تعمیر گیربکس اتومبیل های خارجی در تهران

گیربکس یکی از اجزای اصلی خودرو است. ارزش آن به قدری بالاست که می توانیم آن را در رده موتور خودرو قرار دهیم. دو دلیل برای اهمیت زیاد گیربکس وجود دارد. اولی اینکه هر موتور دارای محدودیت سرعت است و نمی تواند از آن بیشتر شود و گشتاور دوم گشتاور خاصی است که هر موتور می تواند در حداکثر سرعت خود تولید کند.

دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک وجود دارد که در حال حاضر گیربکس اکثر خودروها به خصوص خودروهای خارجی گیربکس اتوماتیک می باشد.

گیربکس ها ماشین های ساده یا به اصطلاح وسایلی هستند که بدون تغییر در میزان کار انجام کارهای مختلف را در خودرو روان و آسان می کنند.

گیربکس

گیربکس بخشی از دستگاه است که بعد از موتور یا به روش تجهیزات صنعتی قرار می گیرد و با افزایش و کاهش گشتاور مورد نیاز دستگاه به دست می آید. دو نوع گیربکس داریم دسته اول کاهنده ها و دسته دوم گیربکس های تولیدی گیربکس های استپ آپ هستند.

گیربکس در سیستم انتقال موتور دارای مکانیزم خاصی است که از طریق آن مقدار مشخصی از دور موتور با استفاده از دنده ها و سرعت های مختلف به تمام چرخ های خودرو منتقل می شود.

نتیجه آن قابلیت کنترل قدرت و سرعت دستگاه خواهد بود. وجود گیربکس به راننده این امکان را می دهد که بدون افزایش بیش از حد دور موتور آن را در شرایط دلخواه و لازم کنترل کند.

داشتن سیستمی برای انتقال نیروی موتور به چرخ های خودرو مهمترین قسمت خودرو است و گیربکس سیستمی در هر خودرویی است که این وظیفه را بر عهده دارد. بنابراین خرابی گیربکس می تواند باعث آسیب به قسمت های مختلف خودرو و موتور شود، به همین دلیل لازم است به طور مرتب به برای بررسی گیربکس مراجعه کنید.

پرکاربردترین انواع گیربکس

از نظر کارایی دو نوع سیستم انتقال غیر اتوماتیک وجود دارد که در خودروهای مدرن به خصوص خودروهای خارجی می توان دنده را از حالت عادی خارج کرد مثلا گیربکس را از دنده 2 به 4 تغییر داد. تعویض دنده با گیربکس متوالی که فقط به راننده اجازه می دهد دنده بالاتر یا پایین تر را انتخاب کند آسان تر است. این مدل امروزه برای موتورسیکلت ها و اتومبیل های مسابقه ای استفاده می شود.

برای مصرف کننده دو نوع گیربکس اتوماتیک به نام های استاندارد و cvt در بازار وجود دارد. البته گیربکس های اتوماتیک با دنده های متغیر انواع مختلفی دارند اما در کل از نظر ساختاری با مدل های CVT تفاوت دارند.

نکات مهم در نگهداری از گیربکس خودروهای لوکس خارجی

در نگهداری گیربکس خودرو های لوکس خارجی باید به مواردی توجه کرد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

کاهش توان خودرو: اگر سطح روغن گیربکس پایین باشد و یا نشتی وجود داشته باشد، امکان کاهش قدرت در وسایل نقلیه اتوماتیک بالا است.

بوی سوختگی ناشی از روغن گیربکس: در صورت استشمام بوی سوختگی از روغن گیربکس باید سریعا آن را شناسایی و تعمیر کنید. علت بوی سوختگی گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس است. روغن دنده ای که کثیف است یا بوی سوختگی دارد باعث عملکرد ضعیف عملیات روانکاری در سیستم انتقال قدرت می شود و باعث آسیب به گیربکس می شود.

تعویض خود به خودی دنده ها

تکان دادن ماشین: اگر ماشین تکان بخورد یا تکان بخورد، می تواند نشان دهنده مشکل در گیربکس باشد. در ماشین های اتوماتیک اگر شتاب زیاد باشد ماشین لرزش دارد.

روشن شدن چراغ چک موتور: یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک موتور، شکل گیربکس اتوماتیک است. سنسورهای داخل خودرو به رایانه اطلاع می دهند که مشکلی وجود دارد.

نشت روغن گیربکس: یکی دیگر از دلایل مشکل گیربکس اتوماتیک نشتی است که باید آن را برطرف کنید زیرا در صورت ادامه نشتی، آسیب جدی به سیستم گیربکس خودرو شما وارد می شود. رنگ روغن موتور قرمز و شفاف است.

صدای خودرو در زمان دور آرام: اگر صداهای غیرمعمولی در هنگام دور آرام می شنوید، مشکل این است که سطح روغن گیربکس پایین است یا قطعاتی مانند بلبرینگ زنجیر یا دنده عقب فرسوده شده است.

مکث: اگر خودروی شما در تعویض دنده مکث داشته باشد، علت آن مربوط به کلاچ است، اما اگر تعویض دنده به سختی انجام شود. این نشانه نقص در گیربکس است.

در صورت بروز هر یک از این موارد بهتر است سریعا برای بررسی و بازرسی خودرو به تعمیرگیربکس اتوماتیک در تهران که معتبر هستند مراجعه کنید. تا در صورت خرابی گیربکس سریعا تعمیر شود و ایراد گیربکس آسیبی به سایرین وارد نکند.

گیربکس

مزایا و معایب اتوماتیک و دستی این قطعه

علاوه بر راحتی راننده در خودرویی با گیربکس اتوماتیک، تفاوت های مهمی در عملکرد خودرو با گیربکس دستی یا گیربکس اتوماتیک وجود دارد.

این موضوع در بروشورهای رسمی خودروسازان برای مدل های مختلف به وضوح بیان شد‌ه است. علاوه بر این، قیمت نهایی و هزینه تعمیرات گیربکس دستی کمتر از هزینه مدل های اتوماتیک خواهد بود.

افزایش ایمنی و تمرکز بر روی جاده یکی دیگر از نکات مهم با گیربکس اتوماتیک است. دستان خود را شل کنید و روی فرمان قرار دهید، این کار باعث از بین رفتن انحراف از جاده برای تعویض دنده می شود.

همچنین برای درگیر کردن پدال گاز نیازی به فشار دادن پای چپ خود ندارید. این مزیت هنگام رانندگی در ترافیک یا عبور از شیب های تند خارج از شهر مهم است.

بسته به سبک رانندگی و علایق شخصی صاحب خودرو، مدل های مجهز به گیربکس دستی یا اتوماتیک خریداری می شود. اگرچه خودروهای لوکس گران قیمت مجهز به گیربکس اتوماتیک پرسرعت هستند، اما اکنون برخی از خودروهای اقتصادی دارای گیربکس اتوماتیک نیز هستند.

در این بخش با نکات مهم درباره تعمیر گیربکس اتومبیل های خارجی در تهران مطالعه کردید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *