجه شدید که سرعت خودرو در دند‌ه خاصی در حال تغییر است، گیربکس شما در حال لیز خوردن است. البته برای رسیدن به چنین نتیجه ای باید چندین بار روی همان انتقال تکرار شود. همچنین صدای غیرعادی از داخل گیربکس به احتمال زیاد به دلیل لیز خوردن گیربکس است. فرسودگی دنده معمولا چنین مشکلی را ایجاد می کند. برای رفع این مشکل، باید به یک تکنسین خدمات حرفه ای مراجعه کنید.

قطعات شکسته

اگر خودروی شما در سرعت های خاصی دچار لغزش غیرعادی شد یا فیوزها ناگهان منفجر شدند. به احتمال زیاد قطعات فیزیکی گیربکس اتومات شما خراب شد‌ه یا مشکل مشابهی دارید. البته اگر چنین مشکلی داشته باشید به احتمال زیاد به دلیل صدای ایجاد شد‌ه. در گیربکس قبل از بروز هر مشکل دیگری از آن مطلع خواهید شد. برای رفع این مشکل بهتر است هر چه زودتر به تعمیرکار مراجعه کنید. مراقب باشید زیرا این مشکل می تواند آسیب جدی به سیستم الکتریکی خودرو شما وارد کند.

دنده قفل

در بیشتر مواقع، وقتی دنده گیربکس گیر می کند، نمی توانید از دنده اول به دنده بالاتر تعویض کنید.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *