مقایسه گیربکس اتوماتیک و CVT

مقایسه گیربکس اتوماتیک و CVT

ممکن است در هنگام خرید خودرو با موضوع گیربکس CVT مواجه شوید. گیربکس CVT خودرو چه تفاوتی با گیربکس معمولی آن دارد و گیربکس CVT خودرو نسبت به گیربکس اتوماتیک معمولی چه مزایایی دارد؟ برخی از رانندگان بر این باورند که CVT در مقایسه با یک گیربکس اتوماتیک معمولی یا یک گیربکس دستی سواری راحت تری را ارائه می دهد، اما بزرگترین مزیت آن این است که مصرف سوخت آن نسبت به گیربکس اتوماتیک معمولی بیشتر است. به همین دلیل است که خودروسازان در دهه گذشته سرمایه گذاری زیادی روی این نوع گیربکس کرده اند.

گیربکس اتوماتیک چیست؟

اگر تا به حال خودرویی با گیربکس اتوماتیک رانده باشید، دو تفاوت بزرگ بین گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی را می دانید:

خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک فاقد پدال کلاچ هستند.

خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک نیازی به تعویض دنده به صورت دستی ندارند. هنگامی که دنده را در حالت رانندگی قرار دادید، نیازی به انجام کار دیگری ندارید!

یک گیربکس اتوماتیک (با مبدل گشتاور) و یک گیربکس دستی (با کلاچ) دقیقاً یکسان هستند، اما به روش های کاملاً متفاوت. روش گیربکس اتوماتیک تعویض دنده واقعا شگفت انگیز است

گیربکس CVT چگونه کار می کند؟

گیربکس متغیر پیوسته یا به اختصار CVT نوعی گیربکس اتوماتیک است که نسبت دنده یا نقطه تعویض خاصی ندارد، یعنی از تسمه و قرقره (نقره ای) برای تعویض دنده به جای دنده های فلزی موجود در گیربکس های اتوماتیک استفاده می کند. تمرین منظم. CVT قدرت موتور را به راحتی پخش می کند و راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، مانند تسمه های با قطر متغیر، پمپ های هیدرولیک یا صفحات تورید.

این گیربکس‌های جدید از تسمه‌ها و قرقره‌ها (پلی) برای چرخاندن دنده‌ها به جای چرخ‌دنده‌های فلزی موجود در گیربکس‌های اتوماتیک سنتی استفاده می‌کنند، که باعث می‌شود تعویض دنده بدون درز انجام شود و به تعمیر موتور بسیار سریع‌تر کمک می‌کند.2 مدل گیربکس اتوماتیک CVT وجود دارد. گیربکس هیدرواستاتیک CVT که از موتورها و پمپ های هیدرواستاتیک با سرعت متغیر برای انتقال نیرو به موتور استفاده می کند، در مدل دیگری گیربکس CVT Toroidal از دیسک ها و غلتک های قدرت استفاده می کند.

CVT یک فناوری جدید نیست، حداقل 60 سال قدمت دارد، اما بسیاری از رانندگان با آن آشنا نیستند. به عنوان یک راننده، احتمالاً تفاوت های زیادی بین یک گیربکس اتوماتیک سنتی و یک CVT وجود دارد. اول اینکه CVT تغییر نمی کند، دائماً نسبت دنده را با توجه به قدرت موتور و سرعت خودرو تغییر می دهد.

بسته به نحوه برنامه‌ریزی، CVT‌های مدرن می‌توانند با ضریب‌های دنده خوب و بدون گام‌های میانی نامنظم، سریع‌تر شتاب بگیرند و مصرف سوخت بهتری داشته باشند.

این سیستم انتقال به ماشین اجازه می دهد تا با راندمان بالا با شتاب نامحدود کار کند. این نوع گیربکس اتوماتیک به صرفه جویی در مصرف سوخت نیز کمک می کند و هزینه نگهداری آن گران نیست. اما موتور تحت فشار و شتاب کمی صدا به ما می دهد. بسیاری از خودروها از این نوع گیربکس استفاده می کنند.از جمله معروف ها می توان به شورلت اسپارک، فورد سی مکس، نیسان سنترا و … اشاره کرد.

تفاوت بین گیربکس CVT و گیربکس اتوماتیک معمولی

یکی از مزیت های اصلی CVT امکان تغییر ضریب دنده به طور مداوم با تغییر دور موتور است.

این بدان معنی است که دستگاه همیشه در اوج راندمان کار می کند. یک CVT یک موتور قدرتمند را از یک موتور کوچک جدا می کند و به رانندگان شتاب سریع تری نسبت به گیربکس های اتوماتیک استاندارد می دهد.

CVT ها به دلیل توانایی بیشتر در کنترل دور موتور، مصرف سوخت را کاهش می دهند. همچنین CVT ها وزن کمتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک سنتی دارند.

در مورد تجربه رانندگی، برخی از رانندگان می گویند که رانندگی با یک خودرو با CVT در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک معمولی بسیار نرم تر است. آنها ترجیح می دهند فقط زمانی که خودرو در حال حرکت یا شتاب گیری است متوجه تنظیمات موتور شوند.

عملکرد CVT با عملکرد گیربکس اتوماتیک متفاوت است. CVT ها به روغن، مایع گیربکس و قطعات ویژه نیاز دارند. شما باید خودروی مجهز به CVT را نزد مکانیک ماهر در تعمیر و نگهداری این نوع ببرید و از روغن گیربکس CVT اصل استفاده کنید که البته مجموعه گیربکس تهران این مشکل را برای شما و بهترین برندها به صورت اورجینال حل کرده است. شما از دیگر مشکلات رایج صاحبان خودروهای مجهز به CVT می توان به از دست دادن ناگهانی شتاب و گرمای بیش از حد اشاره کرد. راننده از سر خوردن و لرزش شاکی بود. تسمه های CVT می توانند کشش و سایش زیادی را تجربه کنند.

سیستم های گیربکس دستی و اتوماتیک چگونه کار می کنند؟

هنگام رانندگی با خودرویی با گیربکس دستی، باید از شیفتر دنده برای حرکت بین دنده ها در حالی که پدال کلاچ را نگه داشته اید استفاده کنید. تعداد دنده ها از یک تا پنج، شش یا هفت است و دنده عقب هم دارد. با افزایش یا کاهش دور موتور (RPM) به دلخواه به دنده بعدی یا قبلی تغییر می کند.

هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک، سیستم گیربکس به طور خودکار تغییر می کند. فقط حروف P، N، R یا D را انتخاب کنید و سیستم انتقال قدرت بقیه کارها را انجام می دهد و گیربکس با سرعت موتور و شرایط جاده سازگار می شود.

بهترین تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران

شهر بزرگ تهران هر روز بزرگتر و بزرگتر می شود. این گسترش تهران باعث شد‌ه در هر شرایطی با نیروهای غیر ضروری روبرو شود و به راحتی نتوان به دیگران اعتماد کرد. همانطور که بیان شد یافت یک تعمیرکار حرفه ای در دنیای امروز مانند یافت یک متخصص خون است. در واقع قلب یک ماشین گیربکس آن است. برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران باید بسیار دقت کنید. برای یافت تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک خودرو در تهران باید زمان و حساسیت زیادی صرف کرد.

مجموعه گیربکس تهران با چندین سال سابقه درخشان در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران یکی از معتبر ترین مجموعه های شناخته می شود. این مجموعه با دارا بودن امکانات بی نظیر و همچنین افراد متخصص و با تجربه باکیفیت ترین خدمات را به مشتریان خود ارائه خواهد داد.

امیدواریم مطلب نحوه سنجش سطح روغن گیربکس از مجموعه گیربکس تهران برای شما مفید باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *