نکات فنی در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک

برای آشنایی با نکات فنی در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک ابتدا در لازم است با گیربکس ماشین  آشنا شوید. شما یک سیستم مکانیکی پیچید‌ه است که انتقال نیرو از موتور به میل لنگ را کنترل می کند. به دلیل گرما و اصطکاک بسیاری از قطعات متحرک، گیربکس در طول زمان بیش از هر بخش دیگری از خودرو فرسود‌ه می شود.

تشخیص دقیق مشکلات گیربکس برای افراد عادی از طریق چشم و گوش دشوار و تا حدودی غیرممکن است. بسیاری از مشکلات داخلی خودرو را می توان عملکرد بدن انسان دانست. به عنوان مثال، اگر شکم شما بدون هشدار شروع به درد و مشکلات دیگر کند. احتمالاً به آخرین چیزی که نوشید‌ه اید فکر خواهید کرد.

به طور کلی، مشکلات مربوط به سیستم های مکانیکی معمولاً دارای شواهد روشنی (از جمله صداهای غیر معمول یا شلیک نادرست خودرو) است که نشان می دهد عادی اند یا خیر. در نتیجه خودروی شما نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک دارد. صاحب خودرو می تواند این شواهد را حس کند، اما مشکل اینجاست که دقیقا نمی داند مشکل از کجاست!

گیربکس اتوماتیک:

در گیربکس های اتوماتیک باید حساسیت بیشتری نسبت به گیربکس های دستی داشته باشیم و قطعات یدکی را در زمان مناسب تعویض کنیم.

1- زمان و عملکرد مناسب برای تعویض روغن گیربکس بستگی به نوع خودرو و شرایط رانندگی دارد که حدود 50000 تا 60000 کیلومتر است. بهتر است برای اطلاع از میزان مناسب ابتدا به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

بررسی-روغن-گیربکس-اتوماتیک

2-در سرازیری نباید دنده (N) را رها کنیم زیرا این عمل به گیربکس فشار وارد می کند. بهتر است با قرار دادن دنده در حالت دستی و انتخاب دنده های سنگین تر از افزایش سرعت خودرو خودداری کنید. این کار باعث کاهش عمل ترمز و کاهش ساییدگی لنت ترمز می شود. البته باید توجه داشت که دور موتور باید زیاد بلند نشود زیرا با افزایش دور موتور فشار زیادی به کلاچ ها و تسمه های محرک وارد می شود.

برخی از رانندگان فکر می کنند که برداشتن دنده (N) در هنگام کاهش دنده باعث کاهش مصرف سوخت می شود، اما اینطور نیست زیرا پس از مدتی ECU تشخیص می دهد که موتور نباید قدرت تولید کند و به انژکتورها دستور می دهد که پاشش سوخت را متوقف کنند.

3- قبل ازاینکه دنده به حالت پارک باید ترمز دستی را بکشیم تا از درگیر شدن دنده جلوگیری کنیم. زیرا در صورت درگیر شدن دنده پارکینگ به دنده نهایی گیربکس (Parking Pawl) تنش وارد می شود و می شکند. از سویی اگر دنده پارک درگیر باشد و خودرو توسط خودرویی دیگر مورد اصابت قرار گیرد تنش وارد شد‌‌ه به دند‌ه پارک بسیار بیش تر از حالت قبل است.

(درگیر نشدن دنده پارک به معنای این نیست که دسته دنده در حالت پارک نباشد، بلکه منظور این است که دنده انتهایی گیربکس به علت این که ترمزدستی کشید‌ه شد‌‌ه است تحت تنش نباشد).

ادامه نکات فنی تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران

4- باید توجه داشته باشید که هنگام تعویض روغن گیربکس در این مدل از گیربکس ها، نباید کاملاً روغن گیربکس را تخلیه کنیم. زیرا تخلیه کامل موجب می شود سیستم گیربکس دچار خطا شود. به این صورت که گیربکس با روغن کهنه آداپته شد‌‌‌‌‌ه است. اینگونه هنگامی که روغن کاملاً تخلیه می شود. گیربکس باتوجه به داد‌‌ه هایی که از قبل داشته است نمی تواند درست کار کند و مشکلاتی از جمله تقه زدن و گاز هرز را به دنبال دارد. بهتر است به روغنی که در گیربکس مانده دست نزنیم  و روغن داخل کارتل گیربکس را تخلیه کنید. زیرا روغن کهنه و تازه با یکدیگر مخلوط و درصد آلودگی در مجموع روغن کاهش میابد.

5- بهتر است در ترافیک هایی که احتمال می دهیم حدود ۴۰ ثانیه و یا کم تر طول می کشد، از ترمز برای متوقف نگه داشتن خودرو استفاده کنیم یا دنده را در حالت خلاص بگذاریم تا روغن گیربکس داغ نشود.

6- برای تغییر وضعیت دنده از حالت D به R و یا برعکس حتماً خودرو را به طور کامل متوقف و سپس اقدام به تعویض حالت دسته دنده کنیم.

دنده اتوماتیک

7- بلافاصله پس از روشن کردن خودرو و درحالی که خودرو در حالت درجا (Idle) کار می کند، دور موتور از حالت نرمال بالاتر است. در این حالت بهتر است صبر کنیم تا دور موتور به حالت نرمال برسد و بعد ازآن دنده را از حالت P یا N به حالت D یا R تغییر دهیم. زیرا هنگامی که دور موتور بالاست و دنده را درگیر می کنیم فشار زیادی به کلاچ و باندها وارد می شود. این تنش بر دیگر قسمت های محرک نیز تأثیر می گذارد. بنابراین بهترین کار این است چند لحظه تا رسیدن دور موتور به حالت نرمال صبر کنیم.

در این مقاله با گیربکس و نکات فنی در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک آشنا شدید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *