تعمیر گیربکس اسپورتیج

از اولین گیربکس تا به امروز انواع گیربکس های دستی و اتوماتیک توسط شرکت های مختلف طراحی و ساخته شده است. خودروهای مختلف به این گیربکس ها مجهز شده اند. لحظاتی وجود دارد که هنگام خرید خودرو باید به آنها توجه کنید. در این مقاله تفاوت بین گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی را توضیح خواهیم داد.

خودروی اتومات یا دستی

دقت در خرید خودرو و در نظر گرفتن تمام جوانب آن بسیار مهم است. وقتی می خواهید پرداختی انجام دهید، بهتر است انتخاب درستی داشته باشید تا شما و خانواده تان با این انتخاب آرامش و آسایش بهتری داشته باشید. یکی از نکاتی که در هنگام خرید خودرو باید به آن توجه کنید. انتخاب بین خودرویی با گیربکس دستی یا گیربکس اتوماتیک است. راه حل اول این است که هر دو ماشین گیربکس اتوماتیک و ماشین گیربکس دستی را رانندگی کنید. سپس توجه کنید که با کدام ماشین راحت تر رانندگی می کنید.
همانطور که می دانید هر دو نوع گیربکس دارای مزایا و معایبی هستند. این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام ماشین و گیربکس با سبک رانندگی و علایق شما مطابقت دارد.
می توانید خودروی با گیربکس اتوماتیک را انتخاب کنید و در نهایت با آرامش و راحتی رانندگی کنید، یا ماشینی با گیربکس دستی انتخاب کنید و کنترل بیشتری روی ماشین داشته باشید و هیجان رانندگی را در اولویت خود قرار دهید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تفاوت های میان این دو نوع گیربکس بیشتر آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نوع عملکرد گیربکس دستی

این نوع گیربکس ها حالت استاندارد گیربکس محسوب می شوند. کلاچ آنها از نوع خشک است و با نیروی پا کار می کند. اهرم دنده و تعویض دنده نیز به صورت دستی انجام می شود. در این گیربکس، فلایویل به انتهای میل لنگ متصل می شود. و زمانی که موتور روشن می شود فلایویل نیز با میل لنگ می چرخد. با این چرخش دیسک و دیسک کلاچ که به سطح صاف فلایویل متصل است شروع به چرخش می کنند.
عملیات انتقال گشتاور خروجی موتور به چرخ ها توسط مجموعه ای از چرخ دنده ها انجام می شود. که بر روی دو شفت ورودی و خروجی قرار دارند.

هر یک از شفت های ورودی و خروجی گیربکس دارای تعدادی چرخ دنده ثابت و متحرک است. چرخ دنده های ثابت از محور می چرخند. اما این راننده است که تصمیم می گیرد کدام دنده توسط چرخ دنده لغزش شفت قفل شود و نیرو را از شفت دریافت کند. وقتی راننده پدال کلاچ را فشار می دهد، فشار دیسک کلاچ از روی دیسک برداشته می شود و این عمل امکان تعویض دنده را فراهم می کند.

نوع عملکرد گیربکس اتوماتیک

پس از گیربکس های دستی، گیربکس های اتوماتیک برای راحتی بیشتر و عملکرد بهتر خودرو طراحی شدند.
اگر در گیربکس معمولی هماهنگی لازم را بین سرعت دنده و تعویض دنده انجام ندهید باعث خرابی فنی گیربکس می شود و مجبور به تعمیر گیربکس خواهید بود. اما گیربکس های اتوماتیک با یک اهرم و فشار بیشتر روی پدال گاز به طور خودکار موقعیت دنده را تغییر می دهند.
گیربکس های اتوماتیک دارای اجزای مختلفی هستند. همه این اجزا به حفظ سرعت و قدرت موتور کمک می کنند. گیربکس اتوماتیک دارای سه قسمت به نام های پروانه، توربین و استاتور می باشد. این قطعات به شکل فن هستند و در سیالی به نام سیال انتقال قرار می گیرند. توربین به انتهای میل لنگ بین محور ورودی انتقال و پروانه متصل است. استاتور نیز بین این دو قرار می گیرد.تصویر گیربکس

وقتی موتور روشن می شود. هنگامی که میل لنگ می چرخد، پروانه نیز می چرخد ​​و روغن را حرکت می دهد. استاتور حرکت روغن مایع را هدایت می کند و توربین با استفاده از انرژی آن می چرخد. انرژی سیال از طریق شفت به چرخ دنده ها و دیفرانسیل می رود. در این قسمت دیفرانسیل انرژی سیال کنترل شده را به چرخ ها هدایت می کند.

تفاوت بین گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی

این دو نوع گیربکس یک وظیفه را دارند اما عملکرد متفاوت آنها را بسیار متمایز از هم می کند. در ادامه تفاوت های آنها را به اختصار نام می بریم و هر کدام را به طور مختصر شرح می دهیم.

  •  تفاوت رانندگی با ماشین گیربکس اتوماتیک و دستی که یک امر سلیقه ای است.
  •  تفاوت مصرف سوخت اتوماتیک و دستی گیربکس، که در دستی کمتر است.
  •  تفاوت گیربکس اتوماتیک یا دستی از نظر مهارت های رانندگی، که گیربکس دستی مهارت محور تر است.
  •  قیمت کل گیربکس اتوماتیک و دستی، که گیربکس اتوماتیک گران تر است.
  •  تفاوت گیربکس اتوماتیک یا دستی از نظر تمرکز راننده، که تمرکز رانندگی با گیربکس اتوماتیک بیشتر است.
  •  هیجان رانندگی در گیربکس اتوماتیک و دستی که در گیربکس دستی بیشتر است.

توضیحات بیشتر

قبل از خرید ماشین حتماً سبک رانندگی خود را در نظر بگیرید. اگر تمرکز رانندگی بالایی دارید یا هیجان رانندگی گیربکس دستی را بیشتر دوست دارید، می توانید آن را انتخاب کنید. اما اگر خواهان ایمنی و رانندگی راحت و آرامش بیشتری هستید، می توانید خودروهای گیربکس اتوماتیک را انتخاب کنید.
هنگام رانندگی با دنده دستی برای مدت طولانی در ترافیک، با گذشت زمان، اگر از کلاچ زیاد استفاده کنید، عوارضی مانند گرفتگی عضلات پا و ستون فقرات را به همراه خواهد داشت.

تعمیر گیربکس دستی و اتوماتیک

البته به خاطر داشته باشید که گیربکس های دستی به دلیل طراحی و عملکرد ساده تر هزینه تعمیرات کمتری دارند. همچنین تعمیر گیربکس اتوماتیک در گیربکس تهران بسیار ارزان تر از سایر مراکز خواهد بود. شما برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در گیربکس تهران با گزینه های وسیع تری از نظر لوازم یدکی و مکانیک رو به رو خواهید بود. به این دلیل است که ما تعمیر گیربکس اتوماتیک در گیربکس تهران را به شما توصیه می کنیم.

به دلیل پیچیدگی سیستم های خود، گیربکس های اتوماتیک چندین برابر هزینه تعمیر و تعویض بیشتری نسبت به گیربکس های دستی دارند. توجه داشته باشید که گیربکس های دستی به دلیل وجود کلاچ زودتر از کار می افتند. اما گیربکس های اتومات به دلیل نداشتن کلاچ عمر بیشتری دارند.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *