تعمیر گیربکس مگان

تعمیر و تعویض گیربکس مگان، خودروی مگان دارای گیربکس چهار سرعته اتوماتیک ساخت کشور فرانسه است. این خودرو به گیربکس AL4 با نام انحصاری DP0 معروف است. گیربکس بر روی بسیاری از خودروهای ساخت کشور فرانسه کاربرد دارد و با توجه به تعداد زیاد خودروهای فرانسوی در ایران، یکی از پرکاربردترین گیربکس های اتوماتیک در کشورمان به شمار می رود.
به عنوان مثال این گیربکس روی مگان، پژو 207 و پژو 407، پژو پارس با موتور TU5 و در گروه خودروسازی رنو روی خودروهای مگان، ساندرو، داستر و L90 و در گروه سیتروئن روی سیتروئن C5 و زانتیا اتوماتیک استفاد‌ه میگردد.

مشکلاتی که میتواند در گیربکس اتوماتیک خودروی مگان ایجاد گردد عبارتند از:

در گیربکس اتوماتیک خودروی رنو مگان در صورت بروز هر گونه مشکل الکتریکی یا مکانیکی، آلارم چک گیربکس در پشت آمپر پدیدار میگردد. علت روشن شدن آلارم مربوط به گیربکس باید توسط دستگاه دیاگ بررسی شود و خطای ثبت شد‌ه در کامپیوتر گیربکس را پیگیری نمائید تا کاملاٌ رفع گردد. با روشن شدن آلارم چک گیربکس در هنگام تعویض دند‌ه خودرو صدایی ایجاد می کند و کشش و نیروی خودرو کاهش می یابد و تعویض دند‌ه انجام نمی شود. در واقع گیربکس به دند‌ه 3 منتقل می شود. در این حالت در حالت دند‌ه دستی شماره دند‌ه در پشت آمپر نمایش داد‌ه نمی شود.
این حالت در تعمیر و تعویض گیربکس مگان حالت اضطراری نامید‌ه می شود.
برای رفع حالت اضطراری در گیربکس باید خودرو را متوقف کرد‌ه و خودرو را خاموش و روشن کنید تا خودرو موقتا به حالت عادی برگردد و شما به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کرد‌ه و مشکل خود را تشخیص دهید.

تعمیر گیربکس مگان

تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان شامل موارد زیر می باشد.

1. ضربه زدن و گاز دادن هنگام شروع به حرکت یا تعویض دنده در شرایط سرد و گرم.
2. عدم کشش خودرو در انتهای بالایی (سخت در حرکت)
3. ضربه شدید هنگام توقف پشت چراغ قرمز
4. مکث و تاخیر در درگیر شدن دند‌ه در شروع حرکت
5. صدای زوزه یا هر صدایی از داخل گیربکس
6. کاهش شتاب و قدرت در سربالایی ها
7. گیر کردن روی دند‌ه (دند‌ه سوم)
8. تعویض نکردن یا دیر تعویض دند‌ه نمودن
9. گاز گرفتن بیش از حد
10. روشن شدن چراغ S و برف یا چراغ های مربوط به گیربکس یا چک گیربکس.
11. روغن کاری مربوط به گیربکس
12. عدم نمایش یا اشتباه نشان دادن حالت دند‌ه در پشت آمپر
13. کامل بودن و نداشتن جلو و عقب

نکات مهم در کاهش خرابی تعمیر و تعویض گیربکس اتومات مگان:

1. هرگز قبل از توقف کامل اهرم دند‌ه را روی p قرار ندهید.
2. هرگز قبل از توقف کامل اهرم ترمز دستی را در وضعیت D یا R (از جلو به عقب یا عقب به جلو) قرار ندهید.
3. هرگز برای یدک کشی خودرو، حتی زمانی که گیربکس در حالت N است، خودرو را روی زمین فشار ندهید و نکشید.
4. برای خودروهای دیفرانسیل عقب یا 4WD، باید از خودروهای حاملی استفاده شود که کل وسیله نقلیه را حمل می کنند.
5. هرگز از نگه داشتن اهرم دنده روی دنده های پایین در حالت دستی برای کاهش سرعت خودرو استفاده نکنید.
6. تحت هیچ شرایطی با دور موتور بالاتر از حد معمول (زمانی که گیربکس در حالت P یا N قرار دارد) حرکت را شروع نکنید و به طور ناگهانی دسته دنده را روی حالت D (راه اندازی) قرار دهید.

 

روشن شدن زنگ چک گیربکس مگان

وقتی ماشین مگان در حین رانندگی صدای بلندی می دهد و آلارم چک گیربکس ظاهر می شود، ماشین به حالت اضطراری می رود و در دنده 3 می ماند و تا زمانی که ماشین خاموش و روشن نشود از این حالت خارج نمی شود و معمولا این مشکل زمانی پیش می آید که ماشین سرد است  که آلارم چک ماشین ظاهر می شود که در این صورت باید دستگاه عیب یاب وصل شود و در اکثر این موارد کمبود روغن یا خرابی شیر برقی وجود دارد که معمولاً در دستگاه عیب یابی عبارت: خطا در تنظیم فشار ( توصیه variation) به معنای مشکل در عملکرد است. سیستم فشار (شیر برق خراب است) دیده می شود. مدت زمان ترمیم حدود 3 ساعت و شامل گارانتی می باشد.
البته در 10 درصد خودروهایی که دارای این مشکل هستند به دلیل خوردگی باند و آسیب هاب و نشت روغن نیاز به تعمیر و تعویض اساسی گیربکس دارند.

تعمیر گیربکس مگان

یک نکته بسیار مهم در رابطه با سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک مگان

درتعمیر و تعویض گیربکس های اتوماتیک مگان یا AL4 تعدادی قطعات مصرفی وجود دارد که طبق تعرفه شرکت سازنده این گیربکس، سرویس گیربکس باید بعد از 100 تا 160 هزار کیلومتر انجام شود و این قطعات مصرفی تعویض شوند. تاریخ مشخص شده برای خدمات؛ گیربکس با مشکلات ذکر شده در بالا مواجه است که پس از مراجعه به تعمیرگاه و بازکردن گیربکس برای تعمیر، علاوه بر پرداخت هزینه های قطعات مصرفی، مالک خودرو باید هزینه های اضافی را نیز بابت خسارت ناشی از سهل انگاری و عدم سرویس دهی بپردازد.
زیرا در صورت عدم سرویس به موقع گیربکس، این موضوع باعث می شود که سایر قسمت های داخلی گیربکس اتوماتیک شما آسیب و دچار لطمه شوند.

 

سرویس های منظم گیربکس اتوماتیک Megan-al4

مهمترین نکته در رابطه با سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک مگان می توان به این نکته اشاره کرد که به دلیل وجود فیلتر روغن یا صافی روغن این مدل گیربکس اتوماتیک در داخل گیربکس، باید به تعویض روغن گیربکس توجه زیادی کرد. تعمیر و تعویض گیربکس اتوماتیک اگر در موعد مقرر تعیین شده در تعمیرو تعویض روغن گیربکس از تاریخ مشخص شده انجام نپذیرد به مرور زمان روغن گیربکس اتوماتیک مگان کثیف می شود و سپس فیلتر گیربکس اتوماتیک مگان نیز کثیف میگردد و با کثیف شدن فیلتر باعث گرفتگی گیربکس می شود.

پس میتوان اذعان داشت سرویس گیربکس اتوماتیک یکی از نکات مهم میباشد. فیلتری که در اثر نقص هایی مانند ضربه ایجاد می شود. و سبب ایجاد گاز زائد خواهد شد و برای تعمیر و تعویض این فیلتر باید گیربکس به طور کامل از خودرو جدا شده که هزینه های زیادی را برای صاحب خودرو به همراه دارد. پس میتوان فهمید پیشگیری بهتر از درمان است.
از همین رو صاحبان خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک باید توجه ویژه ای به تعویض روغن گیربکس اتومبیلشان داشته باشند تا دچار مشکلات عدیده نشوند. دقت در این امر سبب میشود از مشکلات بعدی جلوگیری نمایند.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرئیس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *