در این مقاله به بررسی تعمیر گیربکس هیوندا النترا می پردازیم. اما قبل از آن به معرفی هیوندای النترا و نام گذاری مشخصات فنی آن می پردازیم. در ادامه تعمیر و تعویض گیربکس هیوندا النترا را توضیح می دهیم پس همراه ما باشید.

 

درباره هیوندای النترا

نسل ششم هیوندای النترا همان نسخه ای است که در ایران توسط کرمان موتور تولید شد. همزمان آسان موتور آن را وارد بازار ایران کرد. این خودرو رقیب کیا سراتو، مزدا 3 و تویوتا کمری بود که به دلیل رقابت با سایر شرکت ها با گیربکس اتومات 6 سرعته وارد بازار شد. بنابراین با گیربکس اتومات 7 سرعته دوکلاچه وارد بازار نشد، هرچند استفاده از این جعبه باعث بهبود شتاب و هندلینگ خودرو می شد.

اما نسل هفتم این خودرو از سال 2020 با مشخصات فنی بهتر و به روزتر وارد بازار جهانی شد. متاسفانه این مدل به دلیل محدودیت واردات وارد بازار ایران نشد. از این رو در این مقاله به بررسی نسل ششم این خودرو می پردازیم.

مشخصات فنی النترا

زمانی که خودروی النترا وارد بازار شد، از نظر امکانات رفاهی و آپشن نسبت به رقبای بازار مانند مزدا 3، کیا سراتو، مونتاژ سایپا برتری داشت. نسل ششم مونتاژ هیوندای النترا با موتور 2 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی وارد بازار شد. قدرت این خودرو 150 اسب بخار و 180 نیوتن متر است. همانطور که اشاره کردیم گیربکس اتومات این خودرو AT 6 سرعته اتوماتیک است. انتقال نیرو در این خودرو از طریق محور جلو انجام می شود. در نهایت این خودرو می تواند در 10.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

مشخصات فنی النترا 2022

زیر کاپوت النترا نسخه ای از 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ قرار دارد. النترا در شرایط عادی 276 اسب بخار قدرت تولید می کند که 5 برابر نیروی دریچه است. اما در عملکرد موقت، پاسخ دریچه گاز را بهبود می بخشد و برای شتاب متناوب قدرت را به 286 اسب بخار افزایش می دهد. یک گیربکس شش سرعته دستی با تطبیق دور اتوماتیک استاندارد است. هیوندای تخمین می زند که در حالت دوم در 5.0 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت برسد.

در بررسی هیوندای النترا اسپورت 2022، شاهد سیستم تعلیق با کنترل الکترونیکی هستیم که از سنسورهای G و سوپاپ الکتریکی در کمک فنرهای جلو و عقب استفاده می کند. دمپرها که روی حالت‌های Eco یا Normal تنظیم شده‌اند، سواری نسبتاً نرمی را ارائه می‌دهند. اما حالت‌های Sport و Sport Plus نیز وجود دارند که برای کنترل حداکثر و در نتیجه پیچ و تاب‌ها طراحی شده‌اند. دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی با هدایت نیرو به چرخ ها در هنگام پیچیدن به چرخ های جلو کمک می کند تا به طور قابل توجهی شتاب در پیچ ها کاهش یابد. تقویت‌کننده‌های جدید بدنه میله نیز پاسخ کابین را بهبود می‌بخشد.

 

خرابی گیربکس النترا

سوال مهمی که برای اکثر دارندگان خودرو پیش می آید در مورد خرابی گیربکس و نیاز به تعمیر و تعویض گیربکس اتومات النترا است. گیربکس اتومات النترا نیز مانند سایر گیربکس ها دارای تعدادی علائم  خرابی است. این علائم به شرح زیر است.

بوی سوختن از گیربکس، حرکت نکردن ماشین، خلاص شدن گیربکس، کاهش سرعت در ابتدای در سرعت بالا، چراغ گیربکس روشن، صداهای غیرعادی مانند زوزه و خش خش گیربکس، صدای جیر گیربکس، تغییر رنگ و وضعیت روغن گیربکس از نشانه های خرابی گیربکس اتومات است. که همه ی این علائم نشانه هایی احتمالی از خرابی گیریکس است که نیاز به تعمیر گیربکس اتومات دارد یا گاهی هم نیاز به تعمیر و تعویض گیربکس اتوماتیک هیوندا النترا می باشد.

تعمیر گیربکس النترا

تعمیر گیربکس اتوماتیک یکی از سخت ترین و پیچیده ترین تعمیرات خودرو است که نیاز به دانش، تخصص و تجربه زیادی دارد. به همین دلیل توصیه می شود در انتخاب تعمیرگاه و متخصص در تعمیر گیربکس النترا و خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک و حساس هستند دقت کافی را داشته باشید.

فناوری های مورد استفاده در گیربکس اتوماتیک شرکت هیوندای موتور

ASC: که عملکرد خودروهای هیبریدی را بهبود می بخشد. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک هیوندای سوناتا هیبریدی دارای فناوری ASC است. در این فناوری از موتور برای کاهش تاثیر تعویض دنده و مدت زمان آن استفاده می شود.

IVT : برای حداکثر مصرف سوخت استفاده می شود. IVT از ویژگی بازده بالای گیربکس CVT به عنوان پایه خود استفاده می کند. علاوه بر این، در این فناوری با اصلاح واکنش و احساس تغییر دنده آن را بهبود می بخشند.

DCT : در واقع مزایای گیربکس دستی و اتوماتیک را با هم ترکیب می کند. گیربکس DCT یک محرک به قاب گیربکس دستی اضافه می کند تا فرآیند تعویض کلاچ و دنده را کنترل کند. اساساً هنگام استفاده از جنبه کنترلی از ساختار گیربکس دستی استفاده می کند.

 

تعمیر گیربکس هیوندا النترا

مشکلات گیربکس اتوماتیک هیوندای

خودروهای هیوندای که از SUV استفاده می کنند نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارند.لطفا توجه داشته باشید که اگر آنها را به درستی نگهداری نکنید، مشکلاتی را ایجاد می کنند که در ادامه توضیح خواهیم داد. و یکسری از مشکلاتی که مشکل اکثر گیربکس اتوماتیک هیوندا میشود را براتون میگیم:

خرابی سنسورهای ورودی و خروجی

اگر هر یک از این سنسورها از کار بیفتند، با روشن کردن چراغ چک موتور خود یک هشدار دریافت خواهید کرد. در این حالت، گیربکس در دنده گیر می کند و سرعت خودرو ممکن است به حداکثر 45 مایل در ساعت محدود شود.

گرفتگی فیلتر روغن

فیلتر روغن شما ممکن است به دلیل تراشه های فلزی یا آسیب به قسمت های داخلی گیربکس اتوماتیک هیوندای مسدود شده باشد. در این مرحله، تعویض روغن گیربکس به تنهایی مشکل را حل نمی کند، ممکن است نیاز به تعویض قطعات داخلی و فیلتر روغن داشته باشید.

سوئیچ گیربکس معیوب

این سوئیچ در بالای گیربکس اتوماتیک هیوندای قرار دارد که در کنسول مرکزی به شفت متصل است. در واقع وظیفه این سوئیچ تعویض دنده و انتخاب دنده مناسب است. بسیاری از مدل های قدیمی هیوندای، مشکل زنگ زدگی انتخابگر دارند. در این حالت ممکن است انتخابگر نتواند دنده را در حالت پارک قرار دهد.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *