تعمیر گیربکس تویوتا لکسوز

خودروها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هماهنگی و کار صحیح این قطعات در کنار هم باعث حرکت صحیح خودرو می شود. مهمترین اجزای هر خودرویی موتور، سیستم الکتریکی و گیربکس اتوماتیک است. در این مقاله قصد داریم به نحوه ی تعمیر گیربکس تویوتا لکسوز بپردازیم.

تویوتا لکسوز

یکی از خودروهایی که در چند سال اخیر کولاک کرده و در ایران عرضه شده تویوتا لکسوز بوده و تعداد زیادی طرفدار پیدا کرده است. با توجه به اینکه این خودرو در ایران قیمت بالایی دارد از این رو نگهداری مناسب و جلوگیری از خراب شدن آن اهمیت بسیار زیادی دارد. اولین خودروی لکسوز LS400 بود که برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ وارد بازار شد و توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند و به رقیبی جدی برای بنز و بی ام و تبدیل شود. هر چند تویوتا محصولاتی کاربر پسند را تولید و روانه بازار می کند که هر کدام از ماشین‌ ها خصوصیات جذاب مختص خود را دارند.
لکسوز محصولات خود را در مدل های مختلف دستی و اتوماتیک به بازار عرضه کرد که از قابلیت هایی مطرح و به روزی برخوردار بودند. لکسوز یک برند قابل اعتماد است که همواره به عنوان یکی از برترین برندهای خودروهای لوکس به حساب می آید.

تاریخچه

تاریخچه لکسوز از یک پروژه پنهانی تویوتا شروع شد که این خودرو LS400 نام گرفت و توانست در دسته خودروهای لوکس و ممتاز ژاپن قرار بگیرد. لکسوز اولین بار در سال ۱۹۸۹ معرفی شد و تا سال ۲۰۰۵ طول کشید به عنوان یک برند مستقیم وارد بازار شود. تاریخ رسمی تاسیس برند لکسوز را می‌توان سال ۱۹۸۹ نامید و توسط مدیر وقت تویوتا یعنی ایجی تویودا (Eiji Toyoda) تاسیس شد. تا سال ۲۰۰۵ برند لکسوز به‌ صورت مستقل در ژاپن به فروش نمی‌ رفت و محصولات تولیدی آنها در ژاپن با همان نام تویوتا عرضه می‌شدند.

لکسوز زیرمجموعه‌ ای از شرکت خودروسازی تویوتا است که با هدف تولید خودروهایی لوکس ایجاد شد. تویوتا یکی از بزرگترین برندهای خودروی جهان و به نوعی زیرشاخه‌ ی خودروهای لاکچری این شرکت بزرگ ژاپنی است. این برند در حال حاضر در میان ۱۰ شرکت بزرگ بین‌ المللی ژاپن قرار دارد و مرکز شرکت لکسوز در شهر ناگویا ژاپن و دیگر دفاتر اصلی در شهرهای بروکسل بلژیک، تورانس و کالیفرنیا در آمریکا واقع هستند. از کارخانه‌های اصلی تولید محصولات این برند می‌توان به کارخانه‌ی تاهارا و منطقه‌ی صنعتی آیچی اشاره کرد. تمرکز کارخانه‌ های این برند در مناطق چوبو (Chubu) و کیوشو (Kyushu) واقع است.

انواع خودروهای لکسوز

خطوط تولیدی خودروهای لکسوز دامنه‌ ی وسیعی از انواع خودروها را شامل می‌شود. مدل‌ های سدان در ابعاد مختلف همچون مدل‌ های IS و HS در کلاس کامکپت، سری‌ های ES و GS در کلاس متوسط و سری‌ های بزرگ LS، انواع خودرو های سدان لکسوز هستند. خودروهای شاسی بلند یا SUV این برند نیز در انواع ابعاد از NX و RX در کلاس کراس‌اور تا GX در سایز متوسط و LX در ابعاد کامل عرضه می‌شوند. سری‌ بسیار ویژه‌ ی این برند نیز تحت نام مدل F به بازار عرضه می‌شود که نسخه‌ هایی پیشرفته شامل سدان GS، کوپه‌ ی RC و LFA در لیست آنها قرار دارند.

گیربکس اتومات تویوتا لکسوز

یکی از مهمترین قطعات خودروهای لکسوز گیربکس یا همان جعبه دنده است که هدف اصلی آن انتقال قدرت با سرعت و گشتاور متغیر می باشد. پیشرانه لکسوز نقش اصلی تولید کننده قدرت را برعهده دارد و گیربکس این نیرو را به چرخ ها انتقال می دهد. در ابتدا خودروهای تولیدی لکسوز جعبه دنده دستی داشتند و با مرور زمان مدل‌ های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک عرضه شد. یکی از حساس ترین قطعات لکسوز گیربکس است که نقش مهمی را در ماندگاری و سلامت آن ایفا می‌ کند. از طرف دیگر تنظیم جهت خودرو و ممانعت از شتاب و سرعت گیری ناخواسته از وظایف این قسمت است.

علائم نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا لکسوز

برای نشان دادن خرابی ای که نیاز به سرویس گیربکس اتومات است علائم زیادی وجود دارد. در صورت توجه نکردن به مشکلات و عدم تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا لکسوز با گذشت زمان آسیب بزرگتر می شود و دیگر قطعات خودرو را درگیر می کند. در ادامه چندی از این علایم را ذکر می ‌کنیم.

تعمیر گیربکس تویوتا لکسوز

بوی سوختگی

اگر به هر دلیلی در خودرو خود احساس بوی سوختگی کردید بدانید که گیربکس خودرو دچار مشکل شده است و بلافاصله جهت رفع این مشکل اقدام کنید. از جمله شایع ترین دلایل به وجود آمدن این مشکل می ‌توان به مشکل در سیستم خنک کننده جعبه دنده اشاره کرد. گاهی اوقات هم می تواند به دلیل کم بودن مقدار روغن موجود در مخزن جعبه ‌دنده باشد. یکی دیگر از دلایل استشمام بوی سوختگی و روغن سوزی می تواند کیفیت پایین روغن آن باشد. اگر احساس شود که روغن گیربکس خودرو پس از طی کردن مسافتی نسبت به قبل کم شد‌ه است دلیل آن می ‌تواند نشت روغن باشد.

احساس لرزش در جعبه دنده

از مشکلات نشان دهنده خراب شدن جعبه دنده خودرو احساس لرزش در آن است. در این موارد باید بلافاصله به تعمیرگاه مراجعه کنید. بی توجهی به این اتفاق می‌ تواند در دراز مدت مشکلات زیادی را به وجود بیاورد و هزینه‌ های بالایی را متحمل شوید.

درگیر نشدن خودرو

یکی دیگر از علائم مشکل داشتن جعبه دند‌ه لکسوز درگیر نشدن خودرو در صورت قرار دادن آن در حالت دند‌ه برای حرکت رو به جلو است. این مورد می ‌تواند ناشی از خراب شدن جعبه دنده خودرو باشد. مشکلات کوچک جعبه دنده خودرو و سهل انگاری و بی توجهی راننده می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. علت خراب شدن و نیاز به تعمیر گیربکس لکسوز در بسیاری از موارد به دلیل بی ‌توجهی و عدم مراقبت از آن اتفاق می‌ افتد. در اکثر اوقات با اقدام به موقع و با کمترین هزینه مشکل به وجود آمد‌ه رفع خواهد شد. از این رو باید سرویس گیربکس اتومات دوره ای را جدی بگیرید و چند وقت یکبار آن را انجام دهید. به این ترتیب طول عمر جعبه دنده افزایش خواهد یافت و از خراب شدن های پی در پی جلوگیری خواهد کرد.

تعمیر گیربکس اتومات تویوتا لکسوز

همانطور که گفته شد گیربکس به کار رفته در خودرو های لکسوز از نوع دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک است که باید به طور منظم سرویس شوند. زیرا گیربکس یکی از قسمت های مهم خودرو در انتقال قدرت نیروی پیشرانه به چرخ‌ های آن است. در صورت بروز هرگونه مشکل در این قطعه مهم باید سریعاً به تعمیرگاه مراجعه نمایید. دقت داشته باشید تعمیرگاهی که مراجعه می کنید باید تخصصی باشد.

منظور از تعمیرگاه تخصصی چیست؟

تعمیرگاهی که صرفاً در زمینه تعمیر گیربکس های مختلف خودرو فعالیت دارد و از تعدادی نیروی متخصص تشکیل شد‌ه است. دقت داشته باشید که تعمیر گیربکس اتومات در هر تعمیرگاهی انجام نمی‌ گیرد و اگر هم انجام شود پس از مدتی دوباره مشکل پیدا می ‌کند و هزینه تعمیر دو برابری را باید متحمل شوید. در حالت کلی تعمیر گیربکس اتوماتیک لکسوز امری بسیار مهم است و حتماً باید تیم تخصصی در این زمینه وارد عمل شوند تا در کوتاهترین زمان و کمترین هزینه آن را تعمیر نمایند.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *