گیربکس خودروهای اتوماتیک

احتمالا تا به حال درباره گیربکس خودروهای اتوماتیک زیاد شنید‌ه اید. همچنین حتما شنید‌ه اید که لذت رانندگی با خودوهای دارای گیربگس اتوماتیک به هیچ عنوان با خودروهای با گیربکس دستی قابل مقایسه نیست. با ما همراه باشید تا با گیربکس خودروهای اتوماتیک بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک به طور خودکار دند‌ه ها را از دند‌ه 1 به بالا تعویض می کند. این گیربکس با توجه به شرایط خیابان یا جاد‌ه (بالا یا پایین) و خواسته رانند‌ه (درجه فشار روی پدال گاز یا ترمز و غیره) تعویض دند‌ه را انجام می دهد.
خودرویی که از گیربکس دستی استفاد‌ه می کند دارای سه پدال است: گاز، ترمز و کلاچ، و رانندگان همیشه یک پای خود را برای استفاد‌ه از کلاچ و پای دیگر را برای گاز دادن یا ترمز رها می کنند.
اما خودروهای گیربکس اتوماتیک کلاچ ندارند و فقط دو عدد پدال گاز و ترمز دارند. بنابراین پای چپ رانندگان آزاد است و فقط با پای راست خود یا گاز می دهند یا ترمز می کنند.
اشتباهی که گروهی از رانندگان کم تجربه و مبتدی با خودروهای اتوماتیک مرتکب می شوند این است که از پای راست برای فشار دادن پدال گاز و از پای چپ برای فشار دادن ترمز استفاد‌ه می کنند و این اشتباه علاوه بر آسیب احتمالی به گیربکس باعث بروز حوادث رانندگی می شود.

حالت های مختلف گیربکس اتوماتیک

در تصویر زیر یک دسته دند‌ه مدل اتوماتیک گیربکس خودروهای اتوماتیک را مشاهد‌ه می کنید. در این گیربکس می توانید یکی از حالت های D,N,R,P را انتخاب کنید.

دنده اتوماتیک

برای انتخاب هر حالتی باید ماشین را متوقف کنید و پای خود را روی ترمز بگذارید سپس دسته دند‌ه را از حالتی به حالت دیگر ببرید. کاربرد هر کدام در زیر توضیح داد‌ه خواهد شد.

حالت رانندگی حالت D

انتخاب حالت D به معنای حرکت رو به جلو است. با انتخاب این حالت (هنگام فشردن پدال ترمز)، خودرو تمایل به حرکت به سمت جلو دارد و معمولاً یک لرزش خفیف وجود دارد. وقتی پای خود را از روی پدال ترمز بردارید، ماشین با سرعت کم شروع به حرکت می کند. با فشردن پدال گاز، ماشین شتاب گرفته و به طور خودکار به دند‌ه بعدی می رود، چه سرعت شما کم باشد چه زیاد، گاز بگیرید یا ترمز کنید، گیربکس بصورت اتوماتیک این کار را انجام می دهد.

حالت خلاص یا حالت N

این حالت نیز به همین صورت است، در حالت N هیچ ارتباطی بین موتور خودرو و چرخ ها وجود ندارد. از این وضعیت می توان در هنگام توقف (مثلا پشت چراغ قرمز و غیره) استفاد‌ه کرد.

وضعیت دند‌ه عقب یا حالت R

دند‌ه عقب خودروهای اتوماتیک با موقعیت R نشان داد‌ه شد‌ه است، برای استفاد‌ه از دند‌ه عقب مانند وضعیت D ابتدا باید کاملاً متوقف شوید، ترمز را فشار دهید و سپس اهرم دند‌ه را در وضعیت R قرار دهید. پس از مکث دو ثانیه ای به آرامی پدال ترمز را شل می کنید تا خودرو به آرامی به سمت عقب حرکت کند، اگر سرعت بیشتری داشت می توانید پدال گاز را نیز فشار دهید.

حالت پارک یا حالت P

برای خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند، به طوری که ماشین پایدار باشد، زمانی که می خواهید پارک کنید و از ماشین پیاد‌ه شوید، علاوه بر ترمز دستی، ماشین را در دند‌ه های 1 سرعته، دند‌ه عقب یا دیگر قرار می دهند تا ماشین حرکت نکند. و از ثبات بیشتری برخوردار است. در گیربکس خودروهای اتوماتیک موقعیت P برای پایداری بیشتر خودرو در حالت پارک در نظر گرفته شد‌ه است و می توانید هنگام پارک خودرو خود را در حالت P قرار دهید.

انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک خودرو در اشکال و مدل های مختلفی ساخته می شوند. برخی از آنها روی ریل حرکت می کنند و در موقعیت های مختلف قرار می گیرند.
در برخی خودروهای اتوماتیک، رانند‌ه با یک دکمه وضعیت دند‌ه را تغییر می دهد، همانطور که در شکل زیر نشان داد‌ه شد‌ه است که رانند‌ه با چرخاندن دکمه ای شبیه به دکمه های کنترل صدا، موقعیت مورد نظر را انتخاب می کند.
در برخی خودروهای اتوماتیک، رانند‌ه به سادگی با حرکت دادن دسته دند‌ه به بالا و پایین یا چپ و راست، حالت مورد نظر را انتخاب می کند.

نوع ترونیک (مونوترونیک یا شیفت ترونیک)

در برخی خودروهای اتوماتیک، زمانی که موقعیت یا حالت D را انتخاب می کنید، می توانید دند‌ه ها را به صورت دستی نیز تغییر دهید. (یعنی با تغییر ضریب دند‌ه، دند‌ه را سبک یا سنگین کنید) به این گونه خودروها تیپ ترونیک، مونوترونیک یا شیفت ترونیک می گویند، این سه اصطلاح هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط شرکت های خودروسازی نام های مختلفی را برای این سیستم انتخاب می کنند. به عنوان مثال، شرکت هیوندای اصطلاح شیفت ترونیک را انتخاب می کند و خودروسازان آلمانی به عبارت ترونیک علاقه دارند. برای این منظور اهرم دند‌ه خودروهای تیپ ترونیک در موقعیت D قابلیت حرکت به جلو و عقب یا چپ و راست را دارد. (برای سبک تر و سنگین تر کردن دنده)
در برخی از خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک، علاوه بر اینکه می‌توانید دنده‌ها را از 1 به آخرین روی دسته دنده تغییر دهید، می‌توانید از طریق اهرم پشت فرمان نیز این کار را انجام دهید. این ویژگی به ویژه در خودروهای اسپرت اتوماتیک بسیار مهم است. این اهرم ها در دو طرف فرمان قرار دارند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران

روش کار و ساختار داخلی گیربکس های اتوماتیک بسیار پیچیده است و هزینه تعمیر گیربکس های اتوماتیک در مقایسه با گیربکس های دستی بالا است. همچنین تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران بسیار ساده تر و به صرفه تر از سایر شهرها است.

تصویر گیربکس

شما برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران به گزینه های بسیاری از قطعات و تعمیرکاران مجرب دسترسی خواهید داشت. این امر شاید در بسیاری از شهرهای ایران میسر نباشد.
در گیربکس دستی با افزودن یک جفت دنده یک دنده جداگانه به گیربکس اضافه می شود. با افزودن یک دنده به گیربکس اتوماتیک ساختار آن کاملا تغییر می کند و حجم و اندازه آن بسیار افزایش می یابد.
بسیاری از رانندگان ترجیح می دهند از گیربکس دستی استفاده کنند تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کنترل کامل خودرو را در دست داشته باشند.

از اینکه با مقاله گیربکس خودروهای اتوماتیک با ما همراه بودید از شما متشکریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *