نحوه تعویض گیربکس هیوندا کوپه

گیربکس ماشینی است که وظیفه انتقال و افزایش قدرت را بر عهده دارد. فرآیند انتقال نیرو در گیربکس ها به روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه با نحوه تعویض گیربکس هیوندا کوپه آشنا می شویم.

کاربرد گیربکس

افزایش گشتاور

یکی از وظایف اصلی گیربکس ها افزایش گشتاور است که می توان گفت اکثر گیربکس ها برای این منظور طراحی و ساخته می شوند. کمی پیشتر روند افزایش قدرت و گشتاور توسط گیربکس ها را شرح دادیم. در این قسمت می خواهیم مفهوم ضریب تبدیل را توضیح دهیم.

اگر اندازه شعاع دنده متحرک (بزرگتر) را بر اندازه شعاع چرخ دنده محرک (کوچکتر) تقسیم کنیم، عددی به نام ضریب تبدیل به دست می آید. ضریب تبدیل یکی از مهمترین ویژگی های گیربکس است. مثلا وقتی می گویند ضریب تبدیل یک گیربکس 1 به 10 است یعنی گیربکس گشتاور ورودی را 10 برابر افزایش می دهد. بدیهی است که هر چه نسبت تبدیل بزرگتر باشد، گشتاور خروجی نیز بیشتر می شود.

افزایش سرعت

افزایش سرعت نیز یکی از کاربردهای گیربکس است. درک چگونگی افزایش سرعت گیربکس ها بسیار ساده است. در واقع عمل افزایش سرعت در گیربکس ها برعکس روند افزایش گشتاور است. به این ترتیب که با چرخش دنده محرک (اینجا بزرگتر) به دلیل شعاع بزرگتر آن نسبت به دنده متحرک (اینجا کوچکتر) باعث افزایش سرعت می شود. به طور خاص، با کاهش ضریب تبدیل و افزایش سرعت، گشتاور خروجی کمتر از گشتاور ورودی خواهد بود.

روغن کاری و نگهداری گیربکس

با توجه به وجود اصطکاک بین چرخ دنده ها، لازم است از روان کننده مناسب استفاده شود تا اصطکاک بین چرخ دنده ها تا حد امکان کاهش یابد تا عملکرد نرم و بدون صدا و طول عمر بیشتر شود. برای این منظور معمولا از انواع روغن ها و گریس ها استفاده می شود که بسته به نوع گیربکس ها و کاربرد آنها نوع آنها انتخاب می شود.

و در نهایت در نگهداری از گیربکس ها باید توجه داشت که محفظه گیربکس همیشه باید از هرگونه گرد و غبار و اجسام خارجی محافظت شود تا به دنده ها آسیبی وارد نشود.

نحوه تعویض گیربکس هیوندا کوپه

موتور هیوندای کوپه 2700 سی سی V6 است که 172 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه تولید می کند و گیربکس آن در مدل GT 4 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی و در مدل SE 6 سرعته دستی است.
موتور مدل GS 2000 سی سی چهار سیلندر با 138 اسب بخار قدرت و گیربکس آن 4 دنده اتوماتیک یا 5 دنده دستی است.

مشخصات فنی هیوندای کوپه

نسل ششم هیوندای سوناتا دارای موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری با قدرت 176 اسب بخار و گشتاور 229 نیوتن متر است.
نیروی حاصل از این موتور از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود.
استفاده از چنین مجموعه فنی باعث شد‌ه تا هیوندای سوناتا 2011-2014 بتواند در عرض 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.
حداکثر سرعت هیوندای سوناتا YF به 210 کیلومتر در ساعت رسیده و مصرف سوخت ترکیبی آن 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
با توجه به آمار و ارقام ارائه شد‌ه می توان حدس زد که قابلیت های فنی هیوندای سوناتا YF برای انجام کلیه مانورهای شهری و جاده ای کاملا مناسب و کافی است.

کاهش قدرت خودرو

گاهی اوقات سطح روغن گیربکس پایین می آید که باعث از دست دادن قدرت خودرو می شود.
کاهش عملکرد گیربکس اتوماتیک: در برخی موارد ممکن است به دلیل نشتی روغن در تعویض دنده با مشکل مواجه شوید که در چنین مواقعی باید گیربکس را چک کنید.
بوی سوختگی: احساس بوی سوختگی در خودرو دلایل مختلفی دارد که یکی از آن ها مربوط به گیربکس خودرو است و در چنین مواقعی برای جلوگیری از آسیب های دیگر باید به تعمیرکار مراجعه کرد.

نشت مایع از زیر خودرو

یکی از بارزترین علائمی که ما را از خرابی گیربکس مطلع می کند، نشت مایع قرمز رنگ از زیر خودرو است.
صدای خودرو در حالت دور آرام: اگر خودرو در حالت آرام صدا تولید می کند، معمولاً نشانه مشکل در گیربکس است و روغن گیربکس باید بررسی شود.

رعایت نکات زیر

از رینگ و لاستیک استاندارد استفاده کنید، از حالت آزاد در جاده ها استفاده نکنید، از حالت دستی در ترافیک روان استفاده کنید، کمی صبر کنید تا ماشین قبل از رانندگی گرم شود، از ماشین خود به عنوان یدک کش استفاده نکنید، زیرا روغن گیربکس را بررسی کنید به طور منظم و …

روغن گیربکس هیوندای چه زمانی باید تعویض شود

معمولا در دفترچه راهنمای خودرو اطلاعاتی در مورد زمان تعویض روغن گیربکس بر اساس مسافت طی شد‌ه توسط خودرو که معمولاً هر 40000 کیلومتر است وجود دارد. البته لازم به ذکر است که تعویض زودتر روغن گیربکس ضرری ندارد.
سبک رانندگی شما تاثیر زیادی در عملکرد قطعات خودرو دارد، بنابراین در صورت رانندگی صحیح می توانید روغن گیربکس را در زمان مقرر تعویض کنید، در غیر این صورت اگر خودرو در شرایط جوی یا ترافیکی شدید بوده است، باید زودتر آن را تعویض کنید. از زمان مقرر روغن گیربکس رو عوض کردم
زمان تعویض روغن گیربکس بسیار مهم است زیرا ممکن است ذرات موجود در روغن ته نشین شوند و به قطعات خودرو آسیب جدی وارد کنند.

روغن مناسب برای گیربکس هیوندای

روغن بی کیفیت باعث آسیب به شیر برقی و صفحات هیوندای می شود. روغنی که برای استفاده در گیربکس هیوندای استفاده می شود معمولا قرمز رنگ است که دارای عناصری است که از روغن کاری کاست ها و اورینگ ها جلوگیری می کند.

حجم روغن مناسب برای گیربکس هیوندای

میزان روغن مورد نیاز برای تعویض روغن گیربکس هیوندای به سال تولید خودرو بستگی دارد. در خودروهای جدید تولید شد‌ه از سال 2011 حجم روغن مورد نیاز 7.8 لیتر است اما در خودروهای قدیمی 11 لیتر روغن برای تعویض مورد نیاز است.

نحوه تعویض روغن گیربکس هیوندای

دو روش برای تعویض روغن گیربکس هیوندای وجود دارد. روش اول تعویض روغن از طریق پیچ تخلیه و روش دوم مکش است.
تعویض روغن گیربکس از طریق پیچ تخلیه توسط طراح و سازنده توصیه می شود زیرا عمل مکش باعث می شود که سوپاپ ها و اورینگ های خودرو تحت فشار قرار گرفته و به سیستم ها و قطعات خودرو آسیب وارد کنند.
ویسکوزیته مهمترین ویژگی در انتخاب روغن گیربکس خوب است.
دمای جوش روغن گیربکس باید بالا بوده و در برابر افزایش دما مقاومت بالایی داشته باشد.
روغن گیربکس بی کیفیت به راحتی فوم می کند که از حرکت صحیح خودرو جلوگیری می کند.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *