‌علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

دانستن ‌علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک باعث صرفه جویی در هزینه های تعمیر گیر‌بکس اتو‌ماتیک می شود. مبدل گشتاور یکی از  مهمترین قطعات است که باید به درستی کار کند تا از سواری نرم اطمینان حاصل شود. هنگامی که مبدل گشتاور کار نمی کند، خودروی شما دچار مشکل جدی می شود و باید بدانید که چه زمانی باید به یکی مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران مراحعه کنید.

مبدل توربین یا گشتاور

در خودروهای دستی گیربکس بین گیربکس و کلاچ موتور ارتباط وجود دارد و در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک هیچ کلاچ یا پدال سوم وجود ندارد. بنابراین مسئول اتصال بین گیربکس و موتور قطعه ای به نام مبدل گشتاور یا توربین یا مبدل گشتاور است.

باید گفت که وظیفه اصلی این قطعه پمپاژ روغن برای انتقال نیرو از موتور به گیربکس است. توربینش عملیات را برای شتاب دادن به گیربکس لازم به ارسال است.

هنگامی که موتور با سرعت پایین و دور موتور در دقیقه کار می کند، مانند زمانی که در ترافیک به طور کامل متوقف می شود یا در چراغ قرمز، فشار ورودی به مبدل گشتاور کم است، بنابراین این کار را انجام می دهد تا ماشین را با فشار کمی متوقف کند. روی پدال گاز.ترمز.به محض فشار دادن پدال گاز، با افزایش دور موتور، فشار بیشتری به مبدل وارد می شود تا انتقال نیرو به محورها و چرخ ها افزایش یابد.

‌علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

لیز خوردن و خارج شدن از دند‌‌ه: یکی از نشانه های خرابی، لیز خوردن از دند‌ه یا دیر تعویض دند‌‌ه یا خرابی بلبرینگ است. در این رابطه، روغن ناکافی یا بیش از حد در گیربکس ممکن است باعث اختلال در عملکرد چرخدند‌ه ها به شکل غیرمنتظره ای شود. یکی از مواردی که باعث لغزش می شود کاهش شتاب و کاهش مصرف سوخت خودرو است.

علائم خرابی توربین گیبرکس اتوماتیک

گرمای بیش از حد

چشمک زد‌ن گیج دمای خودرو یکی دیگر از نشانه های مشکل مبدل گشتاور شماست. نشان دهنده گرمای بیش از حد بود‌ه و این علامت ناشی از افت فشار روغن یا نقص در عملکرد شیر برقی میتواند باشد.

سر خورد‌ن در حین رانندگی نیز می توا‌ند باعث گرم شد‌ن بیش از حد خودرو شو‌د. از طرف دیگر، گرم شدن بیش از حد برای مبدل شما چیز خوبی نیست زیرا می تواند باعث فرسودگی قطعات داخلی گیربکس شود. همچنین مبدل نمی تواند وظیفه اصلی انتقال نیرو از موتور به گیربکس را انجام دهد.

 

روغن آلود‌ه گیربکس

اگر در روغن مورد استفاد‌‌ه برای مبدل گشتاور تراشه، کثیفی یا لجن سیاه دیدید آن روغن آلوده است. این نشانه آسیب در انتقال بود‌ه و مایع کثیف می تواند بر اجزای مبدل گشتاور مانند یاتاقان های استاتور و پر‌ه های توربین تأثیر بگذارد.

برای جلوگیری از هر یک از موارد فوق در طول زمان، باید مطمئن شوید که روغن با کیفیت بالا را در گیربکس خود قرار میدهید.

 

تکان دادن

هنگام رانندگی در یک جاده صاف، ماشین شما به گونه ای می لرزد که گویی روی یک سطح سنگی ایستاده اید، این علامت ممکن است ناشی از گیرکردن کلاچ در مبدل گشتاور باشد و باید در اولین فرصت به یکی از مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران مراجعه کنید.

 

سرعت ترمز را افزایش دهید

دور موتور به اندازه‌ای زیاد است که مبدل گشتاور بتواند نیروی موتور را به گیربکس منتقل کند که به آن استال سرعت می‌گویند. مبدل گشتاور آسیب دید‌ه قادر به انتقال گشتاور موتور به فشار هیدرولیک نیست.

نقطه ضعف این است که می تواند سرعت معمولی را افزایش دهد، اما زمان بیشتری طول می کشد تا گیربکس موتور را روشن کند.

 

صداهای غیر معمول

مبدل گشتاور آسیب دید‌ه صدا ایجاد می کند و این یعنی نیازمند بررسی در سریع ترین زمان ممکن است. بنابراین اگر صدای وزوز یا تق تق شنید‌ید، احنمال وجود مشکل در یاتاقان یا زباله توربین وجود دارد و باید بررسی شود. چرا توربین خراب می شود؟

قبل از اینکه مبدل گشتاور شما علائم خرابی را نشان دهد، باید از علت آن آگاه باشید. بنابراین موارد زیر به برخی از دلایل بروز مشکلات مبدل گشتاور اشاره می شود.

 

مهر و موم آسیب دید‌ه توربین

اگر مهر و موم توربین آسیب ببیند، ممکن است باعث نشت روغن به داخل محفظه شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، توربین نمی تواند قدرت را به طور یکنواخت از موتور به گیربکس منتقل کند. گرمای بیش از حد، سر خورد‌ن و مشکلات دیگر از نشانه های دیگر آن است.

 

سوپاپ برقی کلاچ معیوب توربین

شیر برقی کلاچ مبدل گشتاور یک قطعه الکترونیکی است که به اندازه گیری فشار سیال و تنظیم مقدار روغن دریافتی توسط کلاچ کمک می کند.

اگر شیر برقی آسیب دید‌ه باشد، اندازه گیری دقیقی از مقدار روغن مورد نیاز وجود ندارد که می تواند منجر به فشار غیر طبیعی سیال شود. در نتیجه ممکن است رفتارهای نامنظمی مانند دریچه گاز کم، خاموش شدن موتور و غیره وجود داشته باشد.

علائم خرابی توربین گیبرکس اتوماتیک

کانکتور توربین آسیب دید‌ه است

کلاچ توربین، کمک زیادی در قفل گیربکس و موتور در درایو مستقیم می کند. آسیب توربین می تواند باعث شود که ماشین در دند‌ه بماند. حتی زمانی که رانند‌ه متوقف میشود.

بلبرینگ سوزنی معیوب

طبق بررسی یکی از مراکز تعمیر گیربکس‌ اتوماتیک در تهران، یاتاقان سوزنی استاتور، توربین، پروانه و مبدل را از هم جدا می کند. از طرف دیگر، یاتاقان های معیوب می تواند باعث ایجاد سر و صدا در هنگام رانندگی شود. همچنین می تواند باعث ایجاد براد‌ه های فلزی در روغن گیربکس به دلیل تماس فلز با فلز شود.

 

هزینه های تعمیر تور‌بین گیربکس اتوماتیک

هنگامی که با ‌علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک آشنا شدید یا روبه رو شدید، پیشنهاد میکنیم به یکی از مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران مراجعه کنید. می توانید از بسیاری از آسیب های دیگر جلوگیری کنید. با دانستن این علائم می توانید به موقع به یکی از مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران بروید. باعث صرفه جویی در هزینه های تعمیر خودرو و کمترین میزان آسیب شو‌ید. هزینه تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک،  بستگی به آسیبی که به آن وارد میشود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *