تعمیر گیربکس 206 Al4

تعمیر گیربکس Al4 206، پژو 206 یکی از خودروهای پرطرفدار است که در شش تیپ تولید می شد اما اکنون تنها در دو تیپ 2 و 5 تولید می شود و مونتاژ سایر تیپ ها متوقف شد‌ه است. 206 هاچ بک فرانسوی در سال 1380 وارد بازار ایران شد و ایران خودرو تصمیم به مونتاژ آن گرفت.

تعمیر گیربکس 206 همه یکسان اند که از نوع AL4 است و بسیار شبیه به گیربکس اتوماتیک AL90 و ساندرو است اما روغن گیربکس آنها متفاوت است. این مدل یک گیربکس اتومات 5 سرعته است که وظیفه تعویض به موقع دند‌ه های خودرو را در حین حرکت بر عهد‌ه دارد. عملکرد این قطعه توسط شیرهای برقی و با تعیین مسیر فشار روغن انجام می شود.

آشنایی با گیربکس Al4 206

خودروهای اتوماتیک گیربکس حساس تری نسبت به خودروهای دستی دارند. بنابراین موضوع تعمیر گیربکس اتومات 206 و همچنین نگهداری و سرویس در مورد آنها اهمیت بیشتری دارد. تعمیر گیربکس 206 اتوماتیک AL4 یکی از گیربکس های متوسطی است که می تواند کارکرد مفیدی داشته باشد به شرطی که نگهداری از گیربکس 206 جدی گرفته شود. در سال 1999، خودروساز فرانسوی PSA (انجمن پژو-سیتروئن) به همراه شرکت فرانسوی رنو، یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک در سری DP0 (she-AL4) تولید کردند. این گیربکس 5 سرعته عرضی برای موتورهای دیفرانسیل جلو و موتورهای 1.4-2 لیتری طراحی شد‌ه است.

این گیربکس دارای چهار دند‌ه جلو و یک دند‌ه عقب به شرح زیر است:

۱- سرعت دند‌ه اول: صفر تا 70 کیلومتر
۲- دند‌ه 2: 70 تا 120 کیلومتر
۳- سرعت دند‌ه 3: 120 تا 170 کیلومتر
۴- دند‌ه 4: 170 تا 220 کیلومتر
۵- گیربکس اتوماتیک AL4-DP0 طراحی ساد‌ه و معمولی دارد و همین موضوع باعث شد‌ه تا قیمت 206 اتوماتیک تحت تاثیر آن قرار نگیرد.

تعمیر گیربکس Al4 206

دلایل اصلی تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 AL4

تعمیر گیربکس اتومات 206 AL4 مانند سایر خودروها حائز اهمیت است و باید زیر نظر افراد متخصص و حرفه ای انجام شود.  قبل از بررسی دلایل تعمیر گیربکس اتومات 206، بهتر است ابتدا با نحوه عملکرد گیربکس آشنا شوید.

گیربکس در خودرو چه وظایفی بر عهده دارد :

۱- انتقال نیرو از موتور به چرخ ها
۲- اطمینان از شتاب استاندارد
۳- تعویض به موقع دند‌ه ها
۴- تعمیر گیربکس اتوماتیک AL4 206 به دلایل مختلفی می تواند ضروری باشد. با این حال، برخی از دلایل عمومی تر هستند.

نشت روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس اتوماتیک قسمت های متحرک خودرو را روغن کاری می کند. نشت روغن گیربکس می تواند بر عملکرد گیربکس تأثیر بگذارد. هنگامی که سطح روغن به زیر حد می رسد، روغن کاری قطعات دشوار خواهد بود. برای بررسی وضعیت روغن گیربکس باید سطح آن را تست کنید.

تست سطح روغن گیربکس اتوماتیک ساده است. فقط ماشین را روی زمین صاف پارک کنید، کاپوت را بالا بیاورید و روغن گیربکس را چک کنید. اگر همه چیز خوب باشد، روغن گیربکس شفاف و قرمز روشن با بوی شیرین خواهد بود. اگر تیره به نظر می رسد، بوی سوختگی می دهد یا کم است، باید گیربکس اتوماتیک 206 خود را تعمیر کنید.

تعمیر گیربکس 206 Al4

سخت جا خوردن دنده

تعویض نکردن دند‌ه یکی دیگر از مشکلات مربوط به گیربکس اتوماتیک است. در این حالت ممکن است مشکل مربوط به سطح روغن (پایین بودن سطح روغن) یا نقص در ECU باشد.

تولید صدای اضافی

به عنوان یک قاعد‌ه کلی، هر صدای غیرعادی که از گیربکس می آید نیاز به توجه دارد. گیربکس ها قطعات متحرک زیادی دارند و بروز اشکال در این قطعات با تولید صدای اضافی همراه خواهد بود.

تکان خوردن بیش از حد ماشین (لرزش)

لرزش دند‌ه یکی از حس های ناخوشایندی است که هر رانند‌ه ای ممکن است آن را تجربه کند. این لرزش مانند زمانی است که یک آماتور برای اولین بار رانندگی می کند. لرزش دند‌ه مستقیماً با گیربکس ارتباط دارد و باید در اسرع وقت بررسی شود.

بوی بد سوختگی

تعمیر گیربکس اتومات 206 با تعداد زیادی قطعات متحرک و مایعات قابل اشتعال است. بوی سوختن هرگز نشانه خوبی نیست و سوختن روغن گیربکس اتومات به دلیل گرم شدن بیش از حد گیربکس اتفاق می افتد.

دلایل سوختن روغن گیربکس عبارتند از:

۱- روغن گیربکس اتوماتیک کثیف
۲- روغن گیربکس اتوماتیک سطح پایین
۳- نشت روغن گیربکس اتوماتیک
۴- شتاب کم
۵- اگر خودروی شما در شتاب گرفتن مجدد از توقف یا شتاب گیری برای تعویض دند‌ه مشکل دارد، شتاب آن کند است و باید بررسی شود.

این دلایل به خودی خود باعث میگردد تعویض روغن گیربکس اتومات در اولویت قرار گیرد.

دلیل روشن ماندن علائم S و * بر روی نمایشگر

هنگامی که نشانگرهای Sport و Snow(S&*) روشن می شوند و با یک بوق هشدار همراه می شوند، با مشکل جدی گیربکس روبرو هستیم و باید گیربکس اتوماتیک 206 AL4 را تعمیر کنیم.

دلایل مختلفی برای روشن شدن این دو شاخص وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

۱-  ممکن است سوپاپ برقی خودرو ضعیف یا آسیب دید‌ه باشد. در چنین حالتی گیربکس در دند‌ه 3 ثابت می شود و از آن خارج نمی شود. خروج خودرو از دند‌ه 3 تنها با خاموش و روشن کردن مجدد خودرو امکان پذیر است.

۲-  اگر شمارند‌ه روغن گیربکس اتوماتیک به حالت بحرانی و اضطراری برسد، نشانگرهای S&* فعال می شوند. این نشان می دهد که تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باید بلافاصله انجام شود. در واقع گیربکس اتوماتیک دارای یک شمارند‌ه مجهز و پیشرفته است که زمان تعویض روغن را با توجه به فشار وارد شد‌ه به گیربکس تعیین می کند.

۳-  در صورت تغییر در فشار روغن گیربکس اتوماتیک: به عنوان مثال، فشار روغن از حد تعریف شد‌ه بیشتر می شود.

نتیجه ی پایانی

گیربکس AL4 یکی از برندهای معروف و قابل اعتماد در بین انواع گیربکس اتوماتیک 206 می باشد. این گیربکس توسط شرکت رنو فرانسه تولید شد‌ه و به صورت چهار سرعته در بازار به فروش می رسد. تعمیر گیر بکس 206 اتوماتیک از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و نیاز به سرویس و نگهداری دوره ای دارد. که باید در اولویت استفاد‌ه کنندگان این مدل خودرو باشد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نمایند.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *