ساختار گیربکس اتوماتیک1

ساختار گیربکس اتوماتیک مهم ترین قسمت خودرو هست که اگر تنها یکی از اجزای آن به درستی کار نکند، عملکرد کلی گیربکس مختل می شود و قطعا سایر قطعات به مرور زمان دچار آسیب و مشکل می شوند. این خرابی ها نیاز به تعمیرات اساسی دارند که مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران یکی از بهترین مراکز تعمیر گیربکس، بهترین کیفیت خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهد.

بسیاری از قطعات گیربکس و همچنین قطعات سایر قسمت های خودرو از مواد مصرفی بوده و پس از طی مسافت مشخصی استفاده باید تعمی و یا تعویض شوند.

گیربکس مانند یک چرخ دنده یا مجموعه مکانیکی یا جزء است که از یک سری چرخ دنده های یکپارچه در یک محفظه تشکیل شده است.

در ابتدایی ترین حالت، یک گیربکس مانند هر سیستم دنده ای کار می کند. این امر باعث تغییر گشتاور و سرعت خودرو می شود.

با توجه به ماهیت متغیر درگ وسیله نقلیه که منجر به تغییر در بار و درجه می شود، قدرت موتور باید در محدوده وسیعی از سرعت های جاده در دسترس باشد.

بنابراین به همین دلیل سرعت موتور با استفاده از دنده کاهش می یابد و باعث می شود که چرخ در جاده با سرعت مناسب با توجه به شرایط کارکرد خودرو بچرخد.

نکته ای که در مورد قطعات گیربکس باید به آن توجه کرد این است که وقتی متوجه صدای غیرعادی در گیربکس یا خرابی آن شدید، مشکل را جدی بگیرید و بلافاصله قبل از آسیب دیدن سایر قطعات آن را برطرف کنید. برای جلوگیری از آسیب دیذن بیشار می توانید ماشین خود را به مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک تهران مراجعه نمایید.

هشت جزء ساختار گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک از اجزای زیادی تشکیل شده است. با این حال، هر گیربکس اتوماتیک دارای این هشت قسمت اساسی است و همه آنها در عملکرد صحیح گیربکس اتوماتیک ادغام می شوند.
اما برای اینکه بدانید چگونه این ساختار به ماشین شما نیرو می دهند، باید  اطلاعات بیشتری از قطعات بدانید. که در ادامه توسط مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران اطلاعاتی بیشتر را در اختیارتان قرار می دهیم.

مبدل گشتاور

گیربکس های اتوماتیک کلاچ ندارند. در عوض، مبدل گشتاور دارند. این قطعه جایگزین کلاچ می شود و همین کار را انجام می دهد.

سیستم انتقال قدرت شما نمیتواند دنده را عوض کند در حالی که هنوز به موتور متصل است. در غیر این صورت، دنده ها محکم می چسبند.

بنابراین، اگر مشکوک هستید که مبدل گشتاور به خوبی کار نمی کند، باید بلافاصله آن را تعمیر یا تعویض کنید.
یک مبدل گشتاور به موتور شما اجازه می دهد تا زمانی که گیربکس خاموش است کار کند، این همان خاموش کردن انتقال قدرت برای تعویض دنده با فشار دادن کلاچ در گیربکس دستی است.
در گیربکس اتوماتیک، مبدل گشتاور وظیفه کند کردن و توقف وسیله نقلیه شما را بر عهده دارد و در عین حال به موتور اجازه کار می دهد.

نکته قابل توجه در مورد مبدل های گشتاور این است که با اتصال فیزیکی مهره ها، پیچ ها یا چرخ دنده ها به موتور متصل نمی شوند.

در عوض، همه چیز از طریق روغن گیربکس است. اگرچه عملکرد داخلی یک مبدل گشتاور کمی پیچیده است، اما تقریباً شبیه این است که چگونه می‌توانید یک فن را با اشاره کردن یک فن دیگر به سمت آن، تغذیه کنید.

اولین فن را بردارید و بدون آسیب می توانید وقتی به فن دوم رسیدید آن را متوقف کنید.

ساختار گیر بکس اتوماتیک

پمپ روغن

پمپ روغن در گیربکس اتوماتیک مانند هر پمپ روغن دیگری کار می کند. این سیال انتقال را از مخزن انتقال به بدنه سوپاپ منتقل می کند، که در صورت نیاز تمام اجزای مختلف در گیربکس را هدایت می کند.
این یک بخش پیچیده نیست، اما بخشی جدایی ناپذیر از سیستم است و یکی از معدود اجزای گیربکس اتوماتیک است که گاهی اوقات از کار می افتد.

چرخ دنده های سیاره ای

برخلاف گیربکس دستی که دارای چندین مجموعه دنده است، گیربکس اتوماتیک دارای یک یا چند مجموعه دنده سیاره ای است.
چرخ دنده های سیاره ای دارای سه مجموعه چرخ دنده هستند. چرخ دنده اصلی دنده خورشیدی است و در مرکز حامل سیاره ای قرار دارد.مجموعه دوم چرخ دنده های سیاره ای است.

معمولا سه یا بیشتر بین چرخ دنده خورشیدی و پینیون چرخ دنده ها و مش وجود دارد. این یک سیستم فوق العاده کارآمد است و به گیربکس اجازه می دهد تا از گزینه های مختلف دنده بدون تنظیماتی که یک گیربکس دستی استفاده می کند استفاده کند.

کلاچ گیربکس اتوماتیک

کلاچ گیربکس اتوماتیک دارای صفحات پرس متعدد است – وقتی بدنه سوپاپ فشار روغن را به کلاچ می فرستد.

تعدادی از کلاچ ها را به هم قفل می کند و نسبت قدرت مورد نظر را به شما می دهد.
مقادیر مختلف مش فشار روغن را با مقادیر مختلف دیسک می دهد و نسبت دنده های متفاوتی را به شما می دهد.

شفت خروجی

هنگامی که گیربکس شما تمام جادوی داخلی خود را انجام داد، نیرو را به میل محرک منتقل می کند که به نوبه خود نیرو را تحویل می دهد.

اما شفت خروجی گیربکس شفت محرک را به حرکت در می آورد. شفت خروجی پیچید‌ه ترین قسمت نیست. در یک سر آن یک چرخ دنده دارد که به سیستم انتقال نیرو متصل می شود و در سر دیگر آن یک شفت چرخشی دارد که از طریق یک اتصال از نوع یوغ به محور محرک متصل می شود.

نوار ترمز

نوارهای ترمز یک هدف دارند که به نگه داشتن موقت دنده ها اجازه می دهند در صورتی که دور موتور قبل از رها شدن با نسبت دنده مطابقت داشته باشد، تعویض دنده را روان تر می کند.
نوارهای ترمز مانند ترمزهای درام عمل می کنند، با یک پیستون که باند را به اطراف درام فشار می دهد. هر چه فشار پیستون بیشتر باشد، نیروی ترمز بیشتری اعمال می شود.

در صورت مشکلاتی در هر کدام از این قطغات مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران با چندین سال تجربه موفق بهترین خدمات را به شما ارائه خواهد داد.

ساختار گیربکس اتوماتیک

فیلتر روغن برای چرخ دنده ها

گیربکس نیز مانند موتور دارای فیلتر می باشد. دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که شما فکر می کنید. در صورت نیاز مایع انتقال اضافی (روغن) را برای پمپ روغن نگه می دارد.
این قطعه یکی از اساسی ترین اجزای گیربکس اتوماتیک شماست اما در عین حال یکی از قطعاتی است که نیاز به تعویض دارد. درزگیرهای اطراف تشت روغن اغلب مایع انتقال نشت می کنند و نیاز به تعویض دارند.

ساعت گیربکس (بدنه سوپاپ)

موتور ماشین شما دارای ECU و گیربکس اتوماتیک دارای ساعت است. این قسمت تمام فشار پمپ روغن را به تمام اجزای گیربکس هدایت می کند تا نتایج مورد نظر حاصل شود.
از مبدل گشتاور گرفته تا بسته های کلاچ، هیچ چیزی مایع گیربکس را دریافت نمی کند بدون اینکه ساعت به آن بگوید کجا باید برود. با یک گیربکس اتوماتیک، توسط سنسورهایی کنترل می شود که مستقیماً با ماژول کنترل گیربکس (TCM) کار می کنند تا تمام مایعات را ارسال کنند. این یک بخش پیچید‌ه است و مهمترین جزء یک گیربکس اتوماتیک است.

جهت تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران به مراکز معتبر باید مراجعه کرد. مجموعه گیربکس تهران یکی از معروف ترین های این زمینه به شمار می آید که با چندین سال سابقه درخشان تجربه های بی شماری کسب کرده است.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *