CVT سیستم انتقال قدرت متغیر است. اولین CVT در سال 1986 ثبت شد. در ادمه میخوایم به تعمیر و تعویض گیربکس اتوماتیک سی وی تی بپردازیم.

تعمیر گیربکس cvt

CVT یا گیربکس دنده ندارید. برخلاف یک گیربکس اتومات معمولی، اما از مجموعه دنده استفاده نمی کند. بنابراین هزینه تعمیروتعویض گیربکس اتوماتیک CVT با گیربکس های اتوماتیک معمولی کمی متفاوت است.

گیربکس متغیر پیوسته (CVT) نوعی گیربکس اتومات است که برای سواری نرم تر و راندمان سوخت بیشتر طراحی شد‌ه است. اتوماتیک است زیرا مانند گیربکس های دستی به پدال کلاچ اصلا نیاز ندارد. همانطور که از نام آن پیداست، یک گیربکس اتومات CVT تک سرعته است، اما از طریق تسمه ها و قرقره ها به آرامی دنده ها را در یک محدوده پیوسته از نسبت دنده ها تغییر می دهد. رح CVT عمدتاً در خودروهای کوچک تا متوسط ​​یافت می شود. مشکلات گیربکس CVT در خودروهای سواری امروزی کمتر دیده می شود.

تعمیر گیربکس cvt

آشنایی بیشتر با گیربکس سی وی تی (CVT)

CVT ها به دلیل غیرقابل اعتماد بودن در هنگام جفت شدن با موتورهای کوچک، دیر به صنعت خودرو وارد شدند، اما عمدتاً به دلیل عدم نیاز به آنها. CVT ها در کاربردهایی با اسب بخار پایین بسیار خوب عمل می کنند، اما برای خودروسازان ایجاد یک جعبه دنده CVT که بتواند میزان قدرت تولیدی خودروهای سواری امروزی را تحمل کند و تا زمانی که یک گیربکس اتومات استاندارد دوام می آورد، یک چالش است. هزینه تحقیق و توسعه برای خودروهای CVT منطقی نبود تا زمانی که استانداردهای بهره وری سوخت کمی خلاقیت را مجبور کردند.

یک جعبه دنده CVT یا متغیر پیوسته دارای تعداد بی نهایت نسبت دنده بین بالاترین و کمترین نسبت است. این بدان معناست که اگر به درستی کنترل شود، می توانید موتور خودروی خود را دقیقاً در سرعت مناسب برای حداکثر و حداکثر کارایی نگه دارید. مزیت دیگر این است که CVT ها قدرت را با کارایی بیشتری نسبت به یک گیربکس اتومات استاندارد منتقل می کنند، بنابراین نیروی موتور کمتری صرفاً در قسمت های متحرک داخل گیربکس تلف می شود.با این مزایا، معایبی نیز وجود دارد که می توانید از کارفاکس در مورد آنها بیشتر بدانید.

علائم رایج خرابی گیربکس CVT

چندین نشانه وجود دارد که نشان می دهد خودرو به تعویض CVT نیاز دارد. چراغ چک موتور با ظاهری معصوم با کد گیربکس. اگرچه وسیله نقلیه به خوبی رانندگی می کند، اما زمانی که وسیله نقلیه یک مشکل داخلی را تشخیص دهد، فقط زمان زیادی است که خودرو در کنار جاده خراب شود. نشت ها نشانه آشکارتری از مشکل هستند. در موارد نادر، می توان یک مهر و موم را تعمیر کرد، اما این تعمیر جزئی خطراتی را به همراه دارد، زیرا اگر یکی از مهر و موم ها از کار بیفتد، بسیاری از مهر و موم های دیگر در داخل و روی آن گیربکس احتمالاً خراب می شوند. تکان دادن با سرعت های مختلف یا تاخیر در “D” یا “R” نیز می تواند نشان دهنده یک مشکل داخلی باشد.

در نهایت، اگر به نظر می رسد RPM در حال افزایش است اما افزایش قدرت باعث شتاب گرفتن خودرو نمی شود، می تواند نشان دهنده یک مشکل CVT باشد.بسیاری از گزارش‌های مشکل از کاهش قدرت، تکان‌های گیربکس، لغزش دریچه گاز، نشتی مایع خنک‌کننده CVT یا هشدارهای کم مایع خنک‌کننده و کد خطای CVT روی نمایشگر داشبورد اشاره می‌کنند. این علائم را نباید نادیده گرفت، و هر چه زودتر کارشناسان نیسان CVT ما مطلع شوند، احتمال رفع آن آسان تر است. واحد CVT از نظر طراحی دارای نقاط ضعفی در واحد انتقال قدرت است. یکی از مشکلات مربوط به یونیت CVT مشکل در حرکت است. نشانه‌های کلاسیک مشکل احتمالی CVT نشت روغن یا لرزش هنگام رانندگی با سرعت‌های بالاتر است.

تعمیر گیربکس cvt

 

علائم مشکلات انتقال CVT

در زیر برخی از علائم هشداردهنده وجود دارد که دارندگان خودروهای CVT برای جلوگیری از خرابی غیرقابل جبران گیربکس باید به آنها توجه زیادی داشته باشند:

شتاب ضعیف

نشانه دیگری که نشان می دهد ممکن است گیربکس CVT شما مشکل داشته باشد این است که هنگام شتاب گیری از توقف کامل، دچار لکنت می شود. تردید معمولاً به معنای شل بودن تسمه، بسته کلاچ بد یا حتی مایع انتقال کم است. گاهی اوقات چرخش دیرهنگام می تواند ناشی از سردی هوا باشد که در این صورت باید با گرم شدن هوا مشکل برطرف شود. در هر صورت، قبل از اینکه آسیب جبران ناپذیری وارد شود، وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید.

لغزش دنده

لغزش گیربکس زمانی است که گیربکس به خودی خود دنده را داخل و خارج می کند. و لغزش گیربکس در درجه اول به دلیل سطح پایین مایع انتقال است که بر میزان فشار هیدرولیک تولید شد‌ه تأثیر می گذارد. فشار هیدرولیک پایین بر مش بندی چرخ دنده ها تأثیر می گذارد و قدرت انتقال یافته به چرخ ها را کاهش می دهد. اگر سطح سیال واقعاً پایین است، یک واشر یا آب بند نشتی مقصر است.خوشبختانه، می توانید با وصل کردن آن یا تعویض کل مهر و موم، مشکل را برطرف کنید.

لرزش ماشین

آیا متوجه می شوید که ماشین شما در حین رانندگی بیش از حد می لرزد یا می لرزد؟ اگر پاسخ مثبت است، ممکن است سیستم انتقال شما مشکل داشته باشد. دلیل دیگر می تواند تنظیم بد موتور باشد، اما فقط یک مکانیک می تواند این را تعیین کند.

به صدای ماشین گوش کن

اگر وسیله نقلیه شما ناله میکند  یا مثل صدای قبل خود نیست ، ممکن است بخواهید مایع گیربکس خود را تعویض کنید. برخی از خودروها فقط مایع گیربکس CVT را می پذیرند. و استفاده از هر روغن گیربکس موجود در بازار منجر به وزوز و وزوز می شود. یک راه آسان برای رفع این مشکل این است. که یک مکانیک مایع انتقال قدیمی را تخلیه کرده و مایع جدید را در آن قرار دهید.

تعمیر گیربکس cvt

 تعمیرو تعویض گیربکس cvt

با توجه به اینکه گیربکس های CVT مانند سایر گیربکس های موجود در بازار تخصصی بوده. و از فناوری های جدید در گیربکس های جدید استفاده می شود، تعمیر و تعویض گبربکس این دسته از گیربکس ها نیازمند دانش و مهارت خاصی است. تمامی تعمیرکاران متخصص در تهران دارای دانش و مهارت کافی در این امر هستند.

بسیاری از افراد جهت تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود، به مراکزی مراجعه می کنند که کارشناسان خبره در این زمینه را ندارند. مجموعه گیربکس تهران دارای متخصصین تعمیر گیربکس اتومات می باشد. این مجموعه در زمینه های سرویس گیربکس اتومات، تعمیر و تعویض گیربکس، تعمیر گیربکس cvt، تعویض روغن گیربکس اتومات و همچنین تعمیر گیربکس 206 یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *