تعمیر و تعویض گیربکس هایلوکس

تقه زدن یکی از مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک هیوندای i30 است. مشکل مذکور چند دلیل دارد که یکی از آنها کاهش سطح روغن است. گیربکس های I30 ممکن است به دلایلی مانند خرابی واشر گیربکس (کارتل) دچار مشکل نشتی روغن شوند. در صورت عدم توجه به این مشکل، سطح روغن واسکازین کاهش می یابد و در نتیجه گیربکس با مشکلاتی مانند ترک خوردگی مواجه می شود. در این مقاله قصد داریم به نحوه تعمیر گیربکس هیوندا i30 و علائم خرابی این گیربکس بپردازیم.

مشکلات مهم در گیربکس های اتوماتیک هیوندای i30:

تعمیر گیربکس اتوماتیک معمولاً در موارد ذیل انجام می گردد:

ترک خوردگی گیربکس های اتوماتیک:

دلیل اصلی این مشکل می تواند خطای الکتریکی یا کمبود فشار روغن ناشی از ایراد در ساعت و یا پارگی موتور گیربکس باشد.

تاخیر در کارکرد گیربکس:

گیربکس های اتوماتیک هیوندای i30 به گونه ای طراحی شد‌ه اند که عمل تعویض دند‌ه در کسری از ثانیه صورت می گیرد، اما اگر در تعویض دند‌ه با تاخیر مواجه شدید، ممکن است به دلیل نشت روغن گیربکس باشد.

صدای ماشین در هنگام دور آرام:

اگر صداهای غیرمعمولی در هنگام دور آرام می شنوید، مشکل به دلیل کم بودن روغن گیربکس یا کثیف بودن روغن گیربکس یا فرسود‌ه شدن قطعات مانند بلبرینگ، زنجیر دند‌ه عقب یا چرخ دند‌ه است.

نشتی روغن گیربکس هیوندا :

نشت روغن گیربکس یکی دیگر از دلایل بروز مشکلات در گیربکس های اتوماتیک می باشد که باید سریعا نسبت به رفع آن اقدام نمایید. زیرا در صورت ادامه نشتی، آسیب زیادی به سیستم گیربکس خودروی شما وارد می شود. رنگ روغن گیربکس قرمز و شفاف است، اگر رنگ آن تیره است باید آن را تعویض کنید.

احساس بوی سوختگی از روغن گیربکس:

در صورت احساس بوی سوختگی از روغن گیربکس باید سریعا مشکل را تشخیص و رفع کنید. بوی سوختگی تولیدی ناشی از گرم شدن بیش از حد روغن میباشد. روغن گیربکس که کثیف است یا بوی سوختگی دارد باعث می شود فرآیند روغن کاری در سیستم انتقال قدرت خودروهای هیوندای i30 به خوبی انجام نشود و باعث آسیب به گیربکس شود.

لرزش خودرو در حین رانندگی:

لرزش خودرو به دلیل آسیب دیدن دسته موتور، صفحات کلاچ و خرابی گیربکس است.

گیرکردن دنده در حالت پارک:

گیرکردن دنده در حالت پارک می تواند به دلایل زیر باشد:

  • کمبود برق در سیستم پارک یا خالی بودن باتری خودرو
  • توقف زیر پدال ترمز
  • شکستن اهرم تعویض دنده از داخل گیربکس
  • خرابی در انتخابگر

زوزه گیربکس های اتوماتیک:

صدای زوزه گیربکس های اتوماتیک به دلیل صدای فشار روغن و یا خرابی دنده ها، مجموعه دنده های سیاره ای و دنده های دیفرانسیل است. با سرویس گیربکس اتوماتیک میتوان از بروز مشکل های مذکور جلوگیری نمود.

تعمیر گیربکس هیوندا i30

با توجه به اینکه ممکن است در مواقعی فکر کنید که گیربکس اتومات خودرو شما خراب است، خرابی مربوط به سایر قطعات مانند سیم کشی باشد، قبل از تعمیر خودرو باید تمامی تعمیرات و تغییرات انجام شده را به مرکز اطلاع دهید.

می توانید تصور کنید که برای تعمیر گیربکس اتومات مجبور نیستید آن را باز کنید. اما برای هر تعمیری در این قسمت باید گیربکس اتومات به طور کامل از خودرو جدا شود. برای تعمیر گیربکس اتوماتیک مراحلی وجود دارد که اولین قدم باز کردن کامل جلوی خودرو هیوندا i30 است. زیرا تنها در این صورت جرثقیل یا جک ماشین می تواند گیربکس را جدا کند.

بعد از خارج کردن گیربکس از ماشین نوبت به باز کردن آن می رسد. در این مرحله تمامی قطعات از گیربکس خارج شده و بررسی می شود. توجه داشته باشید که در این مرحله تمامی قطعات سالم نیز برای شستشو آماده می شوند. شستشوی قطعات داخل گیربکس کار بسیار تخصصی است که باید توسط افراد متخصص انجام شود. زیرا این قطعات نباید با آب و بنزین تماس داشته باشند و برای شستشوی کامل از تمهیدات خاصی استفاده می شود.

لوازم یدکی لازم برای تعمیر گیربکس اتوماتیک توسط مجموعه یا مشتری تهیه می شود. پس از رسیدن قطعات صحیح، تمام قطعات روغن کاری شده و در محفظه گیربکس قرار می گیرند. لازم به ذکر است برای کاهش هزینه های آتی بازگشایی گیربکس هیوندا i30، مواد مصرفی مانند فیلترها و روغن گیربکس نیز تعویض می شود.

تعمیر گیربکس هیوندا i30

طراحی خودروی هیوندای i30

در مقایسه با هاچ بک های امروزی، در طراحی بدنه i30 کمتر از ویژگی های هیجان انگیز و تحسین برانگیز استفاده شده، اما با این وجود، در زمان عرضه، چهره نسبتا متفاوت و قابل قبولی را به مشتریان ایرانی ارائه کرد و توانست رضایت عمومی آنها را جلب کند.
یک توری باریک در جلو که با آرم هیوندای تزئین شده است، چهره ای نسبتا زیبایی را برای این هاچ بک خانوادگی ایجاد کرده است. دریچه سپر نیز طراحی ساده ای دارد و فضای بین چراغ های مه شکن روی سپر را به درستی پر کرده است.

درب کاپوت در امتداد ستون های A شکل برجسته ای دارد و از سادگی این قسمت تا حدودی کاسته شده است.  نمای جانبی این خودرو سعی دارد هیوندای i30 را از نمای جانبی زیباتر نشان دهد. وجود یک حلقه در گوشه انتهایی قاب پنجره های ستون C نیز باعث می شود نور بیشتری وارد کابین شود و آن را بازتر کند. مهمترین ویژگی نمای عقب، چراغ های بزرگ آن چراغ های کنار ستون سوم و درب صندوق هستند که طول زیادی از این قسمت را اشغال می کنند. آنها ظاهری منحصر به فرد برای ظاهر پشتی نسل اول هیوندای i30 ایجاد کرده اند.

 

طراحی فرمان نسبتا دلپذیرتر است و صفحه کیلومتر شمار پشت آن هیجان زیادی را به رانند‌ه منتقل نمی کند، اما می تواند به خوبی با نیازهای عادی رانند‌ه کنار بیاید.  همچنین فضای کابین هیوندای i30 محیطی مناسب برای حضور 4 تا 5 سرنشین بزرگسال با ابعاد بدنه معمولی فراهم می کند و محدودیت کمی در صندلی ها وجود دارد.  فضای هیوندای i30 معادل 340 لیتر ظرفیت در دسترس کاربران است.

مشخصات فنی هیوندای i30

این هاچ بک خانواد‌ه کر‌ه ای یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی را در زیر کاپوت خود پنهان کرد‌ه است که قادر است 143 اسب بخار قدرت و 186 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این مقدار نیرو توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به محور جلو ارسال می شود. هیوندای i30 قادر است در 11.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد همچنین حداکثر سرعت این خودروی 1350 کیلوگرمی معادل 205 کیلومتر بر ساعت و حدود 7.5 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد.

مزایا و معایب هیوندا i30

مواردی مانند فرمان خوب، کابین جادار، عملکرد فنی خوب، آینه های جانبی بزرگ، امکانات رفاهی بهتر رقبا و ایمنی بالا از نقاط قوت این محصول محسوب می شود. از طرفی سواری نسبتا خشک و ضرایب طولانی دند‌ه را می توان نقطه ضعف این محصول دانست.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *