تعمیر گیربکس AT

در این متن در مورد تعمیر گیربکسAT صحبت میکنیم. در ابتدا با باز کردن جلوبندی خودرو، گیربکس باید به‌صورت کامل از خودرو خارج شود. این مرحله نیاز به زمان و دقت بالایی دارد تا گیربکس در حین حرکت دچار خرابی و مشکل نشود. پس‌ازاینکه گیربکس با موفقیت خارج شد، می‌توان به‌سادگی آن را با دست روی یک میز مناسب حمل کرد. سپس می‌توان آن را بیشتر بررسی کرد تا متوجه شد که نقص دقیقاً کجاست. اما چگونه خطا را پیدا می‌کنید؟ این خیلی سخت نیست. اما قبل از اینکه خودتان شروع به جداسازی گیربکس کنید تا آسیب گیربکس را تعمیر کنید، ابتدا بررسی کنید که آیا صدایی در کار وجود دارد یا خیر. شما همچنین می‌توانید این اجرا را بدون موتور تقلید کنید. در ادامه درمورد تعمیر گیربکس AT بیشتر صحبت میکنیم و دستور تعمیرش را میگیم.

توضیح بیشتر در مورد تعمیر و تعویض گیربکس AT

مهره روی چرخ‌ دنده قرار داده می‌شود. و دکمه مته روشن می‌شود، تا چرخ‌دنده در جهت عقربه‌های ساعت بچرخد. پس‌ازآن می‌توان دوباره دنده را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید (بهتر است به‌صورت متناوب در هر دو جهت چرخاند).

یک نوار و یک متر نواری برداشته می‌شوند. میله را روی لبه گیربکس نگه‌داشته می‌شود، فاصله لبه گیربکس تا محفظه زنگ مبدل اندازه‌گیری می‌شود. طول این اندازه‌گیری باید بین 3.5 تا 3.7 سانتی‌متر باشد. این فاصله یادداشت می‌شود.، اگر قرار باشد مبدل جدید را دوباره در گیربکس نصب شود، به آن نیاز می‌شود.

اکنون می‌توان به‌سادگی مبدل را از گیربکس بیرون بکشید و شناسه مبدل (برچسب زردرنگ در پشت) را بررسی کرد (فروشنده قطعات مورد اعتماد شما شماره قطعه مناسب را برای شما پیدا می‌کند).

برای تعویض روغن گیربکس اتومات AT حتماً به یک روغن گیربکس جدید نیاز است، این کار سبب صرفه‌جویی در هزینه تعمیرات برای آینده می‌شود چراکه تعویض روغن گیربکس اتومات زودتر از مبدل دچار خرابیم ی شود. حلقه آب‌بندی را با باز کردن دوپیچ تورکس داخل محفظه گیربکس با تورکس 20 میلی‌متری و تمیز کردن سطح آب‌بندی با یکپارچه تمیز و بدون پرز، نصب کنید.

تعمیر گیربکس AT

در ادامه تعمیرات گیربکس

قبل از تعویض حلقه آب‌بندی، حلقه آب‌بندی محور جدید را در فریزر قرارداده می‌شود.. به دلیل دمای پایین، مواد منقبض‌شده و حلقه را می‌توان بهتر وارد گیربکس (AT) کرد. هنگام نصب مهروموم روغن، پیچ‌ها را به‌طور متناوب سفت کنید تا از انحراف جلوگیری شود و سپس با یک‌تکه چوب گرد و جامد و چکش به‌آرامی به مهروموم ضربه بزنید (در بین آن‌ها به‌طور متناوب کمی سفت کنید).

حلقه O روی محور محرک توسط تکنسین بررسی می‌شود. به‌طورمعمول شما باید این را نیز تغییر دهید. بهتر است تمام مهروموم‌ها و براکت ها، یاتاقان‌ها و غیره را پس از برداشتن گیربکس تعویض شوند.

هنگام حمل مبدل جدید، مطمئن شوید که درپوش روی دهانه محور محرک باقی بماند. بنابراین هیچ خاکی وارد نمی‌شود. مقداری از روغن گیربکس اتوماتیک برداشته می‌شود و شفت مبدل گیربکس را روغن‌کاری کنید تا آسیب گیربکس به‌درستی ترمیم شود.

بسیار مهم است که مبدل واقعاً درست واردشده باشد. هنگام واردکردن مبدل انتقال جدید، مبدل را بارها و بارها تکان داده و بچرخانید تا محکم شود. فاصله بین لبه گیربکس و مبدل اتوماتیک جدید به‌صورت دقیق توسط استادکاران اندازه‌گیری می‌شود. اگر بازهم بین 3.6 سانتی‌متر تا 3.7 سانتی‌متر باشد، همه‌چیز را درست انجام‌شده و محکم است.

پس‌ازاینکه این مراحل به‌صورت کامل طی شدند، تعمیرو تعویض گیربکس AT را می‌توان تمام‌شده تلقی کرد.

گیربکس چه‌کاری انجام می‌دهد

گیربکس اتومات برای هر وسیله نقلیه موتوری لازم است تا از تخریب موتور جلوگیری شود. بدون سیستم گیربکس، موتورهای خودرو برای پایداری ساختاری خیلی سریع می‌چرخند، به این معنی که اکثر موتورها خود را تکان می‌دهند یا بیش‌ازحد گرم می‌شوند. علاوه بر این، هر خودرویی بدون گیربکس قادر به مهار سرعت موتور نیست و حداکثر سرعت آن را محدود می‌کند.

یک گیربکس بسته به‌سرعت خودرو و ورودی گاز (یعنی چقدر پدال ماشین خود را به سمت پایین فشار می‌دهید) دنده‌ها را تغییر می‌دهد تا RPM یا “دور در دقیقه” موتور به‌طور مناسب پایین نگه‌داشته شود.

تعمیر گیربکس AT

این امر دو فایده دارد

1-مصرف سوخت کاهش پیدا میکند.

2-نیاز نیست تا چرخ‌دنده‌های موتور برای تولید نیروی بیش‌ازحد بچرخند

علاوه بر این، تعویض روغن یک گیربکس به شما امکان می‌دهد در صورت لزوم از انرژی موتور خودرو خود استفاده کنید. وقتی آهسته رانندگی می‌کنید، می‌توانید در دنده پایین‌تر بمانید و از آسیب رساندن به موتور خود جلوگیری کنید. وقتی باید سریع‌تر حرکت کنید، می‌توانید دنده‌ها را به سطح بالاتری تغییر دهید. با انجام این کار، گیربکس به شما این امکان را می‌دهد که از قدرت بیشتری بهره‌مند شوید و چرخ‌ها را با سرعت بیشتری بچرخانید.

گیربکس خودرو چگونه کار می‌کند

صرف‌نظر از اینکه وسیله نقلیه شما دارای گیربکس دستی یا اتوماتیک است، همه گیربکس‌های خودرو اساساً به یک‌شکل کار می‌کنند. تنها تفاوت این است که آیا راننده باید به‌صورت دستی کلاچ را فشار دهد تا موتور و گیربکس را جدا کرده و خودرو را به سطح دنده جدید منتقل کند.

یک دسته‌دنده‌ها را برای اتصال به یکدیگر انتخاب و حرکت می‌دهد. راننده اهرم دنده را با استفاده از کنترل/پدال کلاچ (در صورت دستی) کار می‌کند. هنگامی‌که درگیر است، یک کلاچ یا اهرم دنده صفحات “یقه” (که صفحات کلاچ نیز نامیده می‌شود) را در جای خود مانور می‌دهد تا به دنده‌های بزرگ‌تر متصل شود، که خود به دیفرانسیل ماشین شما متصل هستند.

با حرکت دسته‌دنده، دنده‌های مختلف ممکن است در زمان‌های مختلف متصل شوند. این تغییر چرخ‌دنده‌ها و نسبت قدرتی که از موتور به چرخ‌ها می‌رسد را تغییر می‌دهد

عملکرد گیربکس

گیربکس از سه جزء مهم برای عملکرد موتور – شفت محرک، شفت اصلی و میل متقابل مونتاژ شده و نقش اصلی را در عملکرد موتور ایفا می‌کند. وظیفه آن جذب نیروی موتور و انتقال گشتاور به چرخ‌ها می‌باشد.

علائم خرابی گیربکس

1- نشتی

2- صدای بلند رانندگی – تق‌تق، خش‌خش فلزی

3- صداهای غیرمعمول موتور

4- مشکلات جابجایی

5- کلاچ سنگین

تعمیر گیربکس

تعمیر و تعویض گیربکس AT جایگزینی برای تعمیر و تعویض گیربکس است که در آن گیربکس جداشده و قطعات شکسته با قطعات جدید جایگزین می‌شوند.

نحوه انجام تعمیر و تعویض گیربکس در مراحل زیر شرح داده‌شده است

1- بررسی عملکرد کلی گیربکس اتوماتیک یا دستی

2- تجزیه‌وتحلیل دقیق خطا

3- شناسایی قطعات معیوب

4- برچیدن حرفه‌ای

5- تعیین خسارت دقیق

6- تمیز کردن کامل دنده

7- تعویض کلیه قطعات معیوب

8- تجدید مهروموم‌های فرسوده گیربکس

9- نصب حرفه‌ای و دقیق اجزای انتقال جدید

10- نصب گیربکس

11- تست عملکردی نهایی

نصب گیربکس جایگزین

در برخی موارد، تعمیر و تعویض گیربکس دیگر ارزشی ندارد زیرا آسیب گیربکس بسیار زیاد است یا تعمیر آن گران‌تر از تعویض یک گیربکس کاملاً جدید خواهد بود.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *