عملکر گیربکس اتوماتیک به چه صورتی است

عملکر گیربکس اتوماتیک به چه صورتی است . مقالات گیربکس تهران


عملکرد گیربکس اتوماتیک به چه صورتی است؟

عملکرد گیربکس اتوماتیک یکی از اجزای مهم در خودروهای مدرن است که به بهبود عملکرد و کارایی خودرو کمک می‌کند. در این مقاله، به بررسی عملکرد گیربکس اتوماتیک و اهمیت بهینه‌سازی آن برای سئو خودروها خواهیم پرداخت.

اگر برای شما هم سوال است که گیربکس اتوماتیک به چه صورتی کار می کند تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به این سوال که عملکر گیربکس اتوماتیک به چه صورتی است؟ و مزایای تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران را برای شما می گوییم. البته توضیح نحوه عملکرد گیربکس کار ساد‌ه ای نیست اما ما تا حد ممکن سعی بر توضیح آن خواهیم کرد.

 

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک امروزه یکی از پیچید‌ه ترین و جالب ترین قطعات یک خودرو است. بنابراین برای توضیح این فناوری پیشرفته بهتر است آن را به چهار قسمت تقسیم کرد.
1- مکانیک 2- هیدرولیک 3- برق 4- کامپیوتر
تا زمانی که یکی از این قطعات ایرادی پیدا کند، باعث می شود که گیربکس اتوماتیک به درستی کار نکند، آن وقت است که متوجه ایراد در گیربکس ماشین خود می شوید.

گیربکس اتوماتیک یک سیستم انتقال قدرت است که مسئول تغییر دنده‌ها به صورت خودکار در یک خودرو است. این سیستم به منظور بهینه‌سازی کارایی موتور و تجربه رانندگی راحت تر برای کاربران طراحی شده است.


برای توضیح عملکرد گیربکس اتوماتیک توسط مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران، اجازه دهید ابتدا تصور کنیم که یک خودرو بدون گیربکس چگونه خواهد بود. بدون عملکرد گیربکس، خودرو از نظر قدرت و سرعت کاملاً محدود است. مثلاً تصور کنید با یک ماشین فقط با دند‌ه سه رانندگی می کنید. شاید تا به حال سوار اینطور خودرویی نشد‌ه باشید. اما اگر به این شکل رانندگی کنید، قطعا خواهید دید که در زمان حرکت اولیه چگونه سرعت خودرو کاهش می یابد و همچنین می دانید که در سرعت بیش از 100 کیلومتر یا 120 کیلومتر، موتور خودرو صدای زیادی ایجاد می کند و سرعت سنج موتور به قسمت قرمز می رسد و اتومبیل دیگر سریع نیست.

اهمیت گیربکس

گیربکس با تغییر ضریب دند‌ه، قدرت گشتاور و دور موتور را به میزان لازم تغییر می دهد. در نتیجه سرعت و قدرت مناسب و مفیدی را در اختیار خودرو قرار می دهد. یکی از تفاوت های اصلی بین گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی این است که گیربکس دستی با قفل کردن دنده های روی شفت خروجی که به صورت شل روی یاتاقان یا با استفاد‌ه از لغزش و اهرم نصب می شوند، درگیر و جدا می شود.

در مدل های پایین با لغزش روی شفت، دنده ها روی هم قرار می گیرند یا رها می شوند و بدین ترتیب دنده ها درگیر یا رها می شوند و در نتیجه ضریب دنده تغییر می کند. اما در گیربکس اتوماتیک همیشه همه دنده ها درگیر هستند و با داشتن یکی و راندن دیگری یک نوع نسبت دنده به دست می آید. این نوع سیستم دنده را به دلیل شباهت آن، دنده سیاره ای یا خورشیدی می نامند.

اتصال دهنده ها (کلاچ ها)

تصویر صفحه کلاج

 

(کلاچ های چند دیسکی):

این نوع کلاچ از چند دیسک کلاچ تشکیل شده است که در داخل کاپ کلاچ قرار دارند. نیمی از این صفحات از آهن ساخته شده اند. این صفحات سطح خارجی خود دند‌ه هایی دارند که در داخل کاسه درگیر می شوند و نیمی دیگر صفحات الیافی هستند که در سطح داخلی خود دند‌ه هایی دارند که با شفت درگیر می شوند.

کلاچ های یک طرفه (جغجغه دار):

کلاچ یا چرخ دند‌ه یک طرفه وسیله ای است که توسط آن وسیله دیگری مانند چرخ دند‌ه یا شفت در یک جهت قفل شد‌ه و آزادانه در جهت دیگر می چرخد. به عنوان مثال عملکرد دوچرخه را در نظر بگیرید. در حالی که پدال ها می توانند چرخ را حرکت دهند چرخ دوچرخه قادر به چرخاندن پدال نیست و در نتیجه در دوچرخه سواری شما می توانید هر زمان که بخواهید پدال ها را بچرخانید یا می توانید در حین انجام این کار، پدال را برعکس بچرخانید، یا بدون ایجاد مزاحمت در حرکت دوچرخه به پدال ها ضربه بزنید.

کلاچ یا توربین روغنی:

در گیربکس های اتوماتیک، کلاچ روغنی یا توربین، کار کلاچ را در خودروهایی با گیربکس معمولی انجام می دهد. توربین به خودرو اجازه می دهد در حالی که موتور خاموش است شروع به کار کند و بلافاصله پس از رها شدن پدال ترمز و فشار دادن پدال گاز، نیروی موتور به شفت ورودی و در نتیجه به شفت خروجی می رسد.

تصویر توربین کلاچ
اساس کار این توربین به این صورت است که اگر دو فن برقی را مقابل هم قرار دهیم و سپس یکی از آنها را به برق وصل کنیم تا بچرخد، به دلیل جریان هوا، فن دوم که به برق وصل نیست میچرخد. اگر بتوانید آن را نگه دارید خواهید دید که به محض رها سازی ، دوباره می چرخد ​​و شروع به شتاب گیری می کند تا سرعت فن دوم به سرعت فن اول نزدیک شود.
این نوع عملکرد اساس کار کلاچ های روغنی یا توربین می باشد اما در این مدل به جای هوا از روغن استفاد‌ه می شود.

هیدرولیک :

سیستم هیدرولیک گیربکس متشکل از شیارهای بسیاری است که روغن را تحت فشار زیاد به سایر نقاط گیربکس و توربین می رساند.
روغن گیربکس چندین عمل را انجام می دهد. از جمله:
1- فشار روغن در گیربکس برای حرکت دنده ها و کلاچ ضروری است.
2- باعث روان شدن حرکت قطعات و در نهایت خنک ماندن گیربکس می شود.

روغن گیربکس مناسب و نیز فشار مناسب آن بر عملکرد گیربکس تاثیر بسزایی دارد.

برق و الکترونیک:

کامپیوتر (ECU) از سنسورهایی در قسمت های مختلف خودرو، گیربکس، ABS، موتور و …
اطلاعاتی را که لازم دارد جمع آوری می کند. مانند وضعیت پدال گاز (وضعیت هوای ورودی به موتور)، میزان دور موتور، سرعت خودرو، بار روی موتور (گشتاور منفی)، وضعیت دکمه ترمز زیر پدال و دند‌ه و حتی نرم و زبر بودن کلاچ (درگیر شدن کلاچ با فشار روغن بالا و درگیری سریع کلاچ و تعویض دند‌ه). سپس از این اطلاعات برای بهره وری هر چه بهتر خودرو استفاد‌ه می کند.

2. عناصر اصلی گیربکس اتوماتیک

2.1. تورک مبنا

تورک مبنا (تورک موتور) از مهمترین عناصر در عملکرد گیربکس اتوماتیک است. این تورک توسط موتور تولید می‌شود و به گیربکس منتقل می‌شود.

2.2. تورک گیربکس

تورک گیربکس توسط گیربکس تنظیم می‌شود تا به شکل مناسبی به چرخ‌های خودرو منتقل شود. گیربکس اتوماتیک معمولاً دارای چندین دنده (معمولاً پیشرفته، عقب، و دنده‌های میانی) است که به صورت خودکار تغییر می‌کنند.

2.3. تورک خروجی

تورک خروجی، تورکی است که به چرخ‌های خودرو منتقل شده و باعث حرکت خودرو می‌شود.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

نکته ای که در مورد گیربکس های اتوماتیک اهمیت زیادی دارد، تعمیر مناسب آن بعد از خرابی است. تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران دسترسی وسیعی به قطعات یدکی دارد و دارای  مکانیک های بسیار مجرب می باشد. بنابراین برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران یا هر شهر دیگر مطمئن باشید که اتومبیل خود را به دست یک مکانیک مجرب داد‌ه و از قطعات یدکی اصلی استفاد‌‌ه کنند.

 

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *