نکات کلیدی نگهداری گیربکس

گیربکس های اتوماتیک واقعا سرگرم کننده و راحت هستند، به خصوص زمانی که در ترافیک رانندگی می کنیم. با این حال، برای گیربکس اتوماتیک باید چند نکته را در نظر داشت. در این مقاله به بررسی نکات کلیدی نگهداری گیربکس میپردازیم

گیربکس های خودکار این روزها همه جا هستند. اکثر رانندگان یک گیربکس اتوماتیک را به دلیل راحتی آن انتخاب می کنند. اما آیا این بدان معناست که گیربکس اتوماتیک نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد؟

نه. در واقع، گیربکس های اتوماتیک از پیچیده ترین قطعات یک خودرو هستند. اطلاعات کافی در مورد گیربکس های اتوماتیک می تواند منجر به هزینه های تعمیر یا نگهداری یا ناامنی شود.

با این حال، اگر به خوبی از آن مراقبت کنیم، می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. به همین دلیل مهم است که از نکات نگهداری گیربکس های اتوماتیک و همچنین راه هایی برای تشخیص هر گونه مشکل جزئی قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگتر آگاه باشید.

شایع ترین آسیب – گرم شدن بیش از حد گیربکس

رایج ترین مشکل گیربکس های اتوماتیک گرم شدن بیش از حد آنهاست. در دماهای بالا روغن (روغنکار) کارایی خود را از دست می دهد، اکسید می شود و مقدار زیادی رسوب در داخل گیربکس ایجاد می کند.هنگامی که در معرض گرمای کنترل نشده قرار می گیرند، درزگیرها و واشرهای داخل گیربکس خشک می شوند و باعث نشتی می شوند. در این زمان قطعات فلزی خم می شود و دیر یا زود باعث از کار افتادن گیربکس ما می شود.

گرم شدن بیش از حد گیربکس اتوماتیک

گرمای بیش از حد می تواند ناشی از سیستم خنک کننده غیرقابل کار، پمپ آب معیوب، مایع خنک کننده کثیف یا عوامل دیگر باشد. بنابراین، برای حفظ گیربکس اتوماتیک، مهم است که وسیله نقلیه خود را به طور منظم و مناسب نگهداری کنید. البته لازم است در هوای بسیار گرم از دور موتور کمتر استفاده شود تا از گرمای بیش از حد جلوگیری شود.

عدم توجه به نشت روغن

ما باید همیشه از هرگونه نشتی در زیر وسیله نقلیه خود آگاه باشیم و به یاد داشته باشیم که هر نوع نشتی می تواند بسیار مهم باشد و ممکن است جان ما و مسافران را به خطر بیندازد. بحث در مورد نشت روغن با یک مکانیک آموزش دیده ضروری است.

عدم بررسی وضعیت روغن گیربکس

عاقلانه است که در هر بار تعویض روغن موتور وضعیت و سطح روغن گیربکس را بررسی کنید. به این ترتیب می توانیم زمان مناسبی را برای تعویض آن انتخاب کنیم.روغن دنده باید بیشتر قرمز باشد تا قهوه ای تیره. برای تعیین مدت زمان مناسب برای تعویض باید دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید، اما به طور کلی توصیه می شود پس از هر 50000 کیلومتر آن را تعویض کنید.

همچنین توصیه می شود از همان روغن گیربکس توصیه شد‌ه در دفترچه راهنما استفاده کنید و با هر بار تعویض روغن، فیلتر گیربکس را تعویض کنید. در نهایت، هرچه انتقال نیرو تمیزتر باشد، نرم‌تر کار می‌کند.

تداخل دائمی با سیستم گیربکس

در حالت پیش فرض، گیربکس سعی می کند دور موتور را پایین نگه دارد و سایش و استرس را کاهش دهد.

در اکثر خودروها یک حالت بهینه (ECO) برای کنترل مصرف سوخت و دور موتور نصب شد‌ه است. با حالت M و S کمتر، به گیربکس اجازه می دهیم بهترین موقعیت ها را برای مدیریت سوخت و سایش پیدا کند و از آن استفاده کند.

تعویض دنده نادرست

نکته مهم دیگر در استفاده اساسی و نگهداری از گیربکس اتوماتیک، جابجایی صحیح بین حالت های رانندگی است. در واقع، تا زمانی که وسیله نقلیه به طور کامل متوقف نشده است، هرگز نباید به سمت R یا P حرکت کنید.

همچنین، همیشه باید پدال ترمز را تا انتها فشار دهید تا از پارک خارج شوید (P).عدم انجام این کار ممکن است منجر به آسیب جدی به پین ​​قفل گیربکس شود.

انداختن وزن خودرو بر روی جعبه دنده هنگام توقف

لازم است بدانید که هنگام پارک کردن، برای برداشتن وزن خودرو از روی گیربکس، ابتدا باید پدال ترمز را فشار دهید، سپس یونیت کنترل گیربکس را در حالت خنثی (N) قرار داده و ترمز دستی (ترمز دستی) را بکشید. ، سپس پدال ترمز را فشار دهید، رها کنید و مطمئن شوید که ماشین پارک شده است. خودرو را خاموش کنید و در نهایت گیربکس را در (P) قرار دهید.

از شر (N) در رمپ خلاص شوید

پرتاب نکردن خودرو به سراشیبی ها علاوه بر حفظ سلامت گیربکس باعث محدود شدن سرعت خودرو و افزایش ایمنی می شود. آزاد بودن (N) گیربکس در سراشیبی باعث توقف عرضه روغن مورد نیاز می شود و روغن کاری لازم برای گیربکس انجام نمی شود.

 حذف (N) پشت چراغ قرمز یا راهنمایی

گاهی اوقات برای کاهش مصرف سوخت، ممکن است وضعیت دنده را بین N و D تغییر دهیم. در واقع با نگه داشتن گیربکس در حالت Drive (D) و استفاده از ترمز، فشار بسیار کمتری به خودرو وارد می کنیم. در هنگام تغییر مکرر حالت رانندگی، آسیب زیادی به گیربکس وارد می شود.پشت چراغ های قرمز بلند، می توانید ترمز دستی را بدون رها کردن (N) بکشید و صبر کنید تا چراغ سبز شود.

 رانندگی با سرعت بالا قبل از داغ شدن بیش از حد موتور

انجام این کار به خصوص در فصل سرد یک اشتباه بزرگ است. روغن سرد غلیظ تر است و نمی تواند روغن کاری مفیدی را ارائه دهد. حداقل 1 دقیقه وقت بگذاریم تا موتور و گیربکس ماشین گرم شود و آرام و با سرعت کمتری حرکت کنیم تا ماشین کاملا گرم شود.

نکات کلیدی نگهداری گیربکس

حالت های گیربکس اتوماتیک

P) حالت پارکینگ

R. (REVERSE) موقعیت دنده معکوس

N) خنثی

D) حالت رانندگی

M) دستی حالت انتخاب دنده دستی. اضافه کردن cog-. کاهش دنده

و در برخی از گیربکس های اتوماتیک:

(S.) حالت اسپرت (برای افزایش پاسخ دریچه گاز و استفاده از حداکثر توان موتور، تعویض دنده دیرتر و با دور موتور بالاتر انجام می شود)

(به.(کم) تعویض دنده های سنگین (برای تعادل بیشتر در سرعت های پایین تر، مانند رانندگی در ترافیک پایین تپه ها)

مانند گیربکس ماشین از پای راست خود برای ترمزگیری استفاده کنی

از رانندگی با سرعت کم یا کاهش سرعت خودداری کنید

امید واریم مطلب نکات کلیدی نگهداری گیربکس برای شما مفید باشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *