کارهایی که نه  باید با گیربکس اتوماتیک انجام داد ؟

کارهایی که نه باید با گیر بکس اتوماتیک انجام داد.خلاص کردن گیر بکس در حین حرکت مخصوصا سرازیری این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر خودرو، فشار مضاعفی به شیر برقی گیربکس وارد می کند.

مثلا گیربکس 206 تیپ 6 با کد AL 4 که یکی از ساده ترین گیر بکس اتوماتیک می باشد دارای 8 عدد شیر برقی می باشد که 2 عدد آن در معرض خرابی می باشد.

هزینه هر سوپاپ برقی این خودرو حدود 100 هزار تومان است.

این رقم که بدون احتساب هزینه تعویض این قطعه اعلام می شود، برای گیربکس های به روزتر در خودروهای جدید چندین برابر خواهد بود.

تعمیر گیربکس در تهران

کارهایی که نه باید با گیر بکس اتوماتیک انجام داد؟

برای شروع از حالت خنثی (N یا Neutral) استفاده کنید

شاید اصطلاح استارت آپ را شنیده باشید. به اصطلاح استارت، حرکت خودرو از حالت ساکن با حداکثر گشتاور ممکن و حداقل اینرسی است.

این عمل در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک با افزایش دور موتور و رها شدن ناگهانی کلاچ امکان پذیر است. اما به نظر می رسد که برخی افراد در نظر دارند با خودروهای اتوماتیک گیربکس مشابه خودروهای دنده ای وارد بازار شوند.

دنده در حالت N یا خنثی رها می شود، دور موتور بالا می رود و دنده در D یا Drive قرار می گیرد. در واقع باید گفت که این حرکت باعث آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک و احتمالا ایجاد هزینه های میلیونی برای مالک خودرو خواهد شد.

به طور کلی گیربکس های اتوماتیک برای خودروهای شهری برای راحتی و سهولت رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی شده اند و برای شتاب گیری های ناگهانی و رانندگی پر استرس مناسب نیستند.

برخی از خودروهای اسپورت که از گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند از گزینه ای به نام لانچ کنترل استفاده می کنند.

که به راننده اجازه می دهد بدون فشار اضافی در هنگام شتاب گیری های ناگهانی استارت بزند.

تعویض دنده هنگام رانندگی

هر زمان که نیاز به جابجایی متوالی به جلو و عقب دارید، مانند پیچیدن در خیابان‌های شلوغ یا پارک کردن در یک پارکینگ کوچک، سعی کنید ابتدا کاملاً توقف کنید و سپس از D به R یا برعکس تغییر دهید.

تعویض دنده ها به گیربکس فشار وارد می کند. توجه: تغییر گیربکس از حالت D به حالت دستی (tip tronic) یا حالت های پیش فرض گیربکس مانند حالت ورزش/برف مشکلی ایجاد نمی کند.کارهایی که نه باید به گیر بکس اتوماتیک انجام داد این یک نمونه از آن کار ها بود.

کارهایی که نه باید با گیر بکس اتوماتیک انجام داد؟

برای توقف های کوتاه ماشین را خلاص کنید

سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز که ماشین کمتر از 2 دقیقه توقف می کند گیربکس راخلاص نکنید.

وقتی گیربکس در حالیت D است و شما می ایستید، گیربکس در دنده 1 می ماند و تنها تعامل بین موتور و گیربکس جریان گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور موتور پایین ناچیز است.

اگر برداشتن گیربکس و بازگرداندن آن به حالت D مستلزم مجموعه ای از کلاچ ها، سوپاپ ها و شیر برقی باشد، ساییدگی و پارگی بسیار بیشتر است.

توقف کامل با دنده p

برای توقف کامل (پارک)، ابتدا کاملاً توقف کنید، سپس دنده را در N قرار دهید، ترمز دستی را بکشید و پای خود را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو روی چرخ های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park قرار دهید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو به گیربکس می رسد که برای گیربکس های اتوماتیک مضر است.

قبل از گرم شدن موتور به گیربکس نیروی زیادی وارد نکنید

در گذشته مخصوصاً در فصل سرد و زمستان هنگام استارت زدن خودرو برای چند دقیقه ثابت نگه داشته می شد تا موتور گرم شود. کارشناسان توصیه می کنند در فصول سرد سال آهسته و با سرعت کم رانندگی کنید تا موتور خودرو به خوبی گرم شود.
در انواع خودروهای اتوماتیک مانند هایما S7 فول آپشن، اتومات جک دار و به طور کلی تمامی خودروهای اتوماتیک گرم شدن مناسب موتور توصیه می شود.

وقتی موتور هنوز به اندازه کافی گرم نشده است و نیروی زیادی به موتور وارد می کنید به خصوص در فصول سرد سال در مدت زمان کوتاهی متحمل هزینه های زیادی خواهید شد. علاوه بر هزینه ای که هنگام مراجعه به مکانیک برای تعمیر خودرو ایجاد می کند،

ممکن است اشتباهاتی از جانب مکانیک ها رخ دهد اما شما میتوانید به تعمر گیر بکس در تهران مرا که در برخی موارد و در برخی مسائل مانند درگیری فکری و شلوغی کارگاه و …. باشد که آنها هم مال شما باشند.

رانندگی با روغن گیربکس کم

یک وسیله نقلیه اتوماتیک برای عملکرد صحیح به شدت به فشار سیال متکی است. یکی از وظایف روغن گیربکس کمک به روغن کاری گیربکس و خنک نگه داشتن آن در حین کار است.

بنابراین، اگر برای مدت طولانی با روغن گیربکس کم رانندگی می کنید، منتظر مشکلات زیادی در گیربکسB اتوماتیک خودرو خود باشید. همانطور که می دانید روغن موتور در انواع خودروها اهمیت زیادی دارد و روغن گیربکس یا واسکازین به همان اندازه اهمیت دارد.

استفاده از دو پایه به جای یک پا در رانندگی از آنجایی که در خودروهای اتوماتیک پدال کلاچ وجود ندارد.

برخی از رانندگان از یک پا برای فشردن پدال گاز و از پای دیگر برای فشردن ترمز استفاده می کنند.

باید بگوییم که این عمل اشتباه است و برای فشار دادن هر کدام باید از یک پا استفاده کرد. در غیر این صورت باعث آسیب جدی احتمالی به گیربکس اتوماتیک و افزایش احتمال تصادفات رانندگی می شود.

درجا گاز دادن

شاید بخواهید صدای دریچه گاز و موتور را در حالت ایستاده بشنوید، اما پیشنهاد می کنیم چیز دیگری برای سرگرمی بیاندیشید.  وقتی ماشین در D نیست و پدال گاز را می زنید باعث افزایش ناگهانی اصطکاک بین قطعات داخل گیربکس و موتور می شوید. این دست انداز بزرگ به گیربکس به ماشین اتوماتیک شما آسیب می رساند که میتوانید به تعمیر گیربکس در تهران مراجعه کنید.

گیربکس اتوماتیک در وسایل نقلیه بسیار راحت و ساده است، اما برخی از عملیات را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد یا آسیب برساند. در زیر تعدادی از کارهایی که بهتر است با گیربکس اتوماتیک انجام ندهید ذکر شده است:

1. تلاش برای پارک دستی:
در بیشتر خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک، از شما خواسته می‌شود که در حین پارک کردن خودرو از گیربکس اتوماتیک استفاده کنید. اگر این کار را به صورت دستی انجام دهید، ممکن است به سیستم گیربکس وارد آسیب شوید.

2. آغاز حرکت با سرعت بالا:
اگر خودروی شما در حالت پارک است و شما سعی کنید با سرعت بالا حرکت کنید، ممکن است به سیستم گیربکس ضربه وارد شود. ابتدا خودرو را در حالت Drive (حالت حرکت) قرار دهید و سپس با کمی سرعت شروع به حرکت کنید.

3. تعویض گیربکس در حین حرکت:
اگر گیربکس خودرو در حالت D (Drive) است، تلاش برای تعویض گیربکس به حالت P (پارک) یا R (عقب) در حین حرکت ممکن است به سیستم آسیب وارد کند.

4. انتقال به حالت Park در حین حرکت:
تلاش برای تغییر گیربکس به حالت پارک در حین حرکت خودرو می‌تواند به سیستم آسیب وارد کند. این عمل ممکن است باعث مسدود شدن گیربکس یا وارد شدن خسارت به سیستم شود.

5. استفاده از ترمز پارک به عنوان ترمز اصلی:
در حین حرکت، از ترمز پارک به عنوان ترمز اصلی استفاده نکنید. این ترمز برای استفاده در حالت پارک مناسب است و استفاده اضافی آن در حالت حرکت ممکن است به سیستم ترمز آسیب برساند.

6.تغییر حالت گیربکس به حالت Neutral در حین حرکت:
تلاش برای تغییر حالت گیربکس به حالت Neutral (بی‌حرکت) در حین حرکت ممکن است به سیستم گیربکس آسیب وارد کند.

همیشه توصیه می‌شود که دستورالعمل‌های تولیدکننده و کتابچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده و دقیقاً به آنها عمل کنید. همچنین، هنگامی که نگرانی یا مشکلی در خودرو دارید، به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

کلام اخر

این ها نمونه های بود از کارهایی که نه باید با گیر بکس اتوماتیک انجام داد با انجام ندادن این کار های عمر قطعه ها بیشتر میشود.تعمیر گیربکس در تهران بهتربین مکان برای تعمیرگیر بکس است .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *