مهمترین نکات در نگهداری گیربکس خودروهای خارجی

یکی از مهمترین نکات برای نگهداری و تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران بررسی سطح روغن است. این روغن سلامت کلی گیربکس را نشان می دهد.
بنابراین سطح روغن را اندازه گیری کنید و روغن 014

را در شرایط عادی هر 60000 کیلومتر و در شرایط غیرعادی هر 50000 کیلومتر تعویض کنید. سطح روغن کمتر از حد معمول نشان دهنده نشتی است که می تواند یک مشکل جدی باشد.

روغن گیربکس

اگر روغن گیربکس تیره باشد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید که روغن خوب باید شفاف باشد و ظاهر تیره یا کدر نداشته باشد. تولید کنندگان از مایعات با رنگ های مختلف استفاده می کنند، اما رایج ترین آنها قرمز است.
اگر متوجه شدید که روغن کمی بوی سوختگی می دهد، در اسرع وقت آن را به تعمیرگاه معتبر ببرید تا دچار مشکل جدی نشوید.
سیستم خنک کننده
سیستم خنک کننده خودروی شما نقشی حیاتی در سلامت موتور و گیربکس شما دارد و معمولاً تصور می شود که موتور شما را از داغ شدن بیش از حد محافظت می کند. با این حال، سیستم خنک کننده شما همچنین روغن گیربکس شما را خنک می کند تا هنگام رانندگی، آن را دریافت کند. بازرسی و نگهداری سیستم خنک کننده را بخشی از برنامه مراقبت و نگهداری گیربکس اتوماتیک خودرو خود قرار دهید.
قبل از رفتن به حالت دستی ترمز کنید
اگر قصد تعویض دنده را دارید و آن را در حالت دستی قرار می دهید، حتما بایستید، وضعیت دنده را عوض کنید و سپس پای خود را از روی ترمز بردارید.
هنگام رانندگی وضعیت دنده (به جز موقعیت دنده M دستی) را تغییر ندهید.

تعویض به موقع دنده ها

هنگامی که خودرو در حال حرکت است، از تعویض دنده جلوگیری کنید. اگر می خواهید دنده را از “Drive or D” به “Reverse or R” یا برعکس تغییر دهید، خودرو باید ترمز را کامل کرده باشد. اگر این کار را در حالی که خودرو در حال حرکت است انجام دهید، گیربکس تحت فشار قرار می گیرد و مشکلات زمان بندی جدی خواهد داشت.
رهایی از ترافیک (زیر 2 دقیقه)
خاموش و روشن کردن مجدد خودرو برای مدت کوتاهی باعث آسیب به قطعات گیربکس، دمای بالای روغن و آسیب به نوارهای ترمز می شود. بنابراین برای حفظ خودرو اگر ترافیک کم و زمان کمتر از 2 دقیقه است، خودرو را حذف نکنید.در صورت ترافیک طولانی، توصیه می کنیم خودرو را در حالت آزاد قرار دهید تا از افزایش دمای روغن جلوگیری شود.

مهمترین نکات در نگه داری گیربکس خودروهای خارجی

شتاب ناگهانی

یکی از مواردی که می تواند باعث آسیب گیربکس خودرو شود، شتاب ناگهانی خودرو است. بسیاری از افراد دور موتور را تا خط قرمز می‌چرخانند و سپس دنده را در درایو قرار می‌دهند تا سریع گیربکس حرکت کند.
اگر می خواهید به سرعت شتاب خودرو را افزایش دهید، توصیه می کنیم ابتدا خودرو را در موقعیت راننده قرار دهید و در حالی که پدال ترمز را فشار می دهید. سپس پدال گاز را فشار داده و ترمز را رها کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک، توصیه می کنیم مقاله نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک را مطالعه کنید.

دنده پارک (P)

مراقب باشید که اگر در حالت P به خودرو نیرو وارد شود آسیب جدی به قطعات گیربکس وارد شود. بنابراین توصیه می کنیم فقط در صورت توقف کامل خودرو را در این حالت رها کنید. برای این کار، خودرو را متوقف کنید، پدال ترمز را فشار دهید، ترمز دستی را بکشید و پس از اطمینان از توقف کامل، از حالت P استفاده کنید.

کنترل دستی

اگر دنده خودرو در ترافیک در حالت اتوماتیک باشد، واحد کنترل گیربکس به دلیل سرعت کم خودرو و فشار کم پدال گاز به سرعت دنده ها را راحت کرده و به حالت قبل برمی گرداند، این کار فشار زیادی را وارد می کند. روی قطعات گیربکس وارد شوید و دمای روغن را بالا ببرید گیربکس.بنابراین برای حفظ گیربکس اتوماتیکE در ترافیک روان، دنده را در حالت دستی قرار دهید. متأسفانه بسیاری از افراد خودرو را در حالت خنثی یا N قرار می دهند تا مصرف سوخت خودرو را در جاده کاهش دهند. این امر به دلیل خرابی پمپ روغن آسیب زیادی به قطعات گیربکس وارد می کند.

خودرو را گرم کنید

مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران تاکید بر این دارند که قبل از ادامه، صبر کنید تا خودرو گرم شود. توصیه می شود همیشه پس از روشن شدن خودرو چند دقیقه صبر کنید تا موتور قبل از رانندگی گرم شود، مخصوصاً زمانی که هوا سرد است.

روغن مناسب گیربکس

اغلب دارندگان خودرو از روغن صحیح گیربکس اتوماتیک استفاده نمی کنند و با این کار به خودروهای خود آسیب جدی وارد می کنند و خودرو خود را به جای مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران معتبر به تعمیرگاه های غیر معتبر مراجعه میکنند.
اطلاعات نوع روغن گیربکس برای وسیله نقلیه شما در دفترچه راهنمای خودرو موجود است. همچنین میتوانید از مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران نیز اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید. اگر از نوع ناسازگاری روغن استفاده می کنید، باید روغن گیربکس را تخلیه کرده و آن را با نوع صحیح جایگزین کنید.

مهمترین نکات در نگه داری گیربکس خودروهای خارجی
خودداری از یدک کشی

از خودرو خود به عنوان یدک کش استفاده نکنید. اگر از خودرو خود به خصوص در هوای گرم برای یدک کشی وزن زیاد استفاده می کنید، احتمال آسیب جدی به گیربکس در اثر اکسید شدن یا سوختن روغن گیربکس وجود دارد و دچار مشکل و نیاز شدی به تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران پیدا کنید.

لاستیک و رینگ خوب

استفاده از لاستیک ها و رینگ های غیر استاندارد (کوچکتر یا بزرگتر از اندازه استاندارد) در دراز مدت به گیربکس خودرو آسیب می رساند.

بررسی منظم

مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که مهمترین جنبه حفظ گیربکس اتوماتیک شما سرویس و بازرسی منظم است. این در بروشور خودرو توضیح داده شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *