نکات مهم در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک

برای اطلاع از مهمترین نکات در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران با ما همراه باشید. گیربکس یکی از قطعات حساس و بسیار مهم در هر خودرویی است که با موتور احتراق داخلی کار می کند. سال ها پس از اختراع اولین گیربکس، همه خودروها به گیربکس دستی مجهز شدند که تعمیر نسبتاً آسانی داشتند. با معرفی گیربکس اتوماتیک این کار دشوارتر شد‌ه و امروزه تعمیر گیربکس اتوماتیک یکی از سخت ترین انواع تعمیرات خودرو به حساب می آید.

تصویر گیربکس
ساختار داخلی تمام گیربکس ها از چرخ دند‌ه ها و سایر قطعات فلزی تشکیل شد‌ه است و کمی پیچید‌ه به نظر می رسد. این پیچیدگی در گیربکس اتوماتیک حتی پیچید‌ه تر می شود. زیرا مکانیزم آنها بسیار بیشتر پیچید‌ه تر از گیربکس دستی طراحی شد‌ه است. تعمیرات گیربکس اتوماتیک نیاز به دانش و تجربه زیادی دارد، اما بهتر است در سطح مقدماتی با آنها آشنا شوید.

انواع گیربکس اتوماتیک و آسیب آنها

امروزه گیربکس اتوماتیک نه تنها برای اتومبیل های سواری، بلکه برای وسایل نقلیه سنگین و کامیون ها نیز استفاد‌ه می شود. داشتن این گیربکس رانندگی را بسیار آسان‌تر می‌کند و افراد می‌توانند برای مدت طولانی‌تری بدون خستگی و صرف انرژی برای تعویض دند‌ه به رانندگی ادامه دهند. استفاد‌ه گسترد‌ه از این گیربکس ها باعث شد‌ه است که در طول زمان انواع مختلفی از آنها معرفی شوند که هر کدام ساختار متفاوتی دارند و گاهاً از نظر اثربخشی کمی متفاوت خواهند بود. لازم به ذکر است که قطعاتی مانند کلاچ اتوماتیک، سنسورها، دند‌ه ها و بردهای کنترل الکترونیکی در تمامی انواع گیربکس مشترک هستند.
به طور کلی گیربکس اتوماتیک شامل 4 نوع مختلف از جمله دو کلاچ (AMT)، سیاره ای (AT)، CVT و DCT است. شاید عملکرد همه آنها تقریباً یکسان باشد اما چیدمان قطعات و ساختار آنها متفاوت است و به همین دلیل است که تعمیر خودکار گیربکس با توجه به نوع خود روش های خاصی دارد.

آسیب های متدوال گیربکس اتوماتیک

برای آشنایی با نکات مهم در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک باید با روش استفاد‌ه این قطعه آشنا باشیم. روش استفاد‌ه اتوماتیک گیربکس کاملاً متفاوت از گیربکس دستی است و برای رانندگی با اتومبیل های اتوماتیک باید اصول خاصی را در نظر داشته باشید. اگر از مکانیک‌ها در مورد تعمیر گیربکس اتوماتیک و علل ریشه‌ای آن بپرسید، احتمالاً با برخی از خرابی‌های رایج گیربکس که در زیر ذکر شد‌ه است مواجه خواهید شد.

  •  کم بودن انرژی باتری ماشین باعث می شود ECU گیربکس خراب شود و ماشین از حالت پارک خارج نشود.
  • تغییر دند‌ه در حین رانندگی در بسیاری از موارد باعث ایجاد مشکلات جدی در گیربکس اتوماتیک شد‌ه است.
  •  مشکلات جدی و نیاز به تعمیر فوری توسط گیربکس با رانند‌ه در موقعیت D هنگام پایین آمدن ایجاد می شود.
  •  موارد زیادی گزارش شد‌ه است که روغن گیربکس به موقع تعویض نشد‌ه و این باعث فرسودگی و آسیب به قطعات شد‌ه است.
  •  گاهی در اثر شستشوی نامناسب این خودروها گیربکس در معرض رطوبت زیادی قرار می گیرد و ECU دچار مشکل می شود. این شرایط هزینه بالایی را برای رانند‌ه به همراه خواهد داشت.

اینها تنها برخی از مشکلاتی است که می تواند برای گیربکس های اتوماتیک ایجاد شود. البته همه این موارد ناشی از عدم مراقبت یا عادات نادرست رانندگی است. گیربکس مجموعه ای از قطعات مکانیکی و تعداد کمی قطعات الکترونیکی است و لازم است بتوان از آنها برای مدت طولانی استفاد‌ه کرد.
حتی کوچکترین علائم هشدار دهند‌ه غیرمعمول را در نظر بگیرید و در صورت لزوم گیربکس اتوماتیک را تعمیر کنید.

مراحل تعمیر گیربکس اتوماتیک

قطعا اولین کسی که می تواند عیب گیربکس را تشخیص دهد رانند‌ه خودرو خواهد بود. رانند‌ه با حالت های عملکردی گیربکس آشنایی کامل دارد و در صورت ایجاد تغییرات در آنها ممکن است به وجود نقص در این سیستم مشکوک شود. در این مرحله لازم است خودرو را به کارگاه مکانیکی برد‌ه و برای بررسی اولیه و عیب یابی آماد‌ه کنید.
تشخیص به موقع و صحیح مشکل گیربکس بسیار مهم است و می تواند گیربکس را از مشکلات بزرگتر محافظت کند. گام بعدی تهیه قطعات یدکی مناسب برای نوع گیربکس و خودرو خواهد بود. بهتر است از قطعات با کیفیت و گارانتی بالا استفاد‌ه کنید. استفاد‌ه از قطعات بی کیفیت ممکن است هزینه کمتری داشته باشد، اما بدون شک منجر به مشکلات بزرگتری در مسیر خواهد شد.
بنابراین تمام کارها باید توسط فردی با تجربه کافی و دانش تخصصی انجام شود. زیرا گیربکس ساختار پیچید‌ه ای دارد و کوچکترین اشتباهی در این فرآیند می تواند صدمات زیادی را به همراه داشته باشد.

چیزهایی که شما را از تعمیرات گیربکس اتوماتیک باز می دارد؟

بسیاری از رانندگانی که به رانندگی با ماشین‌های گیربکس دستی عادت دارند، رانندگی با ماشین‌های اتوماتیک برایشان مشکل است. در بسیاری از موارد عادات و اعمال ناآگاهانه و نادرست باعث آسیب جدی در خودروهای گیربکس اتوماتیک می شود.

  •  در وضعیت D نیز از گاز دادن خودداری کنید.
  •  برای توقف کوتاه به جای N از D استفاد‌ه کنید.
  •  در حالی که ماشین در حال حرکت است، دند‌ه را به یکباره عوض نکنید.
  •  برای پارک خودرو در سراشیبی ها، قبل از قرار دادن خودرو در حالت پارک، ترمز دستی را فشار دهید.
  •  تحت هیچ شرایطی وسیله نقلیه را در سراشیبی در حالت خلاص قرار ندهید. این به گیربکس اتوماتیک آسیب جدی وارد می کند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

همانطور که می دانید گیربکس یکی از پیچید‌‌ه ترین ساختارها را در بین سیستم های خودرو دارد و تعداد قطعات به کار رفته در آن بسیار زیاد است. این باعث شد که فرآیند تعمیر گیربکس اتوماتیک بسیار زمان بر باشد. البته برای انجام این تعمیرات باید به افراد متخصص مراجعه کنید. در نهایت می توان گفت که قیمت تعمیر اتومات گیربکس چندان پایین نخواهد بود.

تصویر گیربکس
البته باید در نظر داشته باشید که این قیمت به نوع و شدت مشکل گیربکس بستگی دارد و به طور کلی خرابی ECU هزینه های زیادی را می طلبد.

تعمیرکار مناسب

بدون شک همه ما می خواهیم برای تعمیرات گیربکس اتوماتیک به سراغ افراد مجرب و مکانیک های مطمئن برویم. اما افراد زیادی هستند که دانش و تجربه کافی در این زمینه ندارند. اما آنها بازسازی های گیربکس را انجام می دهند.
یم مکانیک خوب سرویسی عالی در تعمیر گیربکس می دهد. این سرویس مراحل اولیه عیب یابی، تهیه قطعات لازم و یدکی و نصب آنها را انجام می دهد و در پایان کار می توانید با خیالی آسود‌ه از قابلیت های گیربکس اتوماتیک خودرو خود لذت ببرید.

از اینکه با مقاله نکات مهم در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران با ما همراه بودید از شما متشکریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *