تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی سمند

انواع گیربکس خودروهای سنگین از نظر کارایی تفاوت چندانی با انواع گیربکس مورد استفاده در خودروهای سبک ندارند. اما وزن زیاد خودروهای سنگین باعث تفاوت ساختاری بین گیربکس نصب شد‌ه در خودروهای سنگین و سیستم گیربکس در خودروهای سبک می شود. اگر خودروهای سنگین از سیستم انتقال مناسب برخوردار نبودند، این خودروها توانایی خود را در جابجایی بارهای سنگین از دست می دادند. به عبارت دیگر، خودروهای سنگین بدون داشتن سیستم گیربکس مناسب کارایی خود را از دست خواهند داد. مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران گیربکس مناسب را به مشتریان خود معرفی میکنند.

سیستم گیربکس نصب شد‌ه در خودروهای سنگین

گیربکس گشتاور تولید شد‌ه توسط موتور را دریافت کرد‌ه و آن را برای انتقال به سایر قسمت های متحرک خودرو آماد‌ه می کند. هنگامی که دند‌ه خودروهای سنگین درگیر می شود، گروهی از دند‌ه ها در سیستم انتقال نیرو بر نیروی ایجاد شد‌ه توسط موتور تاثیر می گذارند و آن را به سیستم دیفرانسیل می فرستند.

نیروی ارسالی به سیستم دیفرانسیل تحت تاثیر نسبت دنده ها در گیربکس قرار می گیرد و بنابراین گیربکس بر کل حرکت خودرو تاثیر می گذارد. در حین رانندگی، رانند‌‌ه می تواند با فشار پدال گاز، دور موتور را تنظیم کند. سیستم گیربکس تحت تاثیر دور موتور قرار می گیرد و با انتقال نیرو به تمام قسمت های عملکردی خودرو باعث حرکت خودرو می شود.

با توجه به نقش گیربکس در فرآیند حرکت خودرو و آماد‌ه سازی خودرو برای رسیدن به دور مناسب خود، شناخت سیستم گیربکس برای شناخت خودرو ضروری است. در ادامه با بررسی انواع گیربکس خودروهای سنگین قدم به قدم برای شناخت این سیستم پیش خواهیم رفت. برای این کار مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران شما را یاری میدهند.

آیا ماشین سنگین گیربکس اتوماتیک دارند.

کاربرد گیربکس در خودروهای سنگین چیست؟

همانطور که گفته شد تولید یک خودروی سنگین بدون در نظر گرفتن سیستم انتقال مناسب برای آن غیر ممکن بود. اینکه امروزه این خودروها توانایی تحمل بارهای سنگین را دارند به دلیل تناسب سیستم گیربکس آنها با عملکردشان است. با توجه به وزن بالای بدنه خودروهای سنگین و با توجه به اینکه این خودروها اغلب بارهای بسیار سنگینی را حمل می کنند، راننده به دنده های بیشتری برای ایجاد کشش و سرعت مناسب برای حرکت نیاز دارد. به همین دلیل گیربکس ماشین های سنگین دنده های بیشتری را در اختیار رانندگان قرار می دهد. مراجعه به مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران در زمینه گیربکس های وسائل نقلیه سنگین میتواند به شما اطلاعات کافی دهد.

تعداد دنده های نصب شده بیشتر در گیربکس خودروهای سنگین، حق انتخاب بیشتری را به راننده می دهد.

راننده می تواند در زمان و مکان مناسب از دنده های سنگین یا سبک تر از حد معمول استفاده کند تا کشش اولیه و ثانویه مورد نیاز برای حرکت خودرو را تامین کند. بحث سازگاری سیستم گیربکس با وزن خودروهای سنگین به تامین کشش ختم نمی شود. اگر ماشین‌های سنگین گیربکس مناسبی برای عملکرد خود نداشتند، سرعت ماشین‌های سنگین نیز به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌گرفت. اما سیستم گیربکس نیروی لازم را از موتور دریافت کرده و به بهترین شکل در اختیار سیستم دیفرانسیل قرار می دهد. برخلاف خودروهای سبک که گاهی اوقات سیستم گیربکس مجبور می شود مقدار نیروی ورودی به دیفرانسیل را کاهش دهد، گیربکس مورد استفاده در خودروهای سنگین گاهی اوقات قدرت دریافتی از موتور را قبل از انتقال آن به سیستم دیفرانسیل چند برابر می کند.

کاربرد سیستم گیربکس در وسائل نقلیه سنگین

تمام مواردی که گفتیم از جمله افزایش قدرت به دیفرانسیل، تامین سرعت کافی برای حرکت، تامین کشش اولیه، ایجاد و حفظ کشش ثانویه برای حرکت و مواردی از این دست، همگی بخشی از کاربرد سیستم گیربکس در وسایل نقلیه سنگین است. اما اگر بخواهیم همه این موارد را در یک جمله خلاصه کنیم، می توان گفت که وظیفه گیربکس خودروهای سنگین سهولت در جابجایی و جابجایی این خودروها است.
جدای از بحث های مربوط به حرکت خودرو، سیستم گیربکس که با توجه به نیاز ماشین های سنگین طراحی شده است می تواند باعث کاهش فرسودگی قطعات و همچنین کاهش مصرف سوخت شود.

نحوه عملکرد گیربکس در خودروهای سنگین

برای درک عملکرد انواع گیربکس ماشین های سنگین، لازم است ابتدا با شکل کلی عملکرد سیستم گیربکس آشنا شوید. در سیستم گیربکس، راننده مستقیماً با کلاچ و دسته دنده سروکار دارد. زمانی که موتور خودرو شروع به چرخیدن می کند و به اصطلاح شروع به تولید نیرو می کند، سیستم میانی باید توان تولید شد‌ه توسط موتور را بین سایر قسمت های خودرو تقسیم کند. این سیستم همان گیربکسی است که برای انتقال نیرو از دنده استفاده می کند. رانند‌ه با فشار کلاچ قفل دند‌ه ها را باز می کند.

هر عدد دنده نشان دهنده گروه خاصی از چرخ دنده ها است. در واقع راننده با تعویض دنده مشخص می کند که از کدام گروه دنده ها برای انتقال نیرو از موتور به دیفرانسیل استفاده شود. با قرار دادن یک چرخ دنده، گروهی از چرخ دنده ها با هم تطبیق داده می شوند. وقتی راننده پایش را از روی کلاچ بر می دارد، دنده ها دوباره قفل می شوند. دنده های همسان در جای خود قفل می شوند و نیرو را از موتور به دیفرانسیل انتقال می دهند.

آیا ماشین سنگین گیربکس اتوماتیک دارند.

تنوع گیربکس ماشین های سنگین

به دلیل استفاده بیشتر از ماشین های سنگین، این ماشین ها گیربکس های متنوع تری دارند. اگر قرار باشد همه اعداد دند‌ه کنار هم چید‌ه شوند، گیربکس خیلی تنگ خواهد بود. به همین دلیل در خودروهای سنگین به غیر از کلاچ دنده، کلاچ نیم دنده نیز قابل مشاهده است. با این حساب تعویض دنده با کمک دکمه های روی دسته دنده انجام می شود. با جای دادن دستگاه بر روی دند‌ه های مختلف و نیم دند‌ه، کنترل حرکت ماشین های سنگین تا حد زیادی تسهیل میگردد.

برای گیربکس خودروهای سنگین چه مشکلاتی می تواند ایجاد شود؟

بی کیفیت بودن روغن گیربکس، فرسودگی فنرها، ساچمه ها و یاتاقان های نصب شد‌ه در خودرو و عدم هماهنگی دند‌ه با دور موتور از جمله دلایل فنی ای است که می تواند در انواع گیربکس خودروهای سنگین مشکل ایجاد کند. جدای از موارد ذکر شده، برخی از عادات رانندگی مانند فشار دادن طولانی مدت پدال کلاچ و قرار دادن دست روی گیربکس در حین رانندگی می تواند به سیستم گیربکس آسیب برساند.

چگونه گیربکس را در خودروهای سنگین عوض کنیم؟

تعویض و تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران در خودروهای سنگین بسیار تخصصی است و عموماً رانندگان از عهده آن بر نمی آیند. وظیفه راننده شناسایی رفتار خودروی خود، تشخیص زمان تعویض گیربکس در خودروهای سنگین و مراجعه به متخصص در اسرع وقت است.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *