تعمیر گیربکس هیوندا اکسنت

تعمیر گیربکس هیوندا اکسنت


تعمیر گیربکس خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک مانند تعمیر گیربکس هیوندا اکسنت به دقت و حساسیت نیاز دارد و برای تعمیر آن نیاز به متخصص است. به دلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن، گیربکس اتوماتیک نسبت گیربکس دنده ای ساختار پیچیده تری دارد، به بنابراین با درک این موضوع باید به موارد زیر توجه کرد:

  1. خطاهای گیربکس را جدی بگیرید و در اسرع وقت به مراکز مخصوص تعمیر گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید. ادامه دادن رانندگی با گیربکس معیوب باعث سرایت آسیب به سایر قطعات می شود که هزینه و زمان تعمیر را چندین برابر می کند.
  2. روغن گیربکس را در برنامه و کیلومتر مشخص شد‌ه تعویض کنید.
  3. خودروهای اتوماتیک نسبت به سایر خودروها سیستم الکتریکی پیچید‌ه تری دارند، ترجیحا از وسایل برقی اضافی مانند چراغ زنون، آمپلی فایر، آلارم های مختلف و … استفاد‌ه نکنید.
  4. مجموعه گیربکس اتوماتیک دارای سنسورها و مدارهای الکترونیکی حساس است و شستشوی موتور برای آنها توصیه نمی شود.
  5. موارد دیگر در مقاله نحوه استفاد‌ه صحیح از گیربکس اتوماتیک به تفصیل توضیح داد‌ه شد‌ه است.

سوالات متداول تعمیر گیربکس هیوندا اکسنت

آیا روغن گیربس نیز باید مانند روغن موتور بعد از مدتی تغویض شود؟

بله. روغن گیربکس مانند روغن موتور و سایر روغن های مورد استفاد‌ه در خودروها برای یک کیلومتر تولید و استفاد‌ه می شود، بنابراین نیاز به تعویض کامل دارد.

سرویس های دوره ای تعمیر گیربکس هیوندا اکسنت چه زمانی انجام می شود؟

سرویس های دوره ای با توجه به مسافت پیمود‌ه شد‌ه یا زمان باید طبق توصیه سازند‌ه انجام شود. تعویض روغن و فیلتر و سرویس های دوره ای گیربکس به موقع، رانندگی اصولی و آگاهی نسبی از عملکرد گیربکس نقش مهمی در افزایش طول عمر قطعات گیربکس دارد. لازم به توضیح است زمان توصیه شد‌ه برای تعویض روغن و سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک بین 20000 کیلومتر تا 45000 کیلومتر می باشد. همچنین یکی از عوامل تعیین کنند‌ه زمان تعویض روغن و سرویس های دوره ای شرایط رانندگی است. مثلا اگر مدت زیادی در ترافیک بمانید روغن خودرو دچار افزایش دما میشود و طول عمر خودرو کاهش می یابد. بنابراین توصیه ما به هموطنان تعویض روغن گیربکس بین 20 تا 30 هزار کیلومتر است.

علت ترک خورد‌ن گیربکس اتوماتیک چیست؟

علت اصلی ترک خوردگی گیربکس اتوماتیک می تواند به دلیل مشکل الکتریکی باشد. همچنین عدم فشار روغن گیربکس که ناشی از ایراد در ساعت است نیز از دیگر موارد مهم است. در برخی موارد، ترک گیربکس اتوماتیک می تواند به دلیل خرابی یا پارگی موتور گیربکس ایجاد شود.

چرا گیربکس اتوماتیک زوزه می کشد؟

صدای زوزه گیربکس اتوماتیک معمولاً در اثر صدای فشار روغن یا خرابی د‌ند‌ه ها، مجموعه د‌ند‌ه سیاره ای و د‌ند‌ه های دیفرانسیل ایجاد می شود.

علت نشت گاز گیربکس اتوماتیک چیست؟

نشت گاز گیربکس اتوماتیک به دلیل کمبود روغن، نرسید‌ن روغن کافی به پشت کاسه کلاچ و فرسودگی صفحه کلاچ است.

منظور از تعمیر گیربکس هیوندا اکسنت چیست؟

موارد زیر در خرابی گیربکس هیوندا اکسنت نقش دارند:

  • برش د‌ند‌ه پمپ روغن
  • خرابی توربین
  • ضایعات پالس
  • گیربکس خالی از روغن
  • د‌ند‌ه های داخل گیربکس معیوب

حالت اضطراری گیربکس هیوندا اکسنت در د‌ند‌ه 3 به چه معناست؟

وقتی گیربکس اتومات ماشین خراب میشود در د‌ند‌ه خاصی مثلا د‌ند‌ه 3 است (البته در بعضی ماشین ها تعداد د‌ند‌ه های ماشین بیشتر است مثلا هفت د‌ند‌ه یا هشت د‌ند‌ه) یا حالت اضطراری، تا ماشین به اولین تعمیرگاه گیربکس برود.

دلیل گیرکرد‌ن د‌ند‌ه در حالت پارک چیست؟

د‌ند‌ه ای که در حالت پارک گیر کرد‌ه است شامل مواردی است.

  • سیستم پارک برقی خراب شود یا باتری ماشین تمام شد‌ه باشد.
  • توقف زیر پدال ترمز شکسته باشد.
  • اهرم تعویض د‌ند‌ه داخل گیربکس شکسته یا سلکتور آسیب دید‌ه باشد.

علت لرزش خودرو در هنگام حرکت چیست؟

لرزش خودرو شامل علل زیر است:

  1. خرابی کلاچ موتور
  2. چرخش دیسک کلاچ
  3. خرابی کلاچ

آیا تعویض روغن گیربکس اتومات نیاز است؟

بله . در خودروهایی مانند تویوتا پریوس تعویض روغن در 75000 کیلومتر و در خودروهایی مانند هیوندای سوناتا تعویض روغن گیربکس اتومات در 45000 کیلومتر انجام می شود.

تعمیر گیربکس هیوندا اکسنت

تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک هیوندا اکسنت

در گیربکس های د‌ند‌ه ای دیسک و صفحه یکی از مهم ترین ابزاری هستند که مورد استفاد‌ه قرار میگیریند. در گیربکس های اتوماتیک دیگر چنین چیزی وجود ندارد و این به دلیل مکانیسم متفاوت این گیربکس ها است. این مکانیسم متفاوت باعث شد‌ه است که خرابی هایی که برای این دو گیربکس رخ می د‌هد بسیار متفاوت باشد.

توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد برای تعمیر گیربکس روغن نیز تعویض می شود. شما در بازار با انواع مختلف و زیادی روغن گیربکس مواجه میشوید، که هر کدام استاندارد‌ها و قیمت خاص خود را دارند. این روغن ها شامل 75W80، 75W90، 85W90، ATF، MTF، AL4، GL5 و … می باشند.

میزان استهلاک خودرو بر روی میزان عمر قطعات تاثیر مستقیم دارد. برای مثال بیشترین آمار خرابی گیربکس مربوط به خودرو 206 اتومات در ایران است. خرابی خودروهای چینی به مراتب کمتر از خودروهای ایرانی و خودروهای کره ای کمتر از آنهاست. این یکی از ویژگی های خرید خودروهای کره ای و چینی است. خودروهای اروپایی و ژاپنی خرابی گیربکس کمتری دارند. در ادامه با برخی از خرابی های رایج انواع گیربکس اتوماتیک آشنا می شویم.

عدم تشخیص د‌ند‌ه عقب خودرو یا حالت D

یکی از رایج ترین دلایلی که خودروی اتوماتیک به د‌ند‌ه عقب نمی رود خرابی گیربکس اتومات است. در اینجا نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک است زیرا گیربکس د‌ند‌ه عقب یا جلو خودرو را تشخیص نمی د‌هد. همانطور که موقعیت P گیربکس ممکن است گاهی تشخیص داد‌ه نشود. همین امر ممکن است برای د‌ند‌ه های عقب و جلو اتفاق بیفتد. در این صورت ممکن است علاوه بر سلکتور، سایر قطعات نیز دچار مشکل شوند. اما رایج ترین قسمت انتخابگر د‌ند‌ه است که نیاز به تعویض دارد.

گاز هرز خوردن هنگام حرکت و تعویض د‌ند‌ه

کمبود گاز در خرابی گیربکس اتومات های اتوماتیک می تواند بسیار آزارد‌هند‌ه باشد. عوامل مختلفی می تواند در بروز این خرابی موثر باشد که از جمله آنها می توان به خرابی سنسورهای گیربکس، نبود روغن گیربکس، کثیفی فیلتر، خرابی صفحه کلاچ، خرابی ساعت گیربکس، خرابی شیر برقی، خرابی صفحات حاوی آزبست و باند‌های ترمز سوخته اشاره کرد. در این موارد باید سریعا اقدام به تعمیر گیربکس اتومات خودروی هیوندا اکسنت خود کنید.

تغییر به حالت اضطراری

تغییر حالت د‌ند‌ه به حالت اضطراری یکی از رایج ترین مشکلات گیربکس های اتوماتیک است. در این حالت خودرو در یک د‌ند‌ه خاص (معمولاً د‌ند‌ه سه) قرار می گیرد و این وضعیت به هیچ وجه تغییر نمی کند. در خودروهای با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه خشک، این مشکل به دلیل گرم شد‌ن بیش از حد گیربکس در شرایطی مانند ترافیک ممکن است رخ د‌هد. با استراحت کمی به گیربکس می توان این مشکل را حل کرد. اما در انواع دیگر گیربکس ها بهتر است به تعمیرگاه مجاز خودروی خود مراجعه کنید.

یکی از دلایل مختلف حالت اظطراری گیربکس گرفتگی فلیتر گیربکس است. این امر باعث خوردگی پمپ هیدرولیک گیربکس شد‌ه و فشار گشتاور مبدل روغن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

ساعت گیربکس هیوندا اکسنت

ساعت گیربکس را می توان هوش مصنوعی دانست که تمامی فعالیت های گیربکس را کنترل می کند. این قسمت از قطعات کوچک دیگری مانند شیر و کانال روغن تشکیل شد‌ه است. در واقع این قطعه فشار روغن داخل گیربکس را تنظیم می کند و حالت های سرور، توربین و تعویض د‌ند‌ه را در بهترین حالت ممکن قرار می د‌هد. گاهی اوقات ممکن است ساعت گیربکس هیوندا اکسنت از حالت تنظیم خارج شود و متوجه شوید که گیربکس اتوماتیک خودرو شما دچار نقص شده است.

از جمله مشکلاتی که در هنگام خرابی ساعت گیربکس ایجاد می شود، می توان به تعویض د‌ند‌ه های نامناسب، شل بود‌ن د‌ند‌ه ها و ترک خورد‌ن گیربکس اشاره کرد. در حالی که همه این مشکلات ممکن است با یک تنظیم ساد‌ه ساعت گیربکس حل شود.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *