تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران

گیربکس یکی از اجزای اصلی خودرو است. ارزش آن به قدری بالاست که می توانیم آن را در رده موتور خودرو قرار دهیم. دو دلیل برای اهمیت زیاد گیربکس وجود دارد. اولی اینکه هر موتور دارای محدودیت سرعت است و نمی تواند از آن بیشتر شود و گشتاور دوم گشتاور خاصی است که هر موتور می تواند در حداکثر سرعت خود تولید کند.

دو نوع گیربکس، دستی و اتوماتیک وجود دارد که در حال حاضر گیربکس اکثر خودروها به خصوص خودروهای خارجی گیربکس اتوماتیک می باشد. با توجه به اهمیت گیربکس، در این بخش مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران سعی در بررسی تعمیر گیربکس خودروهای خارجی را دارد.

ساختار گیربکس خودروهای خارجی و لوکس

گیربکس خودرو های لوکس
گیربکس خودرو های لوکس – گیربکس تهران

گیربکس ها، ماشین های ساده یا به اصطلاح وسایلی هستند که بدون تغییر در میزان کار، انجام کارهای مختلف را در خودرو روان و آسان می کنند. یا به عبارت دیگر جعبه دنده امکان جابجایی اجسام سنگین تر با قدرت کم مانند اهرم، قرقره، جرثقیل، چرخ دنده و غیره را فراهم می کند.
جعبه‌دنده که در زبان انگلیسی معادل «گیربکس» است، بخشی از دستگاه است که بعد از موتور یا به روش تجهیزات صنعتی قرار می گیرد و با افزایش و کاهش گشتاور مورد نیاز دستگاه به دست می آید.
گیربکس در دو دسته تولید می‌شوند؛ اول گیربکس های کاهنده هستند و دوم  گیربکس های افزاینده هستند.
جعبه‌دنده یا گیربکس در عمل سیستم انتقال به موتور، مکانیزم ویژه و قویی دارد که با آن مقدار معینی از سرعت موتور به همه چرخ‌های اتومبیل با استفاده از دنده‌ها و سرعت‌های مختلف منتقل می‌ شود.
نتیجه توانایی کنترل نیرو و سرعت جعبه دنده و اتومبیل خواهد بود. حضور گیربکس به راننده اجازه می ‌دهد تا موتور را در شرایط مورد نظر را کنترل کند بدون اینکه سرعت و دور موتور خیلی زیاد شود.

در ادامه چند مدل از گیربکس ها را با هم بررسی میکنیم:
  1. گیربکس دستی (دستی یا دستی اتوماتیک):

    • گیربکس دستی: در این نوع گیربکس، راننده باید خودکاراً دسته‌ی گیربکس را تغییر دهد. این نوع گیربکس بیشتر در خودروهای اسپرت و اتومبیل‌های عملکرد بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    • گیربکس دستی اتوماتیک: در این نوع گیربکس، راننده برای تغییر دنده نیازی به دستی کار کردن ندارد. گیربکس اتوماتیک به صورت خودکار تغییر دنده می‌دهد. این نوع گیربکس در خودروهای لوکس بسیار محبوب است.
  2. گیربکس دو کلاچه (تک کلاچه و دو کلاچه):

    • گیربکس تک کلاچه: این نوع گیربکس دارای یک کلاچ برای تغییر دنده است. راننده باید کلاچ را فشار دهد تا دنده تغییر کند. این نوع گیربکس معمولاً در خودروهای لوکس با عملکرد و کنترل بالا استفاده می‌شود.
    • گیربکس دو کلاچه: در این نوع گیربکس دو کلاچه، دو کلاچه برای تغییر دنده وجود دارد که به راننده امکان تغییر سریعتر و بهتر دنده‌ها را می‌دهد. این نوع گیربکس بهبود عملکرد و بهره‌وری سوخت ارائه می‌دهد و معمولاً در خودروهای اسپرت و لوکس استفاده می‌شود.
  3. گیربکس اتوماتیک (بدون کلاچه):

    • در این نوع گیربکس، راننده بدون نیاز به کلاچه‌ها تغییر دنده می‌دهد. این نوع گیربکس اتوماتیک معمولاً در خودروهای لوکس بزرگ و راحت مورد استفاده قرار می‌گیرد و از راحتی و کنترل آسان برخوردار است.

ساختار دقیق گیربکس در هر خودرو به توسط سازنده و مدل خودرو تعیین می‌شود و ممکن است با توجه به تکنولوژی‌های مورد استفاده و نیازهای خودرو تغییر کند. اطلاعات دقیق در مورد گیربکس یک خودرو خاص در دفترچه راهنمای آن خودرو یا از منابع معتبر خودروسازی قابل دسترسی است.

 

 

نکات مهم در نگهداری و مراقبت و تعمیر گیربکس خودروهای خارجی

تعمیر گیربکس خودروهای خارجی
تعمیر گیربکس خودروهای خارجی در گیربکس تهران

همانطور که گفته شد گیربکس یکی از اجزای اصلی و ضروری و مهم در هر خودرو به خصوص خودروهای لوکس خارجی است. که با توجه به اهمیت و کاربرد گیربکس، نگهداری آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در صورت خرابی گیربکس خودرو، قیمت خرید آن در برخی موارد حتی از قیمت موتور خودرو نیز بیشتر می شود که نشان از اهمیت بالای گیربکس دارد و می توان برای تعمیر و سرویس خودروی خود به مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران مراجعه نمائید. در نگهداری از گیربکس خودروهای لوکس خارجی باید به تمام موارد توجه کافی و لازمی داشته باشد.

نگهداری، مراقبت و تعمیر گیربکس خودروهای خارجی بسیار مهم است تا عمر مفید این قسمت کلیدی از خودرو حفظ شود. در ادامه، تعدادی از نکات مهم برای نگهداری و مراقبت از گیربکس خودروهای خارجی آمده است:

  1. تعویض روغن گیربکس: تغییر منظم روغن گیربکس بسیار مهم است. روغن گیربکس به مرور زمان خراب می‌شود و نیاز به تعویض دارد. بر اساس راهنمای خودرو، تعداد کیلومترهای مورد پیموده یا زمان مشخص، روغن گیربکس را تعویض کنید.
  2. نگهداری دیسک صفحه : اگر خودرو شما دارای گیربکس دستی یا گیربکس تک کلاچه است، به نگهداری دیسک صفحه توجه داشته باشید. بررسی و تنظیم سیم کلاچ در گیربکس دستی به صورت منظم و تعویض زمانی که نیاز است، از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند.
  3. رانندگی به دقت: از رانندگی به دقت و استفاده از گیربکس به درستی اطمینان حاصل کنید. عدم تغییر دنده در حالت‌های ناسالم و تغییر دنده در حالت استوانه نیاز به تعمیر را ایجاد می‌کند.
  4. نظارت بر علائم هشدار دهنده : نظارت بر علائم نشانگر درون خودرو و علائم بروی گیربکس بسیار مهم است. اگر هر نشانگر اخطاری روشن شود یا علائم غیرعادیی روی گیربکس ظاهر شوند، سریعاً به تعمیرگاه مراجعه کنید.
  5. تعمیر و نگهداری به موقع: هر گونه نشتی یا مشکل در گیربکس باید به سرعت تعمیر شود. تاخیر در تعمیر ممکن است باعث خرابی‌های جدی در گیربکس شود.
  6. استفاده از مراکز تعمیر معتبر: اگر نیاز به تعمیر گیربکس دارید، به یک مرکز تعمیر معتبر و متخصص خودرو مراجعه کنید. تخصص و تجربه تعمیرکاران در این مراکز می‌تواند از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری کند.
  7. تعویض جلوبندی: اگر گیربکس شما دارای یک جلوبندی مربوط به تعداد دنده‌ها است، در صورت لزوم جلوبندی را تعویض کنید. جلوبندی خراب می‌شود، ممکن است عملکرد گیربکس تحت تأثیر قرار گیرد.
  8. نگهداری منظم: به نگهداری منظم و نظافت دقیق خودرو اهمیت دهید. آلودگی‌ها و کثیفی‌ها می‌توانند به گیربکس و سیستم‌های مجاور آسیب بزنند.
  9. رانندگی هوشمند: رانندگی هوشمند و اجتناب از رفتارهای تند و خشن می‌تواند به عمر طولانی‌تر گیربکس کمک کند.

با رعایت این نکات و نگهداری و مراقبت منظم از گیربکس خودرو، می‌توانید عمر مفید و عملکرد بهینه این بخش اساسی از خودرو خود را تضمین کنید. همچنین، همیشه به راهنمای مربوط به خودروی خود و توصیه‌های تولید کننده مراجعه کنید تا نگهداری مناسب انجام دهید.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک 

کاهش قدرت خودرو:

اگر سطح روغن گیربکس پایین باشد یا نشتی داشته باشد، احتمال کاهش قدرت در خودروهای اتوماتیک زیاد است. در صورت مشاهده چنین مشکلی روغن گیربکس را عوض کنید.

ترک خوردگی گیربکس اتوماتیک:

علت اصلی ترک خوردگی گیربکس اتوماتیک می تواند خطای الکتریکی یا کمبود فشار روغن باشد. که به دلیل آسیب یا پارگی موتور گیربکس یا خرابی ساعت خودرو اتفاق می افتد.

حذف ناخواسته گیربکس:

اگر مشکلاتی مانند قطع شدن دند‌ه پمپ روغن ، خراب بودن توربین ، کثیف بودن پیستون ،خالی بودن روغن پیستون و دنده های داخل گیربکس معیوب باشند باعث حذف ناخواسته گیربکس می شوند.

شنیدن صدای زمزمه از گیربکس:

هنگام شنیدن صدای زمزمه از گیربکس ممکن است دند‌‌‌‌‌ه آسیب دیده یا ماشین به یاتاقان برخورد کرد‌ه باشد.

تاخیر در گیربکس:

گیربکس های اتوماتیک برای تعویض دند‌ه ها در کسری از ثانیه طراحی شد‌ه اند. اما اگر با تاخیر مواجه شدید، ممکن است به دلیل نشت روغن گیربکس باشد.

بوی سوختگی ناشی از روغن گیربکس:

در صورت استشمام بوی سوختگی از روغن گیربکس باید سریعا آن را شناسایی و تعمیر کنید. روغن دنده ای که کثیف است یا بوی سوختگی دارد باعث عملکرد ضعیف عملیات روانکاری در سیستم انتقال قدرت می شود و باعث آسیب به گیربکس می شود اگر به این قطعه آسیبی وارد شد می توانید به مرکز گیربکس تهران  برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران مراجعه کرده و برای تعمیر گیربکس اتوماتیک مشاوره شوید.

تعویض خود به خودی دنده ها:

اگر دنده ها به طور ناگهانی و ناخواسته تعویض می شوند، باید در اسرع وقت به مرکز تعمیر گیربکس در تهران مراجعه کنید.

تعمیرگیربکس لوکس
تعمیرگیربکس لوکس در گیربکس تهران

تکان خوردن ماشین:

اگر ماشین تکان بخورد می تواند نشان دهند‌‌‌‌‌‌ه مشکل در گیربکس باشد. در ماشین های اتوماتیک اگر شتاب زیاد باشد ماشین لرزش دارد.

روشن شدن چراغ چک موتور:

یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک موتور،خراب شدن گیربکس اتوماتیک است. سنسورهای داخل خودرو به رایانه اطلاع می دهند که مشکلی وجود دارد.

نشت روغن گیربکس:

یکی دیگر از دلایل مشکل گیربکس اتوماتیک نشتی است که باید آن را برطرف کنید زیرا در صورت ادامه نشتی، آسیب جدی به سیستم گیربکس خودرو شما وارد می شود. رنگ روغن موتور قرمز و شفاف است. اگر تیره باشد یعنی گیربکس نشتی دارد.

صدای خودرو در زمان خلاص بودن اتومبیل:

اگر صداهای غیرمعمولی در هنگام خلاص بودن خودرو می شنوید، مشکل این است که سطح روغن گیربکس پایین است یا قطعاتی مانند بلبرینگ زنجیر یا دنده عقب فرسوده شده است.

مکث کردن خودرو :

اگر خودروی شما در تعویض دنده مکث داشته باشد، علت آن مربوط به کلاچ است، اما اگر تعویض دنده به سختی انجام شود، این نشانه نقص در گیربکس است که می توانید به مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران سر بزنید.

زوزه در گیربکس اتوماتیک:

عدم وجود روغن در گیربکس، خشک شدن و یاتاقان های آسیب دید‌ه که منجر به زوز‌‌‌‌ه زدن گیربکس اتوماتیک می شود. وجود سایش، یکنواختی، دند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه های شکسته یا بریده شد‌ه گیربکس، اکسل های شل و چرخ دند‌ه های دندانه دار خراب شد‌ه اند. تعیین علت زوز‌‌‌ه زدن گیربکس اتوماتیک یک کار تخصصی است و نیاز به یک فرد مجرب دارد و هزینه آن پس از مشخص شدن علت ناله گیربکس مشخص می شود.
در صورت بروز هر یک از این موارد بهتر است سریعا برای بررسی خودرو به مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران مراجعه کنید تا در صورت خرابی گیربکس سریعا تعمیر شود و ایراد گیربکس آسیبی به سایر قطعات خودرو وارد نکند.

امیدواریم مطلب تعمیر گیربکس خودروهای خارجی از مجموعه گیربکس تهران برای شما مفید باشد.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *