اکثر مردم با دو نوع گیربکس معمولی آشنا هستند. در این بخش سعی بر این داریم اطلاعات شما را در رابطه با تعمیر گیربکس اتوماتیک دبل کلاچ بیشتر آشنا کنیم بنابر این با ما در ادامه ی این مقاله همراه باشید.

تعمیر گیربکس دبل کلاچ

گیربکس دبل کلاچ چگونه کار می کند؟

برای توضیح نحوه عملکرد گیربکس دبل کلاچ ، ابتدا باید به گیربکس دستی نگاه کنیم. در یک گیربکس دستی، راننده باید ابتدا پدال کلاچ را فشار دهد تا به دنده بالاتر، پایین تر یا عقب برود. با این کار ارتباط بین موتور و گیربکس قطع شد‌ه و در واقع جریان برق قطع می شود. پس از فشار دادن پدال کلاچ، تعویض دنده با استفاده از دسته دنده انجام می شود. امروزه حلقه های دندانه دار از چرخ های خودرو به تایرهایی با اندازه های مختلف منتقل می شوند. اجزایی به نام همگام ساز، دستگاه ها را قبل از جفت شدن به هم متصل می کنند.

پس از اتصال یقه به چرخ دنده جدید که با حرکت دسته دنده اتفاق می افتد، پدال کلاچ رها می شود تا اتصال بین موتور و گیربکس دوباره تنظیم شود و نیرو به چرخ منتقل شود. همانطور که مشخص است، جریان انتقال نیرو دائمی نیست و به صورت فعال، غیرفعال و فعال انجام می شود. این فرآیند پدیده ای به نام اعوجاج گشتاور و یک لرزش قابل توجه در وسیله نقلیه در هنگام تعویض چرخ ایجاد می کند.

دبل کلاچ در گیربکس

در گیربکس دبل کلاچ در سیستم به صورت الکترونیکی و هیدرولیکی بدون دخالت راننده کار می کنند. در این مورد، دبل کلاچ یک گیربکس اتومات است، اما بر خلاف گیربکس اتومات معمولی، کلاچ ها مستقل هستند. به عنوان مثال در خودرویی که دارای گیربکس 6 سرعته دبل کلاچ است، یک کلاچ به دنده های 2، 4 و 6 و کلاچ دیگر به دنده های اول، سوم، پنجم و بالعکس وصل می شود. این طراحی باعث می شود که هیچ تماسی بین موتور و گیربکس وجود نداشته باشد. برخلاف گیربکس دستی که همه دنده ها روی یک شفت یا میل لنگ هستند، در دبل کلاچ دنده های زوج و فرد روی دو شفت با طراحی متحدالمرکز سوار می شوند.

کلاچ بزرگتر دنده های زوج و کلاچ کوچکتر دنده های فرد را درگیر می کند. به همین دلیل است که هیچ وقفه ای در انتقال نیرو ایجاد نمی شود و تعویض دنده با سرعت بالا انجام می شود. تفاوت دیگر بین گیربکس دبل کلاچ و اتوماتیک عدم وجود مبدل گشتاور است.گیربکس دبل کلاچ از چند کلاچ مرطوب یا دبل کلاچ خشک استفاده می کند. در نوع مرطوب، سیال موجود از گرم شدن بیش از حد و اصطکاک جلوگیری می کند. در این فرم جعبه دنده توانایی تحمل گشتاورهای بیش از 350 نیوتن متر را دارد. از طرفی در نوع خشک حداکثر گشتاور به 250 نیوتن متر محدود می شود اما مصرف سوخت بهتر خواهد بود. نوع مرطوب برای خودروهای کارآمد و قدرتمند و نوع خشک برای مدل های شهری و اقتصادی استفاده می شود.

تعمیر گیربکس دبل کلاچ

تعمیر گیربکس دبل کلاچ

وقتی صحبت از خودروهای استاندارد، معمولاً سدان های توربو شارژ و خودروهای لوکس می شود. این اصطلاح به گوشتان رسید‌ه:

گیربکس دبل کلاچ . در ادامه قصد داریم در مورد تعمیر گیربکس اتوماتیک صحبت کنیم.

 

مانند بسیاری دیگر از قطعات خودرو، گیربکس با گذشت زمان فرسوده می شود. تجهیزات در معرض فرسودگی زیادی هستند. اگر گیربکس اتومات داشته باشید، متوجه می شوید که شیر برقی (که گیربکس را کنترل می کند) نیز به مرور زمان فرسوده می شود و حرکت خودرو را متوقف می کند. علاوه بر این، گیربکس واشرهایی دارد که می توانند ترک بخورند و دیگر مهر و موم نمی شوند. بی توجهی به نگهداری منظم می تواند طول عمر گیربکس را کاهش دهد. به عنوان مثال، بسته به نوع و مدل خودرو، روغن گیربکس باید هر 30000 تا 60000 مایل تعویض شود. مایع گیربکس قدیمی گیربکس را به درستی روغن کاری نمی کند و می تواند باعث اصطکاک و گرمای بیشتر شود که می تواند به گیربکس آسیب برساند.

هدف گیربکس دبل کلاچ

هدف از گیربکس دبل کلاچ این  است که به خودروی شما اجازه دهد که بتوانید سریعتر و بسیار راحت تر دنده ها را تعویض کند. این به شما سرعت و هندلینگ بهتری می دهد، یک سیستم تک کلاچ بدون گیربکس اتوماتیک می تواند بسیار سریع باشد. اما اگر ماشین شما در دنده بعدی آماده حرکت است یا نیاز به تعویض دنده دارد، چه؟ انتقال دبل کلاچ دقیقاً این کار را انجام می دهد. گیربکس دبل کلاچ حول یک نردبان انتقال دو قسمتی گروه بندی شد‌ه است.

حتی دنده در یک قسمت از شفت کار می کند در حالی که قسمت دیگر در سمت دیگر است. هر قسمت از کلاچ دنده ی مخصوص به خود را دارد. مهم نیست از چه دنده ای استفاده می کنید، دنده بعدی بالا و پایین به لطف کلاچ دوم آماده است. مثلاً اگر روی کلاچ باشد یک کلاچ تک باید دنده فعلی خود را رها کند و به سمت بالا یا پایین بعدی حرکت کند. یک دبل کلاچ زمان تعویض را به نصف یا کمتر کاهش می دهد. زیرا دنده آماده است – کلاچ فقط باید یکی را رها کرد و دیگری باید بسته شود.

تعمیر گیربکس اساساً یک چیز است:

در این مرحله تعمیر گیربکس اساسا یک چیز است که آن هم بازسازی کل واحد های  گیربکس اتومات برای اینکه آن را مانند روز اولش تعمیر کرده تا بتواند مثل قبل کاملا نو کار کند. این مرحله شامل از بین بردگی کل تجهیزات انتقال در وسیله نقلیه شما و تعمیر و تعویض گیربکس اتومات است.

در این مرحله . مکانیک شما به دنبال قطعات فرسوده و آسیب دیده داخل جعبه دنده خواهد بود. به عنوان مثال، شکستگی صفحه فلکس (یا کلاچ اگر گیربکس دستی دارید) یک دلیل رایج برای تعمیر و تعویض گیربکس است که پس از آن مکانیک شما تمام قطعات لازم را با قطعات جدید تعویض می کند. سایر اجزای انتقال داخلی و خارجی قبل از مونتاژ مجدد تمیز می شوند. در نهایت، مکانیک گیربکس را دوباره نصب می کند و مایع را دوباره پر می کند. پس از آن، قبل از تحویل خودرو به شما، تست درایو و بررسی نهایی را توسط مکانیک انجام می شود.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *