اهمیت تعویض روغن گیربکس در چیست ؟

اهمیت تعویض روغن گیربکس در چیست

تمام مایعات داخل خودرو نیاز به تصفیه و تعویض دارند. اما باید بدانید که چه زمانی باید هر کدام را تغییر دهید. در ادامه مقاله به اهمیت تعویض روغن گیربکس می پردازیم پس لطفا تا انتهای مقاله اهمیت تعویض روغن گیربکس در چیست را مطالعه کنید.

تعویض روغن گیربکس یکی از وظایف مهم در نگهداری خودروها است و اهمیت آن به دلایل زیر است:

1. کارکرد بهتر گیربکس:روغن گیربکس وظیفه حفاظت از قطعات داخلی گیربکس، مانند دنده‌ها و روانکارها، را دارد. با گذشت زمان و کارکرد مداوم، روغن ممکن است آلودگی و ذرات خرده را جذب کرده و کیفیت آن کاهش یابد. تعویض منظم روغن باعث حفظ و بهبود عملکرد گیربکس می‌شود.

2. کاهش سایش و خرابی: روغن گیربکس به عنوان یک ماده لوبریکانت نقش مهمی در کاهش سایش بین قطعات گیربکس ایفا می‌کند. استفاده از روغن تازه و با ویژگی‌های مناسب می‌تواند از خرابی زودرس و سایش غیرطبیعی در داخل گیربکس جلوگیری کند.

3. حفظ دمای مناسب: روغن گیربکس به حفظ دمای مناسب در داخل گیربکس کمک می‌کند. دمای اضافی یا کاهش دما ممکن است به عملکرد گیربکس آسیب برساند. تعویض روغن به موقع می‌تواند از حفظ دمای بهینه و جلوگیری از گرم شدن گیربکس بیش از حد یا سرد شدن آن جلوگیری کند.

4. افزایش عمر مفید گیربکس: تعویض منظم روغن گیربکس به عنوان یک فعل پیشگیرانه می‌تواند عمر مفید گیربکس را افزایش دهد. حفظ و بهینه‌سازی شرایط کارکرد گیربکس می‌تواند از نیاز به تعمیرات گران قبل از موعد جلوگیری کند.

به طور کلی، تعویض روغن گیربکس یکی از اقدامات اساسی در نگهداری و بهینه‌سازی عملکرد خودرو است که به افزایش عمر و کارایی گیربکس کمک می‌کند.

 

روغن گیربکس یا واسکازین

بیایید به اصول اولیه برویم روغن گیربکس واسکازین یک کلمه روسی است و اگر آن را ترجمه کنیم معادل روغن جعبه دنده به دست می آید.

به طور کلی برای قطعات متحرک خودرو یا سایر تجهیزات مکانیکی روغن کاری لازم است، زیرا بدون روغن  تقریبا غیرممکن است که قطعات متحرک به نرمی و راحتی حرکت کنند و کار خود را انجام دهند. روغن گیربکس یا جعبه‌دنده  نیز نوعی روغن است و باعث می شود قطعات خودرو که در جعبه یا گیربکس قرار می گیرند  به خوبی به کار خود ادامه می دهند.

این روغن همچنین به روغن کاری سایر قسمت های خودرو مانند دیفرانسیل و جعبه فرمان کمک می کند. وجود واسکازین مخصوص گیربکس که رابط بین موتور و چرخ است بسیار ضروری است. زیرا گیربکس نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. چرخش و حرکت چرخ توسط گیربکس انجام می شود. بنابراین باید مراقب آن باشید و به مشکلات آن مانند زمان تعویض روغن گیربکس توجه کنید. تعمیرگاه تعمیرگیربکس در تهران با داشتن چندین سال سابقه و تعمیر کاران ماهر می تواند روغن گیربکس شما را به صورت ماهرانه تعویض کند.

 

واسکازین به عنوان یک تجارت‌نامهای ثبت شده، به دو صورت مایع و جامد تولید می‌شود. در اینجا، مقایسه‌ای بین واسکازین به عنوان یک نوع روغن و روغن گیربکس صورت می‌گیرد:

1. روغن گیربکس:
– روغن‌های گیربکس معمولاً برای استفاده در گیربکس خودروها تولید می‌شوند.
– این روغن‌ها ویژگی‌های لوبریکیشن (لوسیون) و پایداری حرارتی خوبی دارند.
– ترکیبات خاصی دارند که با شرایط عملکرد گیربکس سازگار هستند.

2. واسکازین:

واسکازین به عنوان یک نوع روغن به کار می‌رود و معمولاً به عنوان یک ماده لوبریکانت استفاده می‌شود.
در برخی از موارد، واسکازین به عنوان روغن ماشین‌آلات استفاده می‌شود.

در انتخاب بین روغن گیربکس و واسکازین، اهمیت استفاده صحیح آنها در محیط مورد نظر را باید در نظر گرفت. اگر شما به دنبال روغن برای گیربکس خودرو هستید، بهتر است از یک روغن گیربکس مناسب استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر نیاز به یک ماده لوبریکانت برای مصارف صنعتی دارید، ممکن است واسکازین مناسب باشد. همچنین، همواره توصیه می‌شود که مطابق با راهنمایی‌ها و توصیه‌های تولید کننده مربوطه عمل کنید.

اهمیت تعویض روغن گیربکس

اگر روغن گیربکس به موقع تعویض بشود:

گیربکس بهتر عمل می کند و ادامه می دهد

عمر قطعات در گیربکس افزایش می یابد

دمای گیربکس کاهش می یابد بنابراین خراب نمی شود

باعث می شود قطعات در گیربکس بی صدا شوند و همه این موارد در کنار هم عملکرد خودرو را افزایش می دهد.

سهل انگاری در تعویض روغن گیربکس

برخی از رانندگان برای خودروی خود ارزش زیادی قائل هستند و مثلا برای آن روغن مرغوب و گران قیمت می خرند. این خوب است، اما مشکل از زمانی شروع می شود که آنها فکر می کنند که هزینه کردن زیاد  نیاز به در نظر گرفتن مواردی مانند تعویض روغن گیربکس یا هر چیز دیگری را برطرف می کند. این درست نیست.

حتی اگر گران ترین روغن  را برای ماشین خود بخرید، روزی فرا می رسد که باید آن را تعویض کنید. روغن گیربکس یا روغن دیگر در خودرویی که به موقع تعویض نشود خاصیت خود را از دست می دهد و به مایعی مانند آب تبدیل می شود که تحمل روغن کاری و روغن کاری را ندارد. به یاد داشته باشید که اگر هزینه خودرو و قطعات مختلف آن را به موقع پرداخت نکنید، خسارت ناشی از آن بیشتر خواهد بود.

سهل‌انگاری یا تاخیر در تعویض روغن گیربکس می‌تواند به مشکلات جدی در سیستم گیربکس وارد شود. برخی از عواقب احتمالی سهل‌انگاری در تعویض روغن گیربکس عبارتند از:

1. سایش افزایش یافته: روغن گیربکس با گذشت زمان و کارکرد، به دلیل تاثیرات حرارتی و مکانیکی، آلوده و تجزیه شده و ویژگی‌های لوبریکیشن خود را از دست می‌دهد. سهل‌انگاری در تعویض روغن موجب افزایش سایش بین قطعات گیربکس می‌شود که ممکن است منجر به خرابی و زوال سریعتر قطعات گیربکس شود.

2. افت کارایی گیربکس: روغن گیربکس مناسب و با ویژگی‌های مناسب برای شرایط کاری گیربکس اهمیت زیادی دارد. سهل‌انگاری در تعویض روغن ممکن است باعث افت کارایی گیربکس شود. دنده‌ها ممکن است با دشواری جابجا شوند، سرعت تغییر دهندن آهسته شود یا حتی گیر کند.

3. احتمال افزایش دما: روغن گیربکس به حفظ دمای مناسب در داخل گیربکس کمک می‌کند. سهل‌انگاری در تعویض روغن ممکن است منجر به افزایش دما در داخل گیربکس شود که ممکن است باعث کاهش عمر مفید روغن و قطعات گیربکس شود.

4. زمانهای نامناسب تعمیرات: اگر تعویض روغن به موقع انجام نشود، ممکن است نیاز به تعمیرات گرانبهایی برای گیربکس پیش بیاید. این تعمیرات نه تنها هزینه‌های مالی زیادی دارند بلکه ممکن است خودرو را برای مدت طولانی از دسترس بیشتر نیاورند.

به طور کلی، تعویض منظم و به موقع روغن گیربکس از اهمیت زیادی برخوردار است و به حفظ عملکرد بهینه و طول عمر گیربکس کمک می‌کند.

 

زمان تعویض روغن گیربکس

فرقی نمی کند گیربکس شما دستی باشد یا اتوماتیک. در هر صورت تعویض روغن گیربکس ضروری است. اما چرا و چه زمانی؟ دلیل آن را در قسمت قبل توضیح دادیم، اما اجازه دهید با جدا کردن گیربکس اتوماتیک و دستی بیشتر در مورد آن صحبت کنیم:

۱. تعویض روغن در گیربکس دستی

در گیربکس دستی، روغن گیربکس معمولاً بعد از مدتی استفاده از ماشین کثیف می گردد. البته ممکن است روغن همچنان کیفیت و ویژگی طبیعی خود را حفظ کند، اما واقعیت این است که آلوده شده است. در واقع، با گذشت زمان، فرسودگی ابزارها و یاتاقان ها منجر به ایجاد ذرات فلزی میکروسکوپی در روغن گیربکس می شود. البته اگر تعداد رانندگی در شرایط سخت زیاد باشد، زمان تعویض هر 25 هزار کیلومتر به روغن گیربکس می رسد. رانندگان جدید، کسانی که در معرض ترافیک مداوم هستند و رانندگان کوهستان باید مراقب باشند و قبل از 50 تا 100000 کیلومتر روغن گیربکس را جایگزین کنند. به طور کلی، زمانی که نیاز به تعویض دنده باشد، زمان تعویض روغن  زودتر از شرایط عادی و معمولی می آید.

۲. تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک

در گیربکس اتوماتیک، گرمای بیشتری از گیربکس دستی تولید می شود. افزایش دما باعث کاهش کیفیت روغن  می شود. دلیل آن نیز خرابی قطعه در گیربکس و جابجایی زمان تعویض توسط روغن گیربکس است. بنابراین اگر می خواهید با مشکلاتی که قابل پیشگیری است عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار ندهید، حتما روغن را به موقع تعویض کنید. توصیه کارشناسان زمان تعویض اتوماتیک روغن گیربکس در هر 100000 تا 150000 کیلومتر است. البته تعویض زودهنگام روغن گیربکس مثلا در هر 50000 کیلومتر اشکالی ندارد.

نحوه سنجش سطح روغن گیربکس

برای یافتن زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس، راه های دیگری غیر از مشاهده علائم ذکر شده وجود دارد. در واقع با یک تست ساده می توانید متوجه شوید که آیا گیربکس شما روغن  کافی دارد یا خیر. برای انجام این کار باید:

ماشین را روشن کنید و مدتی صبر کنید.

گیج روغن گیربکس را خارج کنید.

گیج را با دستمال تمیز کنید.

حالا گیج را دوباره در جای خود قرار دهید و دو باره بردارید.

خط روغن روی گیج را بررسی کنید و ببینید آیا روغن  کم است یا خیر

برای سنجش سطح روغن گیربکس خودرو، معمولاً از عناصری نظیر شاخص سطح روغن (Dipstick) یا شاخص الکترونیکی استفاده می‌شود. در ادامه نحوه سنجش سطح روغن گیربکس با استفاده از هر یک از این روش‌ها توضیح داده شده است:

1. استفاده از شاخص سطح روغن (Dipstick):
– در این روش، شما نیاز به یک شاخص سطح روغن (Dipstick) دارید که به صورت معمول در کیسه روغن گیربکس قرار دارد.
– ابتدا، مطمئن شوید که خودرو در سطح افقی قرار دارد و موتور خاموش است.
– شاخص را از جا خارج کرده و آن را تمیز کنید.
– شاخص را دوباره وارد کیسه روغن کنید تا به آخرین قرارگیری آن بازگردد.
– سپس شاخص را دوباره بیرون بکشید و سطح روغن را در قسمتهای مختلف آن بررسی کنید. بیشتر شاخصها دارای نشانگرهای مختلف برای سطح مناسب روغن هستند.

2. استفاده از شاخص الکترونیکی (اگر وجود داشته باشد):
– برخی از خودروها شاخصهای الکترونیکی برای سنجش سطح روغن گیربکس دارند.
– به دقت دستورالعمل‌های تولید کننده را بررسی کنید تا نحوه استفاده از شاخص الکترونیکی را بدانید. ممکن است نیاز به فشار دادن یک دکمه خاص یا انجام گامهای خاصی داشته باشد.
– برخی از شاخصهای الکترونیکی توانایی نمایش سطح روغن به صورت دقیق تری دارند.

در هر صورت، مهم است که هنگام انجام این عمل، راهنمایی تولید کننده خودرو و یا دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده و به دقت دستورالعمل‌های مربوطه را دنبال کنید. اگر سطح روغن کم است، باید روغن مناسب با مشخصات توصیه شده توسط تولید کننده را افزود.

نکته آخر

فراموش نکنید که بررسی سطح روغن گیربکس بسیار ضروری است و می تواند از بروز مشکل در حین تعویض دنده جلوگیری کند. البته افزودن روغن  به مخزن کافی نیست. اگر متوجه شدید که کیفیت روغن  کاهش یافته است، باید آن را تعویض کنید. هنگامی که رنگ روغن  تیره و قهوه ای باشد یعنی کیفیت کاهش یافته است. روغن باکیفیت روغنی است که تیره نیست و کمی قرمز باشد. پس اگر با تغییر کیفیت مواجه شدید، باید بدانید که زمان تعویض روغن گیربکس است.

تعمیرگاه تعمیر گیربکس در تهران با داشتن چندین سال سابقه و تعمیر کاران ماهر می تواند هر مشکلی را در ماشی شما شناسایی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *