علائم خرابی روغن گیربکس اتوماتیک

با مشاهده میزان سوخت اتوماتیک خودرو و وضعیت آن می توانید متوجه شوید که آیا زمان تعویض آن فرا رسیده است یا خیر.

در این مقاله و مقاله بعدی علائم خرابی روغن گیربکس اتوماتیک را به شما خواهیم گفت با ما بمانید.

بررسی مقدار روغن گیربکس اتوماتیک

لازم است به طور دوره ای مقدار روغن گیربکس اتوماتیک در خودرو بررسی شود.

در خودروهای جدید، بسته به نوع و مدل، معمولا دارای سیستم هشدار تعویض روغن یا سیستم آلایندگی هستند. اما در خودروهای قدیمی از سنج بنزین استفاده می شود.

برای کارایی بیشتر، بهتر است کنترل سطح روغن در مدل های جدید خودرو را به مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران و سازندگان مجرب بسپارید.

در هر صورت تا گیربکس اتوماتیک خودرو دچار مشکل نشود. روغن گیربکس باید در سطح ثابتی باشد.

اگر سطح روغن بالاتر از مقدار باشد

شناسایی خرابی و خوردگی در روغن گیربکس اتوماتیک. علائمی را نشان خواهد داد که برخی از آنها عبارتند از:

روغن کدر است

خود روغن سالم شفاف است.یکی از علائم خرابی روغن گیربکس اتوماتیک رنگ روغن مات شده و شفافیت خود را از دست می دهد، نشانه آلودگی به خصوص آهن است.

زیرا براده های فلزی موجود در روغن باعث مسدود شدن لوله های سیستم انتقال اتوماتیک می شود. این گرفتگی منجر به کاهش فشار در سیستم می شود.

تغییر رنگ روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس سالم قرمز یا سبز و بسیار شفاف است.

صرف نظر از دلیل، میزان سوخت خودرو شفافیت خود را از دست می دهد و پوسیده یا قهوه ای می شود. خواص مفید خود را از دست داده است و باید جایگزین شود.

رنگ روغن

اگر آب با روغن گیربکس مخلوط شود. رنگش را به شیر تبدیل می کند.

بنابراین شیری رنگ روغن نشانه وجود آب در روغن است که باعث می شود چرخ دنده ها به هم بچسبند و به راحتی و با دقت تعویض نشوند.

علائم ناکافی بودن روغن گیربکس

علائم کم بودن سوخت موارد مهمی هستند که باید به آنها توجه کنید تا از هزینه های تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو خود جلوگیری کنید. یکیاز مهمترین مواردی که هر صاحب خودرو باید از آن مطمئن باشد این است که بداند روغن گیربکس کم است یا نه.تقریباً هر راننده ای با بررسی روتین روغن موتور آشنایی دارد. اما خودرو از روغن دیگری هم استفاده می کند که چیزی از روغن موتور کم ندارد و آن روغن گیربکس است. در خودروهای دنده دستی به آن واسکازین و در خودروهای اتوماتیک روغن گیربکس می گویند. اما مهم نیست که آن را چه می نامید، مشکلات مربوط به این سوخت ضروری وسیله نقلیه می تواند منجر به تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران گران قیمت شود. اما نگران نباشید، ما به شما توضیح می دهیم که چگونه روغن گیربکس کم است و چگونه علائم کم را تشخیص دهید.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، خودروهای اتوماتیک و دستی از انواع مختلفی از مایع گیربکس استفاده می کنند. این دو نوع خودرو علائم متفاوتی را در مورد نیاز به روغن گیربکس نشان می دهند.

نشانگر پایین بودن روغن گیربکس اتوماتیک

تعویض دنده کشویی

گیربکس باید بدون نویز زیاد جابجا شود. اما اگر در هنگام حرکت احساس کردید که چرخ ها لیز می خورند به این معنی است که روغن گیربکس کم است.

لغزش همچنین می تواند با تکان دادن، افزایش RPM و صدای ساییدن همراه باشد. همه اینها نشان می دهد که مشکلی وجود دارد و سلاح ضروری نمی تواند وارد شود.اگر این مشکل را جدی نگیرید و با این مشکل به رانندگی ادامه دهید، ممکن است آسیب جدی به گیربکس وارد شود.

گرم شدن بیش از حد گیربکس

هنگامی که سطح روغن گیربکس کاهش می یابد، گیربکس گرمای بیشتری تولید می کند و به دلیل عدم روغن کاری و اصطکاک بیش از حد، شکننده می شود. هنگامی که گیربکس بیش از حد گرم می شود، ممکن است متوجه آتش شوید یا بوی آن را حس کنید.

این مشکل همچنین می تواند باعث از دست دادن قدرت خودرو و جابجایی نامنظم خودرو شود. در هر صورت، قبل از اینکه آسیب بیشتری وارد شود، باید ماشین را کنار بکشید و متوقف کنید. در غیر این صورت نیاز به تعمیر خودکار دارید.

تاخیر در تعویض دنده

هنگامی که مایع گیربکس کم است، هنگام تعویض دنده متوجه تاخیر خواهید شد. همچنین، هنگامی که خودرو را در عقب قرار می دهید، ممکن است قبل از رفتن، خودرو برای مدتی متوقف شود.

این مشکل به این دلیل رخ می دهد که فشار تعویض هیدرولیک کافی برای تعویض دنده ها به طور معمول وجود ندارد.

تعویض دنده نامناسب

هر زمان که گیربکس به درستی کار نمی کند، می تواند به دلیل کمبود روغن گیربکس باشد.بی نظمی در تعویض دنده ممکن است به صورت احساس ضربه، کلیک یا عقب افتادگی ظاهر شود.

همچنین ممکن است متوجه شوید که تغییرات دستگاه بیشتر اتفاق می افتد. از آنجایی که سطح روغن ناهماهنگ و نادرست است، زمان و روش تعویض روغن تحت تأثیر قرار می گیرند.

بدون تعویض دنده

اگر مایع گیربکس به طور کامل تخلیه شود، ممکن است خودرو اصلاً نتواند فرمان را تغییر دهد. این سیستم مهر و موم شده و پیچیده برای عملکرد به روغن کاری نیاز دارد.

می توانید مقداری مایع گیربکس را پر کنید تا ببینید آیا این مشکل را حل می کند یا خیر. با این حال، رانندگی نادرست می تواند آسیب جبران ناپذیری به گیربکس وارد کند.

چراغ هشدار داشبورد

برای اکثر رانندگان، اولین علامت کمبود روغن گیربکس، چراغ هشدار روی داشبورد است. سیستم‌های انتقال مدرن از سنسورهای الکترونیکی زیادی استفاده می‌کنند که شما را از هرگونه مشکل آگاه می‌کنند.

کدهای عیب بلافاصله به رایانه خودرو ارسال می شود که از طریق چراغ هشدار به شما هشدار می دهد. اگر چراغ چک موتور یا چراغ گیربکس روشن است، ممکن است به دلیل پایین بودن روغن گیربکس باشد.در هر صورت همیشه به چراغ های هشدار توجه کنید و بلافاصله اقدام کنید.

چند وقت یکبار باید روغن گیربکس خود را شارژ کنم؟

روغن گیربکس را نباید پر کرد مگر اینکه عیب یا نقصی داشته باشد. به دنبال نشتی در زیر خودرو باشید تا مشخص کنید مشکل از کجاست.

البته، اگر نشت پیدا نکردید، ممکن است یک مشکل داخلی وجود داشته باشد که باید به صورت مکانیکی تشخیص داد‌ه شود.

شما باید دفترچه راهنمای تعمیر یا سرویس خود را بررسی کنید تا مشخص کنید که چند بار روغن گیربکس را تعویض کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *